Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-07, 22:01
  #1
Medlem
Jag närmar mig slutet av civ.ek-programmet och har insett att jag vill göra något kul i mitt liv innan man tar sig ut i arbetslivet. Av någon anledning så valde jag att inte ta en termin utomlands inom mitt program när jag hade möjligheten. Detta är något som jag ångrar grovt i nuläget då jag tror att det hade varit både nyttigt och kul.

Jag är därför intresserad av att spendera hösten efter examen på ett annat universitet i ett annat land. Är sugen på att plugga fristående kurser inom exempelvis finans och management och samtidigt förbättra mina språkkunskaper.

Med tanke på att jag gillar skidåkning är jag intresserad av länder som Tyskland, Österrike och Schweiz. Att plugga i Asien i exempelvis Sydkorea eller Kina vore ifs också ballt!

- Är det någon som har förslag på vettiga och bra skolor i dessa länder som erbjuder folk att läsa fristående kurser?

- Kan det vara vettigt i mitt fall att använda sig av en s.k. förmedlare som exempelvis Blueberry, Studin och Kilroy?

- Är en termin utomlands på ett schysst universitet efter examen något som kommer gynna mitt CV? Eller kommer det snarare vara en belastning inför jobbsökandet då man har "ett glapp" efter examen?

Har letat efter liknande trådar men har inte hittat nåt vettigt då de flesta behandlar program eller utbyten via universitet

MVH
__________________
Senast redigerad av Furix40 2017-03-07 kl. 22:08.
Citera
2017-03-08, 19:25
  #2
Medlem
1. Jag kan rekommendera att spendera en termin i Hong Kong eller Singapore. Häftiga städer som ger mycket möjligheter att resa till närliggande länder. Båda har bra universitet. Osäker på om det erbjuds fristående kurser men gå in och kolla på Nanyang Technological University, National University of Singapore, Singapore Management University, Hong Kong School of Science and Technology, University of Hong Kong.

2. Använd inte förmedlare. De har oftast endast kontakt med sämre skolor och tar ut en onödig avgift. Kontakta skolorna direkt!

3. Studerar du på ett bra universitet som t.ex. de nämnda ovan så gynnar det ditt CV då du får utlandserfarenhet. Speciellt om du inte tidigare gjort en utbytestermin.

Tycker det låter som en bra plan!
Citera
2017-03-08, 20:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
1. Jag kan rekommendera att spendera en termin i Hong Kong eller Singapore. Häftiga städer som ger mycket möjligheter att resa till närliggande länder. Båda har bra universitet. Osäker på om det erbjuds fristående kurser men gå in och kolla på Nanyang Technological University, National University of Singapore, Singapore Management University, Hong Kong School of Science and Technology, University of Hong Kong.

2. Använd inte förmedlare. De har oftast endast kontakt med sämre skolor och tar ut en onödig avgift. Kontakta skolorna direkt!

3. Studerar du på ett bra universitet som t.ex. de nämnda ovan så gynnar det ditt CV då du får utlandserfarenhet. Speciellt om du inte tidigare gjort en utbytestermin.

Tycker det låter som en bra plan!

Tack för ditt svar!

Jag ska ta mig en titt på de skolorna som du nämnde ovan. Med tanke på att de verkar vara prestigefulla lärosäten antar jag att det är relativt tuffa antagningskrav. Är det nåt som du vet någonting om?

De förmedlare som jag har kollat på verkar ha en del kontakt med både bra och lite sämre skolor. Precis som du skriver känns de dock väldigt dyra då en termin i exempelvis Kina kostar närmare 70 SEK (skolavgiften alltså). Men det kanske är priser som man kan förvänta sig, även om man bokar på egen hand?
Citera
2017-03-09, 00:00
  #4
Medlem
Menade såklart 70 000 och inte 70 kr
Citera
2017-03-09, 00:01
  #5
Medlem
Ja det kostar ju endel. Antagningskrav för enstaka kurser eller sommarkurser är sällan höga då de ofta ses som "Cash cows" för skolan.

Inga problem att komma in på typ Harvards Summer School med ok betyg från en inte så känd skola. Detta vet såklart arbetsgivare om så Summer School smäller därmed inte speciellt högt, men utlandserfarenheten är fortfarande bra och ser fortfarande bra ut att ha "brand name" skolor på CV:t.
Citera
2017-03-09, 00:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Ja det kostar ju endel. Antagningskrav för enstaka kurser eller sommarkurser är sällan höga då de ofta ses som "Cash cows" för skolan.

Inga problem att komma in på typ Harvards Summer School med ok betyg från en inte så känd skola. Detta vet såklart arbetsgivare om så Summer School smäller därmed inte speciellt högt, men utlandserfarenheten är fortfarande bra och ser fortfarande bra ut att ha "brand name" skolor på CV:t.

Okej, jag får ta och undersöka saken närmare! Jag är mest intresserad av att spendera hela höstterminen utomlands.

Du har inga tips på bra skolor i Österrike, Schweiz och Tyskland?
Citera
2017-03-09, 16:46
  #7
Medlem
Har endel i klassen från Österrike/Tyskland/Schweiz. De flesta verkar komma från Vienna University of Economics and Business (Österrike), University of St. Gallen/University of Zurich (Schweiz) och University of Mannheim/Otto Beisheim School of Management (Tyskland).

Många har haft internships på investmentbanker eller konsultfirmor, så jag antar att dessa skolor är lite motsvarande Handels i respektive land. Kan vara värt att kolla på.

Vet som sagt dock inte hur det ser ut med fristående kurser och hur välkända dessa universitet är i Sverige. Men de smäller garanterat högt i den tysktalande världen.
Citera
2017-03-10, 22:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Har endel i klassen från Österrike/Tyskland/Schweiz. De flesta verkar komma från Vienna University of Economics and Business (Österrike), University of St. Gallen/University of Zurich (Schweiz) och University of Mannheim/Otto Beisheim School of Management (Tyskland).

Många har haft internships på investmentbanker eller konsultfirmor, så jag antar att dessa skolor är lite motsvarande Handels i respektive land. Kan vara värt att kolla på.

Vet som sagt dock inte hur det ser ut med fristående kurser och hur välkända dessa universitet är i Sverige. Men de smäller garanterat högt i den tysktalande världen.

Okej, ska slå ett öga på dem ovanstående!

Av en slump såg jag att min skola erbjuder utbyten till bland annat Nanyang Technological University som du nämnde som ett av de schysstare lärosätena i Singapore. Problemet är som sagt att jag har "bränt" mina möjligheter till att åka innan programmets slut.

Kom dock på en grej:
Tror du att det är möjligt att ta en termin som utbytesstudent via skolan efter att jag har läst klart alla kurser på programmet, men innan jag har ansökt om examen? Som jag har fattat det så måste man kunna tillgodoräkna sig utlandsstudierna och använda dess kurser i sitt valbara utrymme och i sin examen, vilket jag då i så fall har möjligheten till att göra.
__________________
Senast redigerad av Furix40 2017-03-10 kl. 22:18.
Citera
2017-03-11, 19:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furix40
Okej, ska slå ett öga på dem ovanstående!

Av en slump såg jag att min skola erbjuder utbyten till bland annat Nanyang Technological University som du nämnde som ett av de schysstare lärosätena i Singapore. Problemet är som sagt att jag har "bränt" mina möjligheter till att åka innan programmets slut.

Kom dock på en grej:
Tror du att det är möjligt att ta en termin som utbytesstudent via skolan efter att jag har läst klart alla kurser på programmet, men innan jag har ansökt om examen? Som jag har fattat det så måste man kunna tillgodoräkna sig utlandsstudierna och använda dess kurser i sitt valbara utrymme och i sin examen, vilket jag då i så fall har möjligheten till att göra.

Nvm, det jag skrev gäller ingenjörer.
I vad jag kan tillägga är att de jag känner som pluggar på University of Zürich har det relativt slappt( gäller iof alla ekonom alla ekonom program jag vet oavsett var ), men har du möjlighet att ta utbyte på ETH Zürich bredvid så är det bättre. De har finanskurser + management de med fast skolan har bättre kvalitet och är internationellt känd.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2017-03-11 kl. 19:16.
Citera
2017-03-14, 23:42
  #10
Medlem
Som jag tidigare skrev så såg jag att mitt lärosäte har utbyten med t.ex. Nanyang Technological University i Singapore och Monash University i Australien, vilket har fått mig sugen att försöka åka via universitetet.

Som jag också förklarade har jag inte möjlighet att åka innan programmets slut. Jag har skickat ett mail till studievägledaren och förklarat mitt tankesätt nedan, men har inte fått något svar. Så jag ställer frågan igen:

- Är det möjligt att ta en termin som utbytesstudent via universitetet efter att man har läst klart alla kurser på programmet, men innan man har ansökt om examen? Som jag har fattat det så måste man kunna tillgodoräkna sig utlandsstudierna och använda dess kurser i sitt valbara utrymme och i sin examen, vilket jag då i så fall har möjligheten till att göra.

- Är det krångligt att ansöka och fixa allt på egen hand? Såg att förmedlaren Kilroy exempelvis erbjuder en att studera på Tsinghua University i Peking, som anses vara ett bra universitet. Men det kanske är lite överprisat samt minst lika simpelt att fixa allt på egen hand?
Citera
2017-05-26, 21:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furix40
Text.



Hur går det? Var det några problem? Men kan tänka mig att många studenter anmäler sitt intresse för detta, är det inte ett rent lotteri att faktiskt få chansen att åka iväg en termin?



//Siegestor
Citera
2017-05-26, 23:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furix40
Jag närmar mig slutet av civ.ek-programmet och har insett att jag vill göra något kul i mitt liv innan man tar sig ut i arbetslivet. Av någon anledning så valde jag att inte ta en termin utomlands inom mitt program när jag hade möjligheten. Detta är något som jag ångrar grovt i nuläget då jag tror att det hade varit både nyttigt och kul.

Jag är därför intresserad av att spendera hösten efter examen på ett annat universitet i ett annat land. Är sugen på att plugga fristående kurser inom exempelvis finans och management och samtidigt förbättra mina språkkunskaper.

Med tanke på att jag gillar skidåkning är jag intresserad av länder som Tyskland, Österrike och Schweiz. Att plugga i Asien i exempelvis Sydkorea eller Kina vore ifs också ballt!

- Är det någon som har förslag på vettiga och bra skolor i dessa länder som erbjuder folk att läsa fristående kurser?

- Kan det vara vettigt i mitt fall att använda sig av en s.k. förmedlare som exempelvis Blueberry, Studin och Kilroy?

- Är en termin utomlands på ett schysst universitet efter examen något som kommer gynna mitt CV? Eller kommer det snarare vara en belastning inför jobbsökandet då man har "ett glapp" efter examen?

Har letat efter liknande trådar men har inte hittat nåt vettigt då de flesta behandlar program eller utbyten via universitet

MVH


Gjorde snarlikt val som dig för ca 10 år sen. Det var kul framförallt. Lärde känna folk över hela europa vilket är grymt utvecklande. Som karriärboost tror jag att det handlar lite om hur bra man är på att förklara vilken nytta man har av kunskaperna från utbytesperioden. Samma utbildning kan ju låta både spjutspets och brighton-språkkurs beroende på vem som berättar. Nu jobbar jag långt från både min svenska utbildning och min utländska.

Tänker du göra snabb karriär på stor managementkonsultfirma tex. är jag inte säker på att det är det bästa sättet, öven om det inte är ett hinder. I gengäld känner jag till ett par ställen där bra skidkunskaper verkar vara ett skallkrav :-)

Vad hade du tänkt studera? tror det avgör om du får ut en rolig termin eller en karriärboost.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback