Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 19:01
  #13
Medlem
Alla 14 stycken 8000 meterstoppar är bestigna på både vintern och sommaren. Förutom K2, ingen har lyckats ta sig upp på K2 vintertid. Alla 7 summits är bestigna på både sommaren och vintern.
Citera
2017-03-08, 19:27
  #14
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Göran Kropp Cyklade från Stockholm till Basecamp, besteg Mount Everest, stämmer träff med flickvännen vid Basecamp och cyklar tillbaka hem. (P g a. krångel med tillstånd för flickvännen åkte de tåg mellan Almaty och Moskva, men ändå...)

UTAN syrgas kan tilläggas!
Citera
2017-03-08, 19:59
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
UTAN syrgas kan tilläggas!
Eller nu när vi är i fysikavdelningen så kan man säga att han gjorde det med ett atmosfäriskt partialtryck för syrgas på bara c:a 7 kPa, det är inte mycket.
Citera
2017-03-08, 20:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Finns det inga som har tänkt testa tex Biosfärer med förmåga att klara de värsta tänkbara "extrema klimat"?
Det hade ju varit perfekt att testa dessa "extrema biosfärer" på toppen av Mount Everest eller liknande skithögt berg.

För när det talas om Rymdutforskning, så dyker ju ständigt frågan om just extrema klimat upp.

Det finns nog anledningar till att rymdstyrelser inte bygger hus på eight-thousanders. Kanske är det att helikoptrar har det jobbigt där, eller att det finns inte så mycket där som man inte kan testa i en mer vanlig miljö (och bara låtsas att luften utanför inte finns), eller miljömedvetandet och politiska frågor.
Citera
2017-03-09, 05:42
  #17
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En svårplacerat tråd detta, men jag testar i denna iom det teknologiska inslaget i det hela.


När folk klättrar upp till toppen av Mount Everest (och de andra höga bergen) så görs det ju vanligtvis - alltid? - som korta, snabba expeditioner. Där de når toppen för att sen direkt klättra ner igen.
Dessutom görs alla toppförsök också alltid i bästa tänkbara väderlek.

Men ...

Finns det ingen som har "testat gränserna" liksom?
Någon som har tex övernattat uppe på toppen?

Eller någon som klättrat under vintern, eller värsta tänkbara förhållande?

Finns det inga experiment som har handlat om att försöka överleva uppe på toppen, i flera dagar, flera veckor, hela vintern osv?

Finns det inga sådana Planerade expeditioner ens?
Finns det inga som har tänkt testa tex Biosfärer med förmåga att klara de värsta tänkbara "extrema klimat"?
Det hade ju varit perfekt att testa dessa "extrema biosfärer" på toppen av Mount Everest eller liknande skithögt berg.

För när det talas om Rymdutforskning, så dyker ju ständigt frågan om just extrema klimat upp.
Och de biosfärer som planeras, och byggs, ska ju tåla de värsta tänkbara förhållanden.
NASA osv måste ju testa sina konstruktioner de planerar att skicka upp till Mars och Beyond.


Finns det inte något i denna stilen???



---

Den andra frågan kan ju mer handla om "äventyrare per se".

Dvs om det inte finns några äventyrare som har "testat" Mount Everest (eller annat) från "dåliga förhållanden"?
Eller om någon har "sovit över" på toppen?

Finns det inte ens någon som har Diskuterat det som projekt, seriöst och rent praktiskt???

För det finns ju inte något mer för "äventyrare" att göra med de högsta bergstopparna.
De är alla bestigna.
Det enda som finns kvar vore väl att utmana Gränserna ...

Såsom att tex stanna över natten
Första som lyckats ta sig till toppen under vintern?

Osv

Finns det inget sådant?

---

Tredje infallsvinkeln:

Biosfärer på havets djup?

Finns det inga planer på biosfärer nere på havens djup?

Där folk ska leva en längre tid alltså?

Jag vet att det finns oljebolag som har jättestora dykarklockor som tungdykarna bor i, nere på större djup.

Men jag vet faktiskt inte så mycket om det - Alls.
Jag hade gärna vetat mer ...
Någon har redan nämnt Antarktis tror jag, där nära sydpolen har de byggt hus som tål extrema förhållanden och där är de redan på ca 3000 m höjd. Att bygga på Mount Everest är väl nästan omöjligt på flera sätt, inte tekniskt utan mer att få tillstånd. Bara att bestiga topparna där kostar en hel del och vad skulle inte ett byggnadslov kosta då? Det skulle bli omständigt på alla sätt och som sagt har de redan kunskapen från sydpolen där luften är tunn och har alla de egenskaper du nämner.
Citera
2017-03-09, 15:46
  #18
Medlem
janwindahls avatar
Den här tråden var på väg åt fel håll men den rätade upp sig den får vara kvar med ett par inlägg raderade. Topic är INTE varför/om det inte finns några riktiga äventyrare längre.

/Mod
Citera
2017-03-10, 09:47
  #19
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Det finns ju dem som bestiger mount everest utan hjälp av sherpas och utan syrgas, detta är sjukt jävla hardcore och väldigt väldigt få som klarar av, såg en dokumentär där 2 killar som gjorde bestigningen utan sherpas och syrgas som blev tvungna att spendera natten där uppe och mirakulöst nog överlevde båda 2.
En annan snubbe försökte bestiga berget först från nordsidan för att sedan klättra ner för sydsidan, för att sedan klättra upp för sydsidan igen och ner tillbaka för nordsidan inom loppet av typ 3 veckor.

Har du kollat på serien Mount everest - beyond the limit? kan rekommendera den starkt annars!

Hade varit intressant att se om nån från ''bergsbefolkningen'' (sherpas) hade kunnat anpassa och lära kroppen leva på toppen i en komfortabel stuga, men jag tvivlar starkt på de haha.

Mig veterligen är det inte klart vederlagt att någon har lyckats klättra upp utan syrgas. Problemet är att människan rent fysologiskt inte kan tillgodogöra sig tillräckligt mycket syre från luften vid de tryck som råder över 8000 meter.
Citera
2017-03-10, 10:03
  #20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Mig veterligen är det inte klart vederlagt att någon har lyckats klättra upp utan syrgas. Problemet är att människan rent fysologiskt inte kan tillgodogöra sig tillräckligt mycket syre från luften vid de tryck som råder över 8000 meter.
ehhh jo, själv sett det på nat goe, en dansk. så viist går det.

Nästa äventyrresar går galatiskt, självklart, jorden är redan utforskad typ allt.
Citera
2017-03-10, 10:12
  #21
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
ehhh jo, själv sett det på nat goe, en dansk. så viist går det.

Nästa äventyrresar går galatiskt, självklart, jorden är redan utforskad typ allt.

Jag minns att jag har läst om en del kontroverser angående detta, och uppenbarligen är det ju svårt, speciellt när de första som påstås ha bestigit Mt Everest utan syrgastuber (1978) gjorde det, att bevisa att de faktiskt inte hade med sig några dolda tuber. Det kanske finns bättre bevis nu dock.
Citera
2017-03-10, 10:27
  #22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag minns att jag har läst om en del kontroverser angående detta, och uppenbarligen är det ju svårt, speciellt när de första som påstås ha bestigit Mt Everest utan syrgastuber (1978) gjorde det, att bevisa att de faktiskt inte hade med sig några dolda tuber. Det kanske finns bättre bevis nu dock.
Göran Kropp då? https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Kropp#Mount_Everest
"Hans mest kända bedrift var att han den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Mount Everest, efter att ha cyklat dit från Stockholm."

Han lär förvisso ha vänt 100 m från toppen (osäker om det är höjdmeter eller färdvägsmeter) men det kan ju kvitta vad det gäller syrgastillgången.
Citera
2017-03-10, 10:34
  #23
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Göran Kropp då? https://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Kropp#Mount_Everest
"Hans mest kända bedrift var att han den 23 maj 1996 utan syrgastuber besteg Mount Everest, efter att ha cyklat dit från Stockholm."

Han lär förvisso ha vänt 100 m från toppen (osäker om det är höjdmeter eller färdvägsmeter) men det kan ju kvitta vad det gäller syrgastillgången.

Angående Kropp så används han själv som källa för bedriften, och på tex Wiki så är det tom hans självbiografi som refereras till...
Citera
2017-03-10, 12:46
  #24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Någon har redan nämnt Antarktis tror jag, där nära sydpolen har de byggt hus som tål extrema förhållanden och där är de redan på ca 3000 m höjd. Att bygga på Mount Everest är väl nästan omöjligt på flera sätt, inte tekniskt utan mer att få tillstånd. Bara att bestiga topparna där kostar en hel del och vad skulle inte ett byggnadslov kosta då? Det skulle bli omständigt på alla sätt och som sagt har de redan kunskapen från sydpolen där luften är tunn och har alla de egenskaper du nämner.
Jo, jag vet att det finns hus på Sydpolen som tvingas utstå minst sagt extremt väder.

Jag såg ett exempel på det på TV för några månader sedan.
Dvs det finns en berömd dokumentär om kungspingvinerna på Sydpolen.
Men detta var dokumentären om dokumentären ... alltså hur den spelades in.

Och det jag minns särskilt, var precis när filmarna kommit dit.
De visste inget om hur det var att leva där, hade ännu inte fått känna på det extrema i det hela - och därför höll de på att gå raka vägen in i sin egen död.

De gick alltså där på väg till stranden var pingvinerna levde. PÅ vägen dit gick de på en högplatå som skyddades av ett litet berg.
Men när de började närma sig själva slutet av högplatån, där det sluttade brant ner till stranden, så började de höra ett konstigt ljud, ett starkt Dånande, från nedanför sluttningen.
Ju närmare de kom ju högre och hemskare dånade det och de förstod inte varför.

För vädret var ju fint där de gick.

Men ... nere i dalen, nedanför sluttningen vid stranden, så blåste det full Orkan, 50-60 sekundmeter!!!!

Och de filmade, spelade in, det oljudet.
Det lät verkligen skrämmande =)

Så de blev rädda och skyndande sig tillbaka till sin stuga.
Och efter några timmar så kom orkanvindarna till dem också.
Det blåste så hårt att hela stugan skakade och de trodde att den skulle gå sönder.
Och det bara fortsatte och fortsatte, i flera dagar. Med bara stigande vindstyrka.


Men stugan höll.
Och de lärde sig en läxa..

---

Så ja, det finns erfarenheter från även de extrema väderförhållandena i polarområden.
Särskilt med tanke på kommande koloniseringar av andra himlakroppar med motsvarande kaosartade klimat så är det ju mycket bra erfarenheter.

Och jag beskrev tidigare motsvarande erfarenheter från även undervattensmiljöer, där professionella dykare både bor och arbetar i långa perioder nere i havsdjupen - i helt skyddade livsuppehållande moduler, t.o.m. så stora som trerumslägenheter och säkert större.


Och det jag menar är ju att det är omöjligt att förstå sig på NASA etc när de försöker starta upp projekt i stil med dessa, där de bygger olika "biosfärer" för att "testa".
Dumheter i stil med att "se om människan kan klara långa perioder i isolering" ...

För vi Vet ju redan att vi kan klara det.
Den professionella industri-världen har gjort sådana experiment sedan mycket länge.
Och glöm inte att besättningsmän på ubåtar sedan mycket länge bevisat just detsamma också.

SÅ varför måste NASA etc slösa pengar och tid på sådant som det redan finns massor av erfarenhet kring?

---

Men att sätta en "modul" på toppen av ett högt berg ...
Det hade ju verkligen varit ett enda stort långfinger upp i "Det Går Intes" arselhål".
Om vi kan smälla upp ett hus på toppen av Mount Everest (el lilkn) så borde det ju bevisa att vi kan överleva i precis alla miljöer, oavsett svårighetsgrad, oavsett "extremhet" ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback