Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 14:17
  #1
Medlem
Blacksheep112s avatar
Tjena!
Jag har fått kontakt med en fabrik i kina via Alibaba som jag nu tänkt beställa en order ifrån.
Snackat med säljaren via Whatsapp ,det är även där överenskommelser om produkten står skrivet alltså snack om garantier,etcetc..
Då detta kommer kosta mig 2000USD ,motsvarar ca 18.0000 kr, så vill jag känna mig helt hundra innan någon överföring sker.
Därför talar jag till erfarna användare av Alibaba (vilket jag inte är) och undrar vad den mest säkra betalningsmetoden går via?
Om man går under Alibabas ''trade assurance'' som enligt dem själva är en bra och säker betalningsmetod så är det t/t överföring som gäller. Vad säger ni om det?

Vad rekommenderar ni mig att jag göra/hur gå tillväga? Vet någon hur bra support konsumenter får från Alibaba om fel skulle inträffa?

Kom med allt ni har. / Mvh
Citera
2017-03-15, 22:14
  #2
Medlem
meatandmoss avatar
Jag är nog mindre erfaren än vad du är men var nära att göra en affär med import av hel container på under 200 000kr. Snackade runt lite och hederlig banköverföring var faktiskt vad de erfarna i branschen rekomenderade. Har man samma namn på bankkontot som företaget och personen man diskuterar med, samt kollat upp att företaget är riktigt, och att bankuppdraget är uppbyggt enligt inkotermen exempelvis 50% förskott, 50% on delivery så ska det vara rätt lugnt.

Whatsapp känns måttligt seriöst. Eller kanske det är, det var ju inte tinder åtminstone.
Citera
2017-03-15, 23:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksheep112
Tjena!
Jag har fått kontakt med en fabrik i kina via Alibaba som jag nu tänkt beställa en order ifrån.
Snackat med säljaren via Whatsapp ,det är även där överenskommelser om produkten står skrivet alltså snack om garantier,etcetc..
Då detta kommer kosta mig 2000USD ,motsvarar ca 18.0000 kr, så vill jag känna mig helt hundra innan någon överföring sker.
Därför talar jag till erfarna användare av Alibaba (vilket jag inte är) och undrar vad den mest säkra betalningsmetoden går via?
Om man går under Alibabas ''trade assurance'' som enligt dem själva är en bra och säker betalningsmetod så är det t/t överföring som gäller. Vad säger ni om det?

Vad rekommenderar ni mig att jag göra/hur gå tillväga? Vet någon hur bra support konsumenter får från Alibaba om fel skulle inträffa?

Kom med allt ni har. / Mvh
Betalar du Trade assuransen så kostar det någon procent, det funkar väl, men jag vet inte deras support har aldrig behövt kontakta dem.. är det bara 2000usd o första köpet så betala via paypal. Där får du garanterat tillbaka dina pengar om du blir blåst. Ibland tar de 4% kineserna men det kan det vara värt när du handlar första gången. Andra gången kan du göra banköverföring mycket billigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback