Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-26, 11:37
  #1
Medlem
Brukar det ligga blanksröster framme i vallokalerna och redovisas dessa för sig sen?
Citera
2005-12-27, 02:10
  #2
Medlem
Aquabots avatar
Det finns "blanka" röstsedlar där du får skriva in vilket parti du vill lägga din röst på själv, eller så lämnar du den blank.

Dessa röster redovisas inte.
Citera
2005-12-27, 04:59
  #3
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo Lewis
Brukar det ligga blanksröster framme i vallokalerna och redovisas dessa för sig sen?

Ja, och skriver du inget på den räknas den som ogiltig. De redovisas under OG. Förra riksdagsvalet var 82000 stycken valsedlar OG (något fler i kommunalvalen, 96000 st och ännu några fler, 116000 st i landstingsvalen). Du har deltagit i valet och räknas som deltagande i valet (=du höjer valdeltagandet) fast rösten förklaras ogiltig (påverkar ej mandatfördelningen) och redovisas under OG. Under OG hamnar även felaktigt postade röster, t ex om man lagt flera valsedlar för olika partier i samma kuvert (lägger du flera av samma parti ska en av dessa räknas som giltig), klottrat ned en valsedel ("kännetecken som uppenbart gjorts med avsikt"), eller lagt i en valsedel där man skrivit något som ej är en partibeteckning (t ex "Doktorn ska väck", om ingen nu registrerat detta som partibeteckning förstås ). Vad som slutligen ska räknas som giltigt/ogiltigt fastställs av Länsstyrelsen i den slutliga rösträkningen. Det kan ju vara något subjektivt i vissa fall.

Man kan inte veta hur många som står under OG pga att dom är direkta blankröstare eller om det är felaktigt postade valsedlar. Det har kritiserats att de blanka ej redovisas som blanka utan ogiltiga. Vissa har velat ha en separat redovisning och inte bara att dom kommer som OG.

Slutsats för en blankröst:
höjer valdeltagandet
förklaras ogiltig
påverkar ej mandatfördelningen
redovisas under OG

Källa:
Nya vallagen
http://www.val.se/allmant/vallagen/v...n2005_837.html
och lite allmänt från
www.val.se
Citera
2005-12-27, 05:07
  #4
Medlem
en blank röst är en markering men ochså ett svek mot samhället
Citera
2005-12-27, 05:48
  #5
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo Lewis
Brukar det ligga blanksröster framme i vallokalerna och redovisas dessa för sig sen?
Ja det finns det, och jag tycker det är rätt, men samtidigt tycker jag det ger folk fel signaler, att låta bli, att skita i att ta sitt ansvar.
Och på tal om blanksedlar, och de som ogiltigförklaras!
Jag tror att detta ytnyttjas för att OG sedlar som inte faller de sittande i smaken. Det gynnar endast de partier som har makten, ju mer blankt desto större makt.
Man kan skriva på blanksedeln, Brian Jones Burns guitar i alla fall!
Citera
2005-12-27, 22:55
  #6
Medlem
nymans avatar
Att blankrösta eller helt enkelt skita i att rösta är också ett sätt att visa att det inte finns något att rösta på.
Att påstå att man måste rösta för att ta sitt ansvar mm är ju rena skitsnacket och samma sak sa dom säkert i gamla Sovjet mm.
Man kan inte kräva att folk ska rösta på skitpartierna i riksdagen bara för att visa fått för sig att själva röstandet är höjden av demokrati vilket det inte är.
Så blankrösta om ni vill men vill ni att politikerna och själva systemet ska få en fot i arslet så skit i att rösta för då kan inte politikerna säga att folk gick ju och rösta i alla fall.
Citera
2005-12-28, 04:33
  #7
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Att blankrösta eller helt enkelt skita i att rösta är också ett sätt att visa att det inte finns något att rösta på.
Att påstå att man måste rösta för att ta sitt ansvar mm är ju rena skitsnacket och samma sak sa dom säkert i gamla Sovjet mm.
Man kan inte kräva att folk ska rösta på skitpartierna i riksdagen bara för att visa fått för sig att själva röstandet är höjden av demokrati vilket det inte är.
Så blankrösta om ni vill men vill ni att politikerna och själva systemet ska få en fot i arslet så skit i att rösta för då kan inte politikerna säga att folk gick ju och rösta i alla fall.

OM man vill ta sitt "ansvar" och skita i att rösta, för att visa att det inte finns några att rösta på i riksdagen! (Dessa röster är bara till nytta för de sittande, eftersom de inte får dom emot sig) Då har man hjälpt dessa ytterligare, och man har missförstått meningen med de möjligheter som finns i att rösta. Alltså bör man rösta på vad som hellst utanför riksdagen, för att rösten skall räknas, och ge de sittande mindre möjlighet till aggerande.
Citera
2005-12-28, 04:44
  #8
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Alltså bör man rösta på vad som hellst utanför riksdagen, för att rösten skall räknas, och ge de sittande mindre möjlighet till aggerande.

När mandaten fördelas räknas ju allt under 4% som 0 ändå så vad är vitsen menar du? Lägger du på parti X som inte når över 4% är den ju ändå inte med och påverkar riksdagsmandaten. De etablerade får ju sina platser ändå. Det är ju då bara om man får in ett nytt parti det skulle ge det utfallet. Annars har dom ju sina platser ändå. Visst syns det i siffrorna att parti X då kanske får 3%, men mandaten spelar det ingen roll på dom går ju bara till de över 4% ändå.
Citera
2005-12-28, 04:55
  #9
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
När mandaten fördelas räknas ju allt under 4% som 0 ändå så vad är vitsen menar du? Lägger du på parti X som inte når över 4% är den ju ändå inte med och påverkar riksdagsmandaten. De etablerade får ju sina platser ändå. Det är ju då bara om man får in ett nytt parti det skulle ge det utfallet. Annars har dom ju sina platser ändå. Visst syns det i siffrorna att parti X då kanske får 3%, men mandaten spelar det ingen roll på dom går ju bara till de över 4% ändå.

Jasså på så sätt, du har väl rätt antar jag!
Men varför inte sätta igång en kampanj bland de partier som är utanför riksdagen, att gå samman,så man får ihop tillräckligt med röster, så man kan ta sig in i riksdagen och skapa lite kaos.
Men troligtvis så är nog det en ganska svår sak då det finns för många olika viljor. Och hur skulle ett trotteparti kunna arbeta ihop med NSF o.s.v.
Av som jag tagit upp ,plus andra kanske det skulle finna så många att det inte på papperet skulle vara en omöjlighet.
Vad säger ni trottare och NSF:are, tänk att få vara med och skapa lite kaos i styret
Citera
2005-12-28, 05:38
  #10
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Jasså på så sätt, du har väl rätt antar jag!
Men varför inte sätta igång en kampanj bland de partier som är utanför riksdagen, att gå samman,så man får ihop tillräckligt med röster, så man kan ta sig in i riksdagen och skapa lite kaos.
Men troligtvis så är nog det en ganska svår sak då det finns för många olika viljor. Och hur skulle ett trotteparti kunna arbeta ihop med NSF o.s.v.
Av som jag tagit upp ,plus andra kanske det skulle finna så många att det inte på papperet skulle vara en omöjlighet.
Vad säger ni trottare och NSF:are, tänk att få vara med och skapa lite kaos i styret

Förra valet hade övriga partier bara 2,8% tillsammans, allt som allt. Av dessa var hälften på Svergiedemokraterna. En fjärdedel var på pensionärspartiet. NSF ställer inte upp i riksdagsvalen (dom är ju i princip emot dagens politiska system) och även om dom så gjorde skulle dom nog inte dra så många röster.

Inför valet nu blir det nog svårt att få in något nytt parti även nu. Junilistan får nog svårt efter en bra start har det börjat gå knackigt, Sjukvårdspartiet tror jag inte alls på (dom har diskuterat valsamverkan med Junilsitan, men även det känns tveksamt om det kan ge något, tror inte heller det blir någon samverkan, i så fall är det ett svaghetstecken redan det), Feministiskt Initiativ är enligt mig totalt körda och SD får svårt att nå över 2% på riksnivå.

Till sist blir det nog samma partier igen. KD får borgerliga stödröster vid behov liksom V och MP får från sosseväljare om dom hamnar farligt nära spärren i mätningarna. De som eventuellt kan ta sig in är väl Junilistan, men då ska dom göra en enormt bra valröresle. SD kanske kan ta sig in med enstaka mandat via någon valkrets i Skåne (om man har rejält flyt med både röster och mandatfördelningen i valkretsen, det där är jag inte så påläst på att jag kan bedömma i nuläget om eventuella chanser på enstaka valkretsmandat då jag inte studerat förra valets siffror för skåne i detalj, men teoretiskt finns den chansen i alla fall. Vet någon mer om valkretsarna i Skåne och SD:s chanser/icke-chanser där skriv gärna) men 4% på riksnivå känns avlägset.

Grundtipset är nog att det blir som vanligt med de fyra borgerliga och de tre röda.
Detta är dock bara mina spådomar och får tas för vad det är...Själv är jag mycket osäker på parti som det känns nu.
Citera
2005-12-28, 06:35
  #11
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Förra valet hade övriga partier bara 2,8% tillsammans, allt som allt. Av dessa var hälften på Svergiedemokraterna. En fjärdedel var på pensionärspartiet. NSF ställer inte upp i riksdagsvalen (dom är ju i princip emot dagens politiska system) och även om dom så gjorde skulle dom nog inte dra så många röster.

Inför valet nu blir det nog svårt att få in något nytt parti även nu. Junilistan får nog svårt efter en bra start har det börjat gå knackigt, Sjukvårdspartiet tror jag inte alls på (dom har diskuterat valsamverkan med Junilsitan, men även det känns tveksamt om det kan ge något, tror inte heller det blir någon samverkan, i så fall är det ett svaghetstecken redan det), Feministiskt Initiativ är enligt mig totalt körda och SD får svårt att nå över 2% på riksnivå.

Till sist blir det nog samma partier igen. KD får borgerliga stödröster vid behov liksom V och MP får från sosseväljare om dom hamnar farligt nära spärren i mätningarna. De som eventuellt kan ta sig in är väl Junilistan, men då ska dom göra en enormt bra valröresle. SD kanske kan ta sig in med enstaka mandat via någon valkrets i Skåne (om man har rejält flyt med både röster och mandatfördelningen i valkretsen, det där är jag inte så påläst på att jag kan bedömma i nuläget om eventuella chanser på enstaka valkretsmandat då jag inte studerat förra valets siffror för skåne i detalj, men teoretiskt finns den chansen i alla fall. Vet någon mer om valkretsarna i Skåne och SD:s chanser/icke-chanser där skriv gärna) men 4% på riksnivå känns avlägset.

Grundtipset är nog att det blir som vanligt med de fyra borgerliga och de tre röda.
Detta är dock bara mina spådomar och får tas för vad det är...Själv är jag mycket osäker på parti som det känns nu.

Det är sorgerligt att se systemet som det är, men det finns ju trots det bra saker i vårat land också. Ungefär som att man måste ge fåmgem en liten ljusglimt, och hopp om att kunna rymma. Det är ju så det går till i samhället, med allavallöften, och som man inte håller. Allt för att luras och tjäna röster.
Man kan inte ställa det kravet att man skall tala "sanning". Allt är ju föränderligt, och saker och ting påverkar varandra.
En nyttig bok att läsa är den politiska adeln, tror att författaren heter Anders Isaksson
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback