Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 02:56
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
När jag gick på mellanstadiet fick vi öva klädsim för att förbereda oss på hur det känns om man trillar i vattnet och måste simma mot land i gabardinbyxor och pullover för att rädda livhanken. Jag minns att det var kämpigt att simma de 25 meter, eller vad det nu var, som krävdes för att man skulle bli godkänd i detta moment. Gymnastikläraren skrek på oss från bassängkanten och vi mellanstadiekids simmade bokstavligen för glatta livet.

Borde inte klädsim räknas som en extremsport med tanke på de utmaningar det innebär för atleten att simma fullt påklädd? Kan det bli en OS-gren i framtiden? Hur ska man i så fall standardisera utrustningen? Långbyxa, pullover och sockor? Ska det vara badmössa utöver det?
Citera
2017-03-08, 07:29
  #2
Medlem
Pripps3.5s avatar
Burkini?
Citera
2017-03-08, 14:01
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Kämpigt? jag tyckte det vart nästan lika lätt som att simma utan kläder... bara när man kommer UPP ur vattnet som kläderna blev tunga o jobbiga haha!

Extremsport skulle jag inte tro om det gäller vardagliga kläder..
MEN om de skulle klä sig i stora pälsrockar, långa stövlar, sombrero och en overall på allt så hade det nog blivit lite extremt
Citera
2017-03-08, 21:33
  #4
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Burkini?
Gabardinokini?

Föreställ dig en åtsmitande och heltäckande dräkt, ungefär som den som Fantomen, Läderlappen eller Spindelmannen har, helt i ljusbrun, tjock gabardin av högsta kvalitet. Komplett med huva och mantel. Föreställ dig det innan du somnar i kväll, och så rapporterar du i tråden vad ditt undermedvetna talade om för dig när det gäller gabardin och klädsim i morgon när du vaknar.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Kämpigt? jag tyckte det vart nästan lika lätt som att simma utan kläder... bara när man kommer UPP ur vattnet som kläderna blev tunga o jobbiga haha!

Extremsport skulle jag inte tro om det gäller vardagliga kläder..
MEN om de skulle klä sig i stora pälsrockar, långa stövlar, sombrero och en overall på allt så hade det nog blivit lite extremt
Man kan tänka sig att momentet att ta sig upp ur bassängen är en del av grenen. Man kan också lägga in moment med simhopp och konstsim i grenen. Ett OS-lopp i klädsim skulle kunna gå till såhär:

1. Atleten hoppar en enkel Mollbergare från trean iförd åtsmitande one-piece av ljusbrun gabardin.
2. Atleten gör en dubbel Schwarzwald-Mandelbrot och en tre fjärdedels Oppenheimer (fiktiva begrepp i konstsim, jag antar att de har liknande namn på riktigt) i momentet konstsim medan han simmar första längden.
3. Under längden tillbaka blir det ett medley med crawl, bröstsim och ryggsim.
4. Atleten ska ta sig upp ur bassängen från den djupa delen, utan att använda stege, samt springa fram till badvakten och göra "sickenblås" på honom.

Momenten 1 och 2 poängbedöms av domare, medan momenten 3 och fyra går på tid.
Citera
2017-03-08, 23:23
  #5
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
........


hahahaha! jag hade gärna sett det i kombination av detta https://www.youtube.com/watch?v=QDgzYT4sYns
(Videon länkar till 2013 Mens Crossfit games när dem simmar längder varvat med lite sving i pull-up stången)

Citera
2017-03-09, 15:21
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hah vad är det för tramstråd.
Nej det är ingen extremsport.
Lås och släng!
Citera
2017-03-10, 10:36
  #7
Medlem
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Gabardinokini?

Föreställ dig en åtsmitande och heltäckande dräkt, ungefär som den som Fantomen, Läderlappen eller Spindelmannen har, helt i ljusbrun, tjock gabardin av högsta kvalitet. Komplett med huva och mantel. Föreställ dig det innan du somnar i kväll, och så rapporterar du i tråden vad ditt undermedvetna talade om för dig när det gäller gabardin och klädsim i morgon när du vaknar.

.

Sorry, försov mig.
Gabardain är väl vattenavvisande?
Bra eller anus? Ingen aaning...
Citera
2017-03-13, 08:21
  #8
Medlem
wargars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Gabardinokini? text

haha later helt fantastiskt! Skulle sitta klistrad framfor tvn for att se detta.
Citera
2017-04-12, 23:14
  #9
Medlem
Gabardinikino fast i konstpäls vore extremare. Blir nog svårare att ta sig upp då...
Citera
2017-07-11, 15:36
  #10
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
När jag gick på mellanstadiet fick vi öva klädsim för att förbereda oss på hur det känns om man trillar i vattnet och måste simma mot land i gabardinbyxor och pullover för att rädda livhanken. Jag minns att det var kämpigt att simma de 25 meter, eller vad det nu var, som krävdes för att man skulle bli godkänd i detta moment. Gymnastikläraren skrek på oss från bassängkanten och vi mellanstadiekids simmade bokstavligen för glatta livet.

Borde inte klädsim räknas som en extremsport med tanke på de utmaningar det innebär för atleten att simma fullt påklädd? Kan det bli en OS-gren i framtiden? Hur ska man i så fall standardisera utrustningen? Långbyxa, pullover och sockor? Ska det vara badmössa utöver det?

Då kan vi ju gå helt bananas och lägga till vinterkräksjukan som en extremsport! För det är förjävligt... Dessutom farligt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback