Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 11:54
  #1
Medlem
Hej!

Går i planeringsstadiet att bygga en egen husbil baserad på en Mercedes Vario. Totalvikten överstiger 3500 kg och jag har inte tagit körkortet före 1996. Min tanke är nu att ta ett körkort som matchar och i framtiden är mest användningsbart.

Givetvis förstår jag att jag inte får köra en renodlad lastbil på D-körkort samt att jag inte får köra en renodlad buss på C-körkort.

Men jag har sett att andra färdigbyggda husbilar som överstiger 3500 kg oftast är registrerade som lastbilar och inte bussar. Hur kommer sig detta? Vad är fördelen att de är registrerade som lastbil istället för buss?

Vilket är det mest universala körkort? Med det menat ungefär "rekommendation är att ta C-körkort för 95% av alla stora husbilar är registrerade som lastbil och de går inte registrera om till buss på grund av X".

Just nu lutar det åt att jag kommer ta ett D-körkort framför ett C-körkort, ser mig själv inte som någon lastbilsförare i framtiden men skulle kunna tänka mig att köra buss.

Jaga lugnt! /Jaktjanne
Citera
2017-03-08, 12:15
  #2
Medlem
Har man tänkt köra fler än 8 passagerare, måste väl fordonet klassas som buss? Annars inte?

Så det är väl dina behov som bestämmer vad du bör skaffa för kort.
Citera
2017-03-10, 11:12
  #3
Medlem
Googla på "Körkort husbil" så får du bra svar, till exempel detta:

https://www.motormannen.se/radgivnin...er-annat-slap/

De flesta husbilar är registrerade som Personbil klass II. Du kan läsa mer om detta här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ler/Personbil/

Det verkar som körkortsbehörighet C 1 är vad som passar dig.
Citera
2017-03-10, 15:18
  #4
Medlem
Skrik & Paniks avatar
C-kort, utan tvekan. Detta både när det gäller din husbilsfråga och om du skulle få för dig att bli chaufför. Tar du C-kort blir du aldrig arbetslös.
Citera
2017-03-10, 15:20
  #5
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
C-kort, utan tvekan. Detta både när det gäller din husbilsfråga och om du skulle få för dig att bli chaufför. Tar du C-kort blir du aldrig arbetslös.

Det sistnämnda gäller iof D-kort med. Bussrattare söker de överallt.
Citera
2017-03-10, 15:58
  #6
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det sistnämnda gäller iof D-kort med. Bussrattare söker de överallt.
Det är sant...men en lastbilschaufför slipper bråka med sura resenärer.
Bara det lixom
Citera
2017-03-10, 20:58
  #7
Medlem
orvarens avatar
Kanske är ändrat nu,men när jag tog DE,fick man både Be,C och DE.

Men som sagt, det är nog kanske ändrat.
Citera
2017-03-11, 06:11
  #8
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kanske är ändrat nu,men när jag tog DE,fick man både Be,C och DE.

Men som sagt, det är nog kanske ändrat.
Du är ju jättegammal. ☺
Citera
2017-03-11, 14:02
  #9
Medlem
ejibruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kanske är ändrat nu,men när jag tog DE,fick man både Be,C och DE.

Men som sagt, det är nog kanske ändrat.

Numera får man ta allting var för sig, med undantaget att om man tar CE så får man BE och innehar
man CE och tar D-kort så får man DE. Däremot, tar man DE och tar C-kort får man inte CE.

/ejibruk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback