Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-09, 01:18
  #13
Medlem
75% av bilförarna i Sverige anser att de kör bättre än genomsnittet, vilket är en matematisk omöjlighet.

Att överskatta sin egen förmåga är minst lika illa som att vara osäker i trafiken. TS är precis lika stor trafikfara som den osäkre han beskriver. Den stora skillnaden är att den osäkre är medveten om sin begränsade förmåga...

Redan kommentaren "kör 5-10km/h under hastigheten" visar på ett stort mått av omoget trafikuppträdande av TS, samt avsaknad av förståelse för hur ett bra samspel i trafiken fungerar. Inse att du inte är ensam på vägen, andra har lika stor rätt som du att vistas där.
Citera
2017-03-09, 06:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
Förare som sitter och håller om ratten stenhårt med båda händerna och stirrar rakt fram och ibland i sidospeglarna är livsfarliga förare i mina ögon då de inte kan göra något annat samtidigt som de kör bil. De kan varken prata, lyssna på musik, snacka i telefon eller titta på allt runt om kring och samtidigt köra bil.

I mina ögon låter det som om du beskriver hur en tävlingsförare kör.


När jag kör bil så styr jag ratten med vänster hand och vilar höger armen på mitten stödet

Låt mig gissa; med sätet tillbakadraget så mycket att du måste ha en rak arm för att hålla i ratten. Vilket innebär att du har ingen chans att hinna med att styra undan för något som springer ut på vägen ett barn, hund, vilt av större slag eller en punktering. Ingen kontroll alls vid en oförutsedd händelse alltså.


Jag CRUISAR helt enkelt

Ja, det skulle kanske funka vid en raggarträff var man kör sina bilar i sakta mak för uppvisning.



Är man som jag så är man en erfaren och bra förare men nu har jag kört bil sedan barnsben.

Låter som om du fortfarande var utrustad med dessa barnsben.


Min åsikt.
Citera
2017-03-09, 21:26
  #15
Medlem
Maskinist.s avatar
TS låter som någon som kört personbil i några år och sen anser att han är "kungen" på vägen!

Jag har körkortsbehörigheterna A BE CE. "Arbete på väg" - intyg, Yrkeskompetensbevis, truckkort, ADR, fordomsmontetad kran och jobbar som maskinist på hjullastare och grävmaskin.

Alla ute på vägen är en del utav trafiken. Att åka runt och tro att man är kungen är bara larvigt. Alla gör vi misstag och ingen är helt fullärd. Inte ens jag är det!

Ödmjukhet är något att eftersträva i trafiken...
Citera
2017-03-13, 00:43
  #16
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Låter som om jag kör ungefär som TS. Finna alldeles för många Söndagsförare ute i trafiken idag.
Citera
2017-03-15, 12:34
  #17
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag noterar en som uppträder avvikande och håller extra avstånd och utkik.
Hur gör du?

Ja, vi får fråga oss lite vem som egentligen är en livsfara i trafiken

Kan tänka mig att TS ligger i arslet på "osäkra" förare och väntar på att dessa ska göra misstag, för att sedan få storma ur bilen, slita ur vederbörande och gasta om "kan du inte köra ska du ge fan i't! " och definitivt inte ge sig förrän stackarn övertygats om att han är vållande och ersätter TS med vad han nu vill ha.
Citera
2017-03-15, 17:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
75% av bilförarna i Sverige anser att de kör bättre än genomsnittet, vilket är en matematisk omöjlighet.

Att överskatta sin egen förmåga är minst lika illa som att vara osäker i trafiken. TS är precis lika stor trafikfara som den osäkre han beskriver. Den stora skillnaden är att den osäkre är medveten om sin begränsade förmåga...

Redan kommentaren "kör 5-10km/h under hastigheten" visar på ett stort mått av omoget trafikuppträdande av TS, samt avsaknad av förståelse för hur ett bra samspel i trafiken fungerar. Inse att du inte är ensam på vägen, andra har lika stor rätt som du att vistas där.
Så är det givetvis, det är också de som överskattar sin egen körförmåga som man framhäver som en stor riskgrupp vid körtkortsutbildningen. Mig veterligen finns ingen data som visar att den grupp som omnämns i trådstarten skulle vara ett större problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback