Citat:
Ursprungligen postat av
Furienna
Men som du själv har skrivit tidigare i tråden, så kom en hel del "hedniskt" att leva kvar i den katolska kyrkan. Du har t ex själv nämnt alla de processioner med helgonbilder, som man gjorde på medeltiden för att få en god skörd. Ja, det fanns ju till och med kvar många liknande seder in på 1800-talet. Efter reformationen blev det ju inga fler kyrkliga processioner i Sverige, men det fanns många ritualer kvar i bondesamhället, särskilt när det var en högtid, som nog hade rötter ända bort i förkristen tid: att lägga sju sorters blommor under sin kudde på midsommarnatten, att lägga ut ett fat med gröt till tomten på julafton, att barnen fick springa barfota omkring huset på Vårfrudagen. Tron på troll, Näcken och Skogsrået och andra mytiska väsen hör också dit. Även om svenskarna officiellt blev kristna redan på tidig medeltid, så gick det aldrig för vare sig katolska eller lutherska präster att få bort gammal folktro. Det är nog snarare det att de flesta av oss nu inte längre är jordbrukare på landet, som gör att gamla seder och bruk försvunnit under de senaste hundra åren.
Jo, det finns ju fler än en anledning till att folket förlorade sin traditionella gemenskap och sitt band till jorden.
En viktig sådan händelse var ju den sk s"skiftesreformen".
Före det var byarna mer samlade i små och uråldriga enheter. Jordarna låg runt omkring, och hela byn samsades typ om skötesln av de olika tegarna. Det var en ständig rotation, men framförallt skapade det ju en väldigt stark gemenskap och samhörighet, med varandra och med jorden och skogen.
Ja, det fanns ju även skogsbyar.
Men de var huvudsakligen boskapsbönder, och bedrev kreaturshandel.
De var också duktiga på att arbeta som rövare i skogen, eller "skattmasar" kanske närmare bestämt.
I vilket fall som helst så försvann det när Rutger Maclean dök upp.
---
Men det finns ju Mer kvar av förkristen kult än av katolsk.
Det är kanske inte så konstigt egentligen med tanke på katolicismen ganska korta tid i Sverige. Knappt 500 år bara.
Ingen tid alls om man jämför med den förkristna perioden som sträckte sig tillbaka till Bronsålder, iaf som utvecklad högkultur.
Sådant som de 7 blommorna du tog upp hittar vi i flera andra överlevande kultrester också. 7 sorters ved tex, som skulle brännas vid offer och välsignelse - även trolldom.
Men, de flesta heger och aftnar försvann iom Gustav Wasa.
De som blev kvar var kanske de viktigaste, även för förkristen kult.
Midsommar, Jul, Allhelgona, Lucia och Advent. Det är ju äldre än kristendom.
Men det fanns många fler än dessa.
De katolska prästerna fick helt enkelt ta över den gamla funktionen som de olika "heliga personerna" hade, som att välsigna åkern, välsigna huset, välsigna boskapen, välsigna redskapen, ja även välsigna mjödet såklart, liksom den färdiga maten och fröerna, liksom sådden och skörden.
Ja, det blev ett himla arbete för prästerna ...
Under Asatiden, mellantiden mellan kristendom och förkristenhet, släpade man omkring med avgudabilder på processionerna - som de katolska prästerna sen tog över, men satte helgon i asagudarnas ställe.
Men dessa avbilder var ju också en kort period.
Före - och efter - "dyrkades" naturen, och människans olika kultplatser.
Det finns ju fortfarande Namn kvar, i orter och platser, som påminner om det.
Konstigt bara att högtiderna osv har överlevt, men så pass storslagna institutioner som tex Ale stenar har totalt glömts bort i tidens dimmor.
Ja, det har ju även Stonehenge gjort, liksom de där vita ritade figurerna av krita på de engelska kullarna.
---
Men vi ska ju trots att inte låta oss luras att tro att just Sverige varit helt obekant och isolerat från Kontinenten.
Tänk tex på hur Nära hela det kristna, och före det det Romerska, Europa faktiskt låg.
Dvs inte så konstigt att de "Asatroende" skandinaverna tog intryck av de rika euroéerna på andra sidan Östersjön.
Vi ville inte verka primitiva såklart, så vi försökte få vår tro att närma sig det vi såg i kristendomen.
De kristna dyrkade statyer av trä i tempel med höga torn - så vi byggde också hur med högre torn och satte gubbar av trä i dessa, samt lät "heliga män" arbeta därinne.
Men den ursprungliga hedendomen hade inga hus, hade inga gubbar av trä.
Det var "väsen" och "makter", som hittades i skogen, i dungar, på åkern i sådden och skörden - i sängkammaren, i gravhögarna, i bottenlösa sjöar och mossar ...
Det kanske kan verka "primitivt" att ha en sådan tro om man möter de så avancerade civilisationerna i den Romersk-Katolska kyrkan ?? Eller hur?