Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 12:19
  #1
Medlem
Idag kostar entrén på Fotografiska i Stockholm 130 kr för kvinnor och 146,90 kr för män för att spegla löneskillnader. Överskottet ska gå till rättviseförmedlningen.

Detta är väl olagligt och hur kommer DO att agera?
Citera
2017-03-08, 12:23
  #2
Medlem
arazals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Idag kostar entrén på Fotografiska i Stockholm 130 kr för kvinnor och 146,90 kr för män för att spegla löneskillnader. Överskottet ska gå till rättviseförmedlningen.

Detta är väl olagligt och hur kommer DO att agera?

med tanke på att det är internationella kvinnodagen lär DO inte göra något åt saken
Citera
2017-03-08, 12:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Idag kostar entrén på Fotografiska i Stockholm 130 kr för kvinnor och 146,90 kr för män för att spegla löneskillnader. Överskottet ska gå till rättviseförmedlningen.

Detta är väl olagligt och hur kommer DO att agera?

DO bryr sig inte om män, så jag gissar att de inte bryr sig det minsta. Män är förbrukningsprodukter i Sverige, särskilt med en "feministisk regering" som dagens sosse-regering.

Men vi män bör ju lägga detta på minnet, och aldrig besöka Fotografiska, helst aldrig besöka Stockholm (om vi kan välja andra städer), och aldrig hjälpa någon turist att hitta vägen till Fotografiska trots att vi skulle kunna hjälpa med detta. Fotografiska är uppenbarligen manhatisk, och sådant ska ju knappast uppmuntras.
Citera
2017-03-08, 12:31
  #4
Medlem
skvallertackas avatar
Agera och skriv till fotografiska istället för att grina här?
Citera
2017-03-08, 12:37
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Nutida svensk feminism i sitt nötskal.

Som genomsnittsman kostar jag samhället mindre i form av utgifter för sjukvård, föräldraledighet m.m. Jag skulle vilja att vi rycker mig som individ ur mitt sammanhang och ger mig skattelättnader på den allmänna väldigt svävande grund. Ok för alla?

Övergripande jämställdhet är svårgripbar, sann jämställdhet finns endast från fall till fall. En man och en kvinna som har, gör och kommer att göra samma arbete med samma utförande grad för samma arbetsgivare skall givetvis har samma lön. Är inte förutsättningarna desamma kan och bör skillnader givetvis finnas och grunden till dessa utredas innan man ropas varg. En typkvinna har, är eller kommer att vara borta mer p.g.a. föräldraledighet än en typman. "Får" det spela roll? Nej. Spelar det roll? Såklart det gör.

OnTopic: DO kommer mest troligt inte agera alls.
Citera
2017-03-08, 12:43
  #6
Medlem
Det är väl bara att hävda att man inte är en man så får man gå in för kvinnopriset.
Ännu bättre: Hävda att du är minderårig och gå in gratis(?)

Man ska inte betala till inrättningar som hatar svenska män.
Citera
2017-03-08, 12:45
  #7
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Agera och skriv till fotografiska istället för att grina här?
Jag har gjort det nu. Får se om jag får något svar.
Citera
2017-03-08, 12:59
  #8
Medlem
Briasccas avatar
Olagligt men inte den åttonde mars.
Citera
2017-03-08, 13:09
  #9
Medlem
Som-Gjutens avatar
Men om jag är en svart kvinna fångad i en vit mans kropp, då går jag in billigare va?




Skämt åsido, men feminism har väl inte med jämställdhet att göra?
Det hela går väl ut på att kvinnorna ska ta över makten över männen?

Det är fel...
Citera
2017-03-08, 13:55
  #10
Medlem
Libertarismuss avatar
Säg bara att du är en kvinna i en mans kropp. Börjar de tjafsa så anklaga dem för diskriminering och transfobi. Simsalabim så du får rabatt trots att du är man.
Citera
2017-03-08, 14:03
  #11
Medlem
BertFoxs avatar
Snacka om lättkränkt. I stället för att gråta bittra tårar låter du bli att gå dit just på Kvinnodagen.
Hur svårt kan det vara?
För övrigt ett särdeles trevligt museum med suverän restaurang.
Om du upptäckte stället tack vare denna aktion är du bara att gratulera.
Citera
2017-03-08, 14:33
  #12
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Snacka om lättkränkt. I stället för att gråta bittra tårar låter du bli att gå dit just på Kvinnodagen.
Hur svårt kan det vara?
För övrigt ett särdeles trevligt museum med suverän restaurang.
Om du upptäckte stället tack vare denna aktion är du bara att gratulera.

Aktionen är ett lågt utspel. Otroligt lågt. Jag skäms som kvinna/männsika.
Det finns ingen jämställdhet att hämta i att på en dag som ska hylla jämställdhet diskriminera personer med manligt kön/män/transpersoner. Bisarrt.


(Och. Man kan ifrågasätta huruvida det är ett museum eller inte. Bara så du vet.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback