Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-05, 14:16
  #2725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Vill helst skilla så att jag tjänar så mycket pengar som bara möjligt, tips?
Wormholes om du har en corp kan ge rätt bra pengar och är dessutom intressant och roligt. Det du sannolikt vill ha då är en T2-fittad Drake, så försök träna mot en sådan.

Annars trading som sagt, om du har lite hjärna och kan fixa igång ett startkapital. Det borde vara nog med några miljoner i början, det kan du lätt låna av någon.

EDIT: Vill du fastna i spelet så måste du göra något du tycker är kul. Så länge du inte känner dig mer intresserad av mining och industry så är det alltid en bra idé att kunna flyga en Drake som sagt. Bra att köra i grupp för L4 missions/wormholes.

Men det enda jag kan säga är att skaffa en corp eller någon att spela med. Bästa sättet att tröttna på Eve är att spela ensam. Det är helt värdelöst när du är ny också eftersom allt är så jävla komplext. Bra att kunna fråga någon.

EDIT2:
Citat:
Ursprungligen postat av OrbeOne
funderat lite på folk som bygger upp industrier på planeter i wormhole space, hur får dom sina grejer där i från??? hålen stängs väl efter ett tag?
Man har oftast en statisk spawn till ett wormhole som leder ut (eller åtminstone till ett annat system, som leder ut). Det brukar inte röra sig om mer än 2-3 hopp för att ta sig ut ur WH-space och in i known space. Däremot vet du ju inte vart utgången kommer vara någonstans, så det kan vara en allmänt dålig idé att ha så dåliga standings med factions att dom börjar skjuta på dig. I lägre klasser av wormhole (C1-3) så brukar det oftast röra sig om en utgång till highsec, men det kan också vara lowsec eller mitt i 0.0 för all del.

Men som sagt, för det mesta är du i hålet. Man går ut om du behöver göra något, men annars stannar man i hålet just för att man ska kunna hitta tillbaka. Jag loggar alltid in och ut i vårt WH eftersom utgångarna oftast fungerar i runt 24h. Är du i en corp finns det garanterat ett par alts som aldrig lämnar bara för att kunna hitta ny utgång. Har du inte det och ingången kollapsar när du är på andra sidan... Ptja.. Då är det bara att hoppas på att du hittar ditt hål igen genom att börja scanna. Oddsen är väl "sådär" dock..
__________________
Senast redigerad av mysdavey 2013-02-05 kl. 14:22.
Citera
2013-02-06, 01:01
  #2726
Medlem
Flashborns avatar
Tack för tipsen! Dock förstår jag ingenting av termerna för jag är sjuuuukt ny.
Jag är en gammal wow:are, är detta spelet något för mig?
Citera
2013-02-06, 01:40
  #2727
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Tack för tipsen! Dock förstår jag ingenting av termerna för jag är sjuuuukt ny.
Jag är en gammal wow:are, är detta spelet något för mig?


Eve är det bästa mmo liret jag spelat. Incursions är bra sätt att tjäna cash på.
Citera
2013-02-06, 11:17
  #2728
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Tack för tipsen! Dock förstår jag ingenting av termerna för jag är sjuuuukt ny.
Jag är en gammal wow:are, är detta spelet något för mig?

Jag är också en ex-WoW'are men det säger egentligen inte så mycket. EVE har väldigt lite gemensamt med WoW annat än det uppenbara att båda är MMO'er. Saker som du inte ska förvänta dig i EVE men som du kanske är van vid från WoW:
- Att bli "runtskyfflad" av spelet, EVE har inga utstakade vägar, när du är klar med tutorialen så är du "on your own".
- Det finns inget "end game", du gör precis det du känner för.
- Det finns väldigt få regler, det är nära nog som FB, de regler som finns är där för att spelet ska fungera och vara lagligt.
- PvE är skittråkigt(möjligtvis är wormholes ett undantag, jag har ingen aning).

Kort och gott så är det konceptuellt väldigt annourlunda, du får helt enkelt testa och se om det faller dig i smaken.
Citera
2013-02-06, 14:39
  #2729
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag är också en ex-WoW'are men det säger egentligen inte så mycket. EVE har väldigt lite gemensamt med WoW annat än det uppenbara att båda är MMO'er. Saker som du inte ska förvänta dig i EVE men som du kanske är van vid från WoW:
- Att bli "runtskyfflad" av spelet, EVE har inga utstakade vägar, när du är klar med tutorialen så är du "on your own".
- Det finns inget "end game", du gör precis det du känner för.
- Det finns väldigt få regler, det är nära nog som FB, de regler som finns är där för att spelet ska fungera och vara lagligt.
- PvE är skittråkigt(möjligtvis är wormholes ett undantag, jag har ingen aning).

Kort och gott så är det konceptuellt väldigt annourlunda, du får helt enkelt testa och se om det faller dig i smaken.

Ska göras! Tack kamrater! Måste säga att det är det vackraste spelet jag någonsin lirat.
Citera
2013-02-06, 23:29
  #2730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Tack för tipsen! Dock förstår jag ingenting av termerna för jag är sjuuuukt ny.
Jag är en gammal wow:are, är detta spelet något för mig?
Ptja.

Missions har levels, från 1-5. Du kommer börja på 1 om du vill göra sådana, men det är som sagt inte direkt jättekul i längden. Ju mer uppdrag du gör för en någon desto mer gillar de dig och desto svårare uppdrag kan du ta. Jämför med reputation i WoW. I Eve kallas det för standings.

Wormholes har klasser från 1-6 där högre är svårare.

Alla typer av moduler finns i olika varianter som är olika kraftfulla. De två vanligaste du kommer märka är Tech 1 och Tech 2. Tech 2 är uppgraderingar av Tech 1-varianterna. En T2-fittad Drake är således en Drake (Caldari battlecruiser) som är utrustad med tech 2-varianten av vad du nu vill ha på den (missile launchers t.ex.)
Citera
2013-02-07, 00:47
  #2731
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Ptja.

Missions har levels, från 1-5. Du kommer börja på 1 om du vill göra sådana, men det är som sagt inte direkt jättekul i längden. Ju mer uppdrag du gör för en någon desto mer gillar de dig och desto svårare uppdrag kan du ta. Jämför med reputation i WoW. I Eve kallas det för standings.

Wormholes har klasser från 1-6 där högre är svårare.

Alla typer av moduler finns i olika varianter som är olika kraftfulla. De två vanligaste du kommer märka är Tech 1 och Tech 2. Tech 2 är uppgraderingar av Tech 1-varianterna. En T2-fittad Drake är således en Drake (Caldari battlecruiser) som är utrustad med tech 2-varianten av vad du nu vill ha på den (missile launchers t.ex.)

Tack för det utförliga svaret! Vad tycker du själv då? Borde jag spara massa ISK och lägga allt på ett nytt skepp? Ska jag fortsätta göra uppdrag och skilla? Ska jag börja mina?

Jag vill liksom ha ett över medel striddskepp så jag kan PvP:a typ. Jag gillar att mörda folk.
Citera
2013-02-07, 00:58
  #2732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Tack för det utförliga svaret! Vad tycker du själv då? Borde jag spara massa ISK och lägga allt på ett nytt skepp? Ska jag fortsätta göra uppdrag och skilla? Ska jag börja mina?

Jag vill liksom ha ett över medel striddskepp så jag kan PvP:a typ. Jag gillar att mörda folk.
EVE är som sagt sandbox, så det är vad du själv vill som spelar roll. Angående att skilla så ska du alltid träna en skill i Eve så det är givet. Ska du iväg i några dagar så sätter du på en skill som tar längre tid än tiden du är borta så att du inte har någon dötid.

ISK behöver du också alltid. ISK är skepp och utrustning, och det behöver du alltid nytt i takt med att saker sprängs eller att du behöver göra något annat.

På din beskrivning tror jag inte mining är en bra idé. Kör lite missions så att du får häng på hur striderna fungerar. Saker som "optimal range", "falloff range", "transversal speed", "tracking speed". Alla sånna uttryck är bra om du förstår så att du slipper känna att du gör värdelös skada och att du bara dör hela tiden.

Kan också vara värt att notera att alla vapentyper är uppdelade i två. En lång range/låg skada och en kort range/hög skada. Oftast är det också så att de vapen med lång range har låg "tracking speed", d.v.s. hastigheten som vapnet kan röra sig i för att sikta. Har du ett vapen med väldigt låg tracking speed och lång räckvidd så kommer du inte träffa ett litet skepp som snurrar snabbt runt dig. Då behöver du ett vapen med hög tracking speed.

Dessa är beam/pulse lasers, railguns/blasters och artillery/autocannon. Lång/kort range respektive.

När du får lite grepp på det här har du sannolikt fått ihop lite pengar och skills och kan vara redo att hoppa in i ett skepp och panga lite. Räkna med att dö skitmycket i början.

Vill du hoppa rakt in i PVP finns det dock två allianser, Red vs. Blue, som bara är i krig för sakens skull hela tiden. Du kommer ha någon att skjuta på väldigt ofta. Motsatsen stämmer ju dock också.
Citera
2013-02-07, 01:17
  #2733
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
EVE är som sagt sandbox, så det är vad du själv vill som spelar roll. Angående att skilla så ska du alltid träna en skill i Eve så det är givet. Ska du iväg i några dagar så sätter du på en skill som tar längre tid än tiden du är borta så att du inte har någon dötid.

ISK behöver du också alltid. ISK är skepp och utrustning, och det behöver du alltid nytt i takt med att saker sprängs eller att du behöver göra något annat.

På din beskrivning tror jag inte mining är en bra idé. Kör lite missions så att du får häng på hur striderna fungerar. Saker som "optimal range", "falloff range", "transversal speed", "tracking speed". Alla sånna uttryck är bra om du förstår så att du slipper känna att du gör värdelös skada och att du bara dör hela tiden.

Kan också vara värt att notera att alla vapentyper är uppdelade i två. En lång range/låg skada och en kort range/hög skada. Oftast är det också så att de vapen med lång range har låg "tracking speed", d.v.s. hastigheten som vapnet kan röra sig i för att sikta. Har du ett vapen med väldigt låg tracking speed och lång räckvidd så kommer du inte träffa ett litet skepp som snurrar snabbt runt dig. Då behöver du ett vapen med hög tracking speed.

Dessa är beam/pulse lasers, railguns/blasters och artillery/autocannon. Lång/kort range respektive.

När du får lite grepp på det här har du sannolikt fått ihop lite pengar och skills och kan vara redo att hoppa in i ett skepp och panga lite. Räkna med att dö skitmycket i början.

Vill du hoppa rakt in i PVP finns det dock två allianser, Red vs. Blue, som bara är i krig för sakens skull hela tiden. Du kommer ha någon att skjuta på väldigt ofta. Motsatsen stämmer ju dock också.


Intressant! Jag antar att med tålamod så lär jag mig helt enkelt automatiskt. Får nog köpa en månad och lira lite mer. Är helt jävla trollbunden av sceneriet i spelet.
Citera
2013-02-07, 10:24
  #2734
Medlem
Sunners avatar
Ett klassiskt nybörjarmisstag är för övrigt att köpa skepp som man precis kan flyga men utan att ha support skills för det. Du behöver t.ex inte särskilt lång träning för att hoppa in i ett BS för 300 miljoner ISK men har du inte bra support skills så kommer du att få stryk av första bästa cruiser som har det, den senare kommer dessutom antagligen att häckla dig i local för att förlorade 300M mot hans skepp som kostar 30M. At du till skilnad från WoW faktiskt blir av med saken gör dessutom att det blir ganska drygt att förlora dyra skepp på det här viset.
Skynda långsamt är en bra devis i EVE, jag skulle inte ge mig in i ett BS utan >10M SP.

Vad gäller skeppen så finns det just inte "bra och dåliga" skepp på samma sätt som det finns rares, epics och legendarys i WoW. Ett bra BS går som sagt loss på 2-300 miljoner och uppåt. En stealth bomber(som tillhör den minsta klassen skepp bortsett från shuttles) går loss på 30-40M, men en grupp á 12-18 SB's kan kötta ihjäl >100 BS om de får in ett par riktigt bra rundor.
En titan är det absolut dyraste skeppet du kan skaffa, uppemot 100 mdr ISK med utrustning och allt, men det innebär inte att du kan flyga runt i den och slakta ihjäl folk hejvilt, då kommer den ganska omgående att bli en dyrköpt lektion i att använda rätt skepp till rätt sak.
De flesta allianser har 2-3 "mainline doctrines", dvs skepp som deras linjemedlemmar flyger i större flottor, och sedan en satans massa komplement till dessa, allt beroende på vad som står på dagens meny.
__________________
Senast redigerad av Sunner 2013-02-07 kl. 10:29.
Citera
2013-02-07, 12:02
  #2735
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Intressant! Jag antar att med tålamod så lär jag mig helt enkelt automatiskt. Får nog köpa en månad och lira lite mer. Är helt jävla trollbunden av sceneriet i spelet.

träna core skills, fixa en tackler, lär dej använda den och joina ett nullsec corp. man spelar inte EVE på riktigt om man bara hasar omkring i highsec och är en carebear

Inte så svårt att komma in i vissa corps i null, och dom större allianserna behöver kanonmat
Citera
2013-02-07, 18:58
  #2736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Ett klassiskt nybörjarmisstag är för övrigt att köpa skepp som man precis kan flyga men utan att ha support skills för det. Du behöver t.ex inte särskilt lång träning för att hoppa in i ett BS för 300 miljoner ISK men har du inte bra support skills så kommer du att få stryk av första bästa cruiser som har det
Detta är viktigt att poängtera igen också. Flyg ingenting du inte kan har skills för, och framförallt ingenting du inte är helt OK med kommer förstöras inom 4 sekunder när du lämnat stationen. Svider det att förlora skeppet? Flyg något billigare.

Om man går in på ett skepps infosida så finns det en flik som heter "Certificates". Dessa listar skills som är rekommenderade att du har innan du flyger skeppet i fråga. Det kommer vara bra mycket mer än "Amarr Cruiser 3" som är den enda skillen du behöver för att hoppa in i skeppet. Du kommer både göra mindre skada och dö lättare i ett battleship du inte kan flyga än vad du gör i en cruiser du har bra skills för, som nämnt ovan.

Jag t.ex. köper och flyger inte skepp som jag inte har råd att byta ut 4ggr på den budget jag har. En Tech 3 cruiser (t.ex. Tengu) kostar några hundra miljoner att fitta korrekt senast jag kollade. Jag har runt 2 miljarder ISK på min gubbe och har i dagsläget inga planer på att köpa en tengu även fast jag kan flyga den rätt bra. Jag har helt enkelt ingen lust att flyga runt i något som är så pass dyrt eftersom det kommer suga som fan om den sprängs.

Däremot en ishtar för 200m kan jag köpa 10st av så att torska en gör mig inte så mycket. Skepp för mer än 2-300 miljoner vill jag dock helst ha en större budget för att våga flyga på riktigt.


Men det fina med Eve är att oavsett hur mycket du läser av folk som spelar så KOMMER du finna dig i situationen att ett svindyrt skepp går sönder på något du hade kunnat undvika. Den känsla av ilska, frustration och "VAFAAAAAAAN" du känner då, den kommer du i framtiden få ge någon annan när du spränger deras skitdyra skepp för att dom gjort en tabbe/har otur. Det är då det blir värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback