Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 17:36
  #73
Medlem
GreveHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod2
Jag håller med om att många utövare av hedendom som asatro har ett felaktigt förhållningssätt till gudarna och de isländska skrifterna. De utövar asatron ur ett mer kristet perspektiv där skrifterna har svaren och gudarna ska ge sitt medgivande. Detta är speciellt märkbart bland amerikaner som börjat intressera sig för sitt nordiska ursprung.
Den enda anledningen varför vi var hedningar var för att den Kristna sanningen inte hade blivit uppenbarad än. När den väl blev det här så konverterade folk i massor till den enda sanna religionen och övergav de bleka reflektionerna. ''Balder'' uppenbarades som Kristus och gav oss sant ljus om de ting vi i mörkret travade kring runt.

Om du menar att Kristendomen kom med svärd och blod hit så töjer du väldigt mycket på sanningen. Några hedningar gjorde uppror mot sin rätta kung för att de försökte använda sin hedendom som en ursäkt att ta makten för sig själv, men dessa slogs lyckligtvis ned av den legitima konungen.

Eller, om du fortfarande menar att den kom med svärdet så visar ju det bara att hedendomen var för svag för att överleva och med rätta byttes ut - om man nu ska ha ''vilja till makt'' perspektivet på det hela. Kristna å andra sidan värdesatte sin tro mer än sina egna liv och ville hellre dö än att konvertera till en falsk tro.
Citera
2017-03-23, 17:39
  #74
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
SituationReport, nu blandar du ihop flera olika religioner trots att du bara skrev två meningar.

Kraften är ett begrepp för de som hämtar sin religiösa inspiration från Star Wars filmerna.

Hedendomen bryr sig inte om trosföreställningar!
Det viktiga för de Hedniska makterna är inte att du tror rätt eller tror tillräckligt starkt, utan att du tjänar och blotar till dem.

Tron är viktig i kristendomen för där blir man frälst genom tro och det finns t o m en kristen gren som heter Tros-rörelsen. Kristendomen påstår att det är viktigt vad du tror, inte hedendomen.

Kraften är från He-man.
Tron är från filmen med samma namn.
Tros-rörelsen är det som sker när kvinnor har trosor på sig och promenerar.

Det går att blanda vilt när man inte vill koppla något till det som det faktiskt gäller.
__________________
Senast redigerad av SituationReport 2017-03-23 kl. 18:33.
Citera
2017-03-23, 17:46
  #75
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Kraften är från He-man.
Tron är från filmen med samma namn.
Tros-rörelsen är det som sker när vi kvinnor har trosor på oss och promenerar.

Det går att blanda vilt när man inte vill koppla något till det som det faktiskt gäller.
Nu är du nog off topic.
Citera
2017-03-24, 18:15
  #76
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så, du påstår inte att du är intresserad av asatroende, och att "vi behöver väcka vikingen till liv"?
Ja tack,fram med Vikingen.

Jag tror på asatron faktiskt mer än alla andra Gudar.
Men jag tillber inte Oden. Eller hyllar Oden osv.


Men jag tror på korparnas återförening 😉
Man och kvinna.
Logik och intuition
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-03-24 kl. 18:18.
Citera
2017-03-24, 18:19
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja tack,fram med Vikingen.

Jag tror på den här asatroende faktiskt mer än alla andra Gudar.
Men jag tillber inte Öden och det.
Men jag tror på korparnas återförening 😉
Ok. Nja, vet inte om jag vill att vikingen i oss ska komma fram. Fast du kanske menar lite mer "jävlaranama"? I så fall är jag med.

Kan man tro på gudar olika mycket? Ja, kanske ...
Citera
2017-03-24, 18:20
  #78
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok. Nja, vet inte om jag vill att vikingen i oss ska komma fram. Fast du kanske menar lite mer "jävlaranama"? I så fall är jag med.

Kan man tro på gudar olika mycket? Ja, kanske ...
Ja exakt det jag menade. Bort med fjollor bland männen😉
Dem gillar inte Hel heller. Då får de allt krypa ner bland rötterna hos Yggdrasil.
__________________
Senast redigerad av goran744 2017-03-24 kl. 18:24.
Citera
2017-03-25, 20:01
  #79
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreveH
Om du menar att Kristendomen kom med svärd och blod hit så töjer du väldigt mycket på sanningen. Några hedningar gjorde uppror mot sin rätta kung för att de försökte använda sin hedendom som en ursäkt att ta makten för sig själv, men dessa slogs lyckligtvis ned av den legitima konungen.

Jo, kyrkan och kungen gjorde gemensamsak och tvingade med våld landets invånare att konvertera snabbt. Med våld blir alla snabbt övertygade om vad som är rätt, säger de i alla fall...

______________________________
----------------------------------

...de bultades till bättring: till frågan om Sveriges kristnande
Hedman, Jörgen
Högskolan på Gotland, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
2010 (Svenska)
Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hp
Studentuppsats (Examensarbete)
Alternativ titel
…they were beaten into betterment : on the christianization of Sweden (Engelska)
Abstract [en]

The written sources concerning the process of christianization in Sweden has for a long time been limited to two main texts, Rimberts vita of St. Ansgarius and Adam of Bremen´s History of the bishops of Hamburg. This is due to a rigid source criticism in the beginning of the 20th century, which put other material – in particular the norse sagas – out of consideration. The last twenty years however, new questions have been raised concerning the christianization, partly because of new archaeological findings, new interpretations of the significance of runic stones and the recent debate about the formation of the Swedish medieval kingdom. The subject has been discussed from many different angles, and with a lot of scholarly effort.

This text raises the question whether the christianization of Sweden was a peaceful or violent process, and investigates the possibility of answering the question through an analysis of all the relevant written material available and in the light of recent archaeological findings. There are several methodological problems pertaining to written material from the early middle ages which are raised and discussed. The sources are initially presented from a critical viewpoint, and then the material is analyzed with a matrix construed from the categories Wortmission, Tatmission, and Schwertmission, each with subdivisions drawn from the texts. The author contends that the source material conclusively supports that the christianization was a violent process and also a fairly rapid one.
Ort, förlag, år, upplaga, sidor
2010. , 50 s.
Nyckelord [en]
Christianization, medieval Sweden, mission, schwertmission, methods of conversion
Nationell ämneskategori
Historia
Identifikatorer
URN: urn:nbn:se:hgo:diva-585
OAI: oai: DiVA .org:hgo-585
DiVA: diva2 :328395
Uppsök
humaniora/teologi
Handledare
Sandström, Åke
Tillgänglig från: 2010-07-05 Skapad: 2010-07-02 Senast uppdaterad: 2013-07-01
Bibliografiskt granskad
______________________________________________
----------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av GreveH
Eller, om du fortfarande menar att den kom med svärdet så visar ju det bara att hedendomen var för svag för att överleva och med rätta byttes ut - om man nu ska ha ''vilja till makt'' perspektivet på det hela. Kristna å andra sidan värdesatte sin tro mer än sina egna liv och ville hellre dö än att konvertera till en falsk tro.

Att hedningarna i folket hade svagare vapenmakt än kyrkan och kungen bevisar inte att hedendomen skulle varit en svag religion. Syniskt påstående!
Är daesh bättre än kristendomen för att daesh mördar/fördriver kristna? Daesh har varit starkare än kristna.

Hedningar påstår inte att de kan bevisa att de har sanningen som kristna gör.

Kristna tror på en människogud, fast det står i gt att Gud inte är en människa (i Bileams profetia). Kristna tror att deras människogud försonar all världens synd, fast ingen lag i gt godkänner ett människooffer eller ett gudaoffer som ett giltigt offer.
Kristna tror att deras messias uppfyllde gts profetior men ingen profetia i gt förutsade återuppståndelsen eller en andra återkonst.
Bokstav för bokstav, gt mot nt så saknar kristna grund för sanningsanspråken. Till och med om gt och nt hade varit samstämmiga, något behöver inte vara sant bara för det står i en bok.

Jag har lämnat kristendomen eftersom den är en falsk tro, för dess egna tilläggstexter i nt motsäger gt. Dagens kristendom är ofta ganska etiskt god. Jag älskade gemenskapen och människorna, men kristendomen är falsk utifrån intellektuella argument.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2017-03-25 kl. 20:19.
Citera
2017-03-25, 20:17
  #80
Medlem
Asatro låter lite skrämmande. Offrade trälar o s v
Vid den tiden så tillhörde människor klaner och hade inget eget värde. Kristendomen menar att alla människor har ett värde - inte klanen. Inga romare hade stått emot vikingar, de kom inte så långt norrut. Istället var det den frivilliga konvertiten till kristendomen som avslutade vikingatiden.
Citera
2017-03-25, 20:23
  #81
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Istället var det den frivilliga konvertiten till kristendomen som avslutade vikingatiden.
Nej, det är inte vad forskningen säger som jag refererar i mitt förra inlägg.

De histriska källorna säger att kristnandet genomfördes med våld av kungen och kyrkan som "bultade" ur hedendomen ur folk.
Citera
2017-03-25, 23:08
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad är det här för skämt? Det finns inga asatroende.
Vad menar du? Asatron är inte konstigare än tex de abrahamiska religionerna. Germansk hedendom är en mer naturlig spiritualitet för oss nordbor (germaner).
Citera
2017-03-26, 00:05
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablod2
Vad menar du? Asatron är inte konstigare än tex de abrahamiska religionerna. Germansk hedendom är en mer naturlig spiritualitet för oss nordbor (germaner).
Jag har inte sagt något om vad som är konstigast. Jag säger helt enkelt att det inte finns någon som är asatroende.
Citera
2017-03-26, 00:48
  #84
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Jag säger helt enkelt att det inte finns någon som är asatroende.
Men det finns de som blotar till både asar, vaner, afler och markernas rådare, sätter gröt till tomten och som följer årshjulet och årstiderna och blotar vid de tider då förfäderna blotade. Det finns de som sätter upp värn på sitt hus mot troll(dom) och olycka. Fortfarande smörjs skålgropar.

Att begreppet asatroende är sentida, det är en helt annan sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback