Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 21:20
  #1
Medlem
Hej
Jag ska dra till Thailand snart och funderar på att köpa ett par limpor. Är minderårig (16 år) och ska mellanlanda i Finland. Gör dom nya kontroller av väskorna i finland/Sverige eller är det bara i Thailand som kollar väskorna?

Någon får gärna svara på hur mycket en limpa kostar också
Citera
2017-04-17, 23:40
  #2
Medlem
Köp två limpor Krong thip, garanterad halsbränna! Men vafan, dom är ju billiga! Dock åker du nog dit i svenska tullen, då det antagligen bara blir transit i Finland!
Citera
2017-04-18, 02:43
  #3
Medlem
Eller så köp 250 gram thaitobak (för att rulla själv) kostar 10thb.
Citera
2017-08-16, 04:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Eller så köp 250 gram thaitobak (för att rulla själv) kostar 10thb.

Låter riktigt bra.. får väl testa
Citera
2017-08-16, 06:31
  #5
Medlem
Bbobis avatar
Det är ju inte så att alla väskor kontrolleras igen i Sverige utan det vore ju om du skulle ha otur och bli tagen åt sidan.

Viss risk för stickkontroll eller om du ser ut att pissa på dig av nervösitet när du går förbi tullens personal.

Även om det är en extra kontroll i Finland så tvekar jag på att det är några problem. Det är väl inte deras lagar som gäller när du bara kör transit. Ingen olaglig substans. Dessutom så håller ju inte personen som övervakar scanning av väskorna vilken åldern ägarna har utan tittar efter otilåtna saker. Dom gör knappast ålderskontroll på varje person som har lite cigaretter i sin väska.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-08-16 kl. 06:36.
Citera
2017-08-16, 21:03
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Det är ju inte så att alla väskor kontrolleras igen i Sverige utan det vore ju om du skulle ha otur och bli tagen åt sidan.

Viss risk för stickkontroll eller om du ser ut att pissa på dig av nervösitet när du går förbi tullens personal.

Även om det är en extra kontroll i Finland så tvekar jag på att det är några problem. Det är väl inte deras lagar som gäller när du bara kör transit. Ingen olaglig substans. Dessutom så håller ju inte personen som övervakar scanning av väskorna vilken åldern ägarna har utan tittar efter otilåtna saker. Dom gör knappast ålderskontroll på varje person som har lite cigaretter i sin väska.
Vilken lag skulle gälla i Finland om inte den finska gör det?
På flygplatsen i Finland passerar TS för övrigt EUs yttre gräns. Sedan återstår bara mer eller mindre en kort inrikesresa till Sverige.

För övrigt tvivlar jag på att finnarna skulle bry sig så mycket om en passerande väska som kanske innehållet lite oskattad tobak.
Citera
2017-08-17, 05:17
  #7
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vilken lag skulle gälla i Finland om inte den finska gör det?
På flygplatsen i Finland passerar TS för övrigt EUs yttre gräns. Sedan återstår bara mer eller mindre en kort inrikesresa till Sverige.

För övrigt tvivlar jag på att finnarna skulle bry sig så mycket om en passerande väska som kanske innehållet lite oskattad tobak.

Är inte det en fråga för landet han ska till? Finland passerar han ju bara så där ska han ju inte skatta något oavsett?

Bryter man mot lagen om man flyger Japan Bangkok Stockholm och har sexleksaker i sitt bagage under transit i thailand? Gäller verkligen det egna landets lagar på det sättet i transitzonen?

Finns ju många länder där rökning är tillåtet under 18.
Citera
2017-08-17, 08:16
  #8
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vilken lag skulle gälla i Finland om inte den finska gör det?
På flygplatsen i Finland passerar TS för övrigt EUs yttre gräns. Sedan återstår bara mer eller mindre en kort inrikesresa till Sverige.

För övrigt tvivlar jag på att finnarna skulle bry sig så mycket om en passerande väska som kanske innehållet lite oskattad tobak.
Hur kan det bli en inrikesresa ifrån Finland till Sverige?
Citera
2017-08-17, 14:30
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Är inte det en fråga för landet han ska till? Finland passerar han ju bara så där ska han ju inte skatta något oavsett?

Bryter man mot lagen om man flyger Japan Bangkok Stockholm och har sexleksaker i sitt bagage under transit i thailand? Gäller verkligen det egna landets lagar på det sättet i transitzonen?

Finns ju många länder där rökning är tillåtet under 18.
Han är ju i Finland, och då det inte behöver skattas inom EU så antar jag att ciggen ska beskattas där. Du kan ju testa att göra ett internationellt byte i Bangkok iklädd en tröja där det, på thai, står att den lokala kungen är dum.
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Hur kan det bli en inrikesresa ifrån Finland till Sverige?
Mer eller mindre inrikesresa, Schengenområdet altså.

Från Finland får man ta in obegränsat med tobak, för eget bruk. Problemet här är att folk under 18 inte får föra in (men tydligen inneha) tobak och eftersom TS är ett baaarn så begås brott mot tobakslagen. Tullen är väl den myndighet som eventuellt skulle upptäcka det, annars är det väl mest en fråga för sociala myndigheter.
Citera
2017-08-17, 15:04
  #10
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Han är ju i Finland, och då det inte behöver skattas inom EU så antar jag att ciggen ska beskattas där. Du kan ju testa att göra ett internationellt byte i Bangkok iklädd en tröja där det, på thai, står att den lokala kungen är dum.

Mer eller mindre inrikesresa, Schengenområdet altså.

Från Finland får man ta in obegränsat med tobak, för eget bruk. Problemet här är att folk under 18 inte får föra in (men tydligen inneha) tobak och eftersom TS är ett baaarn så begås brott mot tobakslagen. Tullen är väl den myndighet som eventuellt skulle upptäcka det, annars är det väl mest en fråga för sociala myndigheter.
Mer eller mindre?
Om man passerat en land gräns så blir det en utrikes resa, ingenting annat.
Inom eller utom Schengen området.

Med tanke på din egna påpekande tidigare, i andra inlägg så verkar du tycka
att rätt ska vara rätt och ingen flum information.

Kan du förklara närmare varför TS. eller Bbobi skulle ikläda sig en tröja
där det står att den lokala kungen är dum?
Är det något relevant för ovanstående?

Om jag läst rätt så kallas vad du publicerat ovanför, för trams.
Men det kanske är skillnad på användare här på FB...
Citera
2017-08-17, 15:19
  #11
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Han är ju i Finland, och då det inte behöver skattas inom EU så antar jag att ciggen ska beskattas där. Du kan ju testa att göra ett internationellt byte i Bangkok iklädd en tröja där det, på thai, står att den lokala kungen är dum.

Han ska ju endast mellanlanda, han passerar väl då inte någon tull till att börja med?

Nej, det med Thailand är bara ett exempel. Jag vet inte. Men det låter konstigt om flygplatser skulle beslagta en massa saker som INTE ska in i landet i fråga utan endast transporteras mellan två olika flygplan för att fortsätta sin resa.

Det var nytt för mig att det var så hårt isf. Men jag är inte heller kunnig.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2017-08-17 kl. 15:30.
Citera
2017-08-17, 18:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Mer eller mindre?
Om man passerat en land gräns så blir det en utrikes resa, ingenting annat.
Inom eller utom Schengen området.

Med tanke på din egna påpekande tidigare, i andra inlägg så verkar du tycka
att rätt ska vara rätt och ingen flum information.

Kan du förklara närmare varför TS. eller Bbobi skulle ikläda sig en tröja
där det står att den lokala kungen är dum?
Är det något relevant för ovanstående?

Om jag läst rätt så kallas vad du publicerat ovanför, för trams.
Men det kanske är skillnad på användare här på FB...

Det är ju en liknelse som gör att även ett pucko skulle fatta saken. Det är ju mindre troligt att om jag flyger från Colombia med 10kg kokain i väskan och mellanlandar i Paris till Sverige är det ju liksom inte fritt fram bara för att man är i ett transit område.
__________________
Senast redigerad av Flashcash 2017-08-17 kl. 18:20.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2819026

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback