Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 16:19
  #13
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Aktionen är ett lågt utspel. Otroligt lågt. Jag skäms som kvinna/männsika.
Det finns ingen jämställdhet att hämta i att på en dag som ska hylla jämställdhet diskriminera personer med manligt kön/män/transpersoner. Bisarrt.


(Och. Man kan ifrågasätta huruvida det är ett museum eller inte. Bara så du vet.)

Det är lugnt. Jag kallar det ett museum. Du får kalla det vad du vill. Fantastiska utställningar gör dom hur som helst. Och i morgon är det jämställt inträde igen. Utom för studerande och pensionärer, som har 30 kr rabatt alla dagar. Hoppas du inte hetsar upp dig för det också
Citera
2017-03-08, 16:30
  #14
Medlem
vegeges avatar
https://www.facebook.com/fotografisk...072555/?type=3

Detta är vad man utsätts för i Sverige idag om man försöker hålla en resonabel, faktabaserad debatt (bara att läsa svaren till toppkommentaren.)

Man kan bl.a. få höra att man är en "vit kränkt man" eller att man "mansplainar". Vad löneskillnaden beror på är inte "up for discussion", det bara ÄR SÅ. Vad det direkt (eller indirekt) beror på SPELAR INGEN ROLL! ARBETSGIVARE BETALAR MINDRE TILL KVINNOR ÄN MÄN TROTS SAMMA JOBB.


Varför utgår kvinnor ifrån att det är en mänsklig rättighet att skaffa barn, t.e.x.? Undvik sådant som bidrar till negativ löneutveckling, om det nu prompt ska gnällas på EGNA livsval.
__________________
Senast redigerad av vegege 2017-03-08 kl. 17:13.
Citera
2017-03-08, 17:21
  #15
Medlem
Soluss avatar
Fick svar. De beklagade att jag blivit upprörd, men hälsade mig välkommen dit.
Citera
2017-03-08, 19:51
  #16
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Det är lugnt. Jag kallar det ett museum. Du får kalla det vad du vill. Fantastiska utställningar gör dom hur som helst. Och i morgon är det jämställt inträde igen. Utom för studerande och pensionärer, som har 30 kr rabatt alla dagar. Hoppas du inte hetsar upp dig för det också

De "gör" inte många utställningar, de köper mest färdiga paket.

Knappast samma sak, som du säkert förstår.
Och någon hets är det inte tal om. Mer besvikelse faktiskt.
Citera
2018-03-08, 16:51
  #17
Medlem
MrTomtes avatar
Samma sak i år tydligen:
https://www.svt.se/kultur/fotografis...-man-i-ar-igen

Enligt artikeln så anmäldes detta förra året men ärendet lades ned av DO. Hur är det möjligt?

"Huvudprincipen i diskrimineringslagen är dock likabehandling mellan könen" skriver Clas Lundstedt, pressansvarig på DO. Och ändå lades ärendet ned? Museet inte bara kämpade med att hitta just ett sätt som skulle vara diskriminerande man har även erkänt det. Det ingår ju i deras plan. Om inget annat får man ju säga att Fotografiska misslyckats kapitalt med att diskriminera för DO tycker ju inte det vilket jag dock inte kan begripa. Någon får gärna förklara de för mig.
Citera
2018-03-08, 17:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Samma sak i år tydligen:
https://www.svt.se/kultur/fotografis...-man-i-ar-igen

Enligt artikeln så anmäldes detta förra året men ärendet lades ned av DO. Hur är det möjligt?

"Huvudprincipen i diskrimineringslagen är dock likabehandling mellan könen" skriver Clas Lundstedt, pressansvarig på DO. Och ändå lades ärendet ned? Museet inte bara kämpade med att hitta just ett sätt som skulle vara diskriminerande man har även erkänt det. Det ingår ju i deras plan. Om inget annat får man ju säga att Fotografiska misslyckats kapitalt med att diskriminera för DO tycker ju inte det vilket jag dock inte kan begripa. Någon får gärna förklara de för mig.

Man borde DO-anmäla DO. Problemet är när diskrimineringslagen inte gäller alla på samma sätt.
Påminner om "hets mot folkgrupp-lagen" som inte heller gäller alla på samma sätt.

DO borde inte vara politiskt färgad, som det känns att den är nu.

Lägre löner för kvinnor är ju en sanning med modifikation som DO går på. Med det argumentet så kan man ju ha massa skeva prisbilder. För utlandsfödda mfl.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback