Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 10:45
  #1
Medlem
Någon som kan förklara skillnaderna mellan ett får och ett lamm? Jag själv har svårt att se skillnaden mellan ett får och ett lamm. Är det storleken och vikten eller möjligtvis något annat. Något måste det ju vara då de heter olika.
Citera
2017-03-08, 10:48
  #2
Medlem
Fåret är gammal och vuxen och lammet är ung och är lammkött.
Citera
2017-03-08, 10:49
  #3
Medlem
Pirre77s avatar
Du driver va? Om inte: Ett lamm är ett får som inte fyllt ett år (dvs. som är yngre än 12 månader).
Citera
2017-03-08, 10:49
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drewdy
Någon som kan förklara skillnaderna mellan ett får och ett lamm? Jag själv har svårt att se skillnaden mellan ett får och ett lamm. Är det storleken och vikten eller möjligtvis något annat. Något måste det ju vara då de heter olika.

Lamm får högst vara 1 år gammalt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lamm-_...3%A5rk%C3%B6tt
Citera
2017-03-08, 12:11
  #5
Moderator
najass avatar
Ekologi, natur, djur och växter --> Husdjur
/Moderator
Citera
2017-03-08, 13:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drewdy
Någon som kan förklara skillnaderna mellan ett får och ett lamm? Jag själv har svårt att se skillnaden mellan ett får och ett lamm. Är det storleken och vikten eller möjligtvis något annat. Något måste det ju vara då de heter olika.

Vad är skillnaden mellan en en häst och ett föl?

En hund och en valp?

Där har du skillnaden mellan ett får och ett lamm.
Citera
2017-03-08, 21:19
  #7
Medlem
Nails avatar
Gutar spisar aldrig får i kål eftersom det inte finns någonting som kallas får på Gotland. Lamm så kallar vi dem, och det som på fastlandet kallas lamm säger vi lammungar om.

http://www.guteinfo.com/?id=1554
Citera
2017-03-10, 17:07
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Det här klassiska skämtet svarar nog rätt så precis på TS fråga:

- Får får får?
- Nej, får får lamm!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback