Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 17:25
  #1
Medlem
c-d af ands avatar
Min kost är simpel. Näringsmässigt finns det mer att önska, men det hör inte denna tråden till.
Jag får i mig 360g protein per dag ifrån 3kg kvarg.

Men då jag strävar efter att få i mig 5000kcal om dagen samt relativt låga doser fett. Behöver jag en bra kolhydratkälla.
Har tidigare ätit 600g fiberhavregryn om dagen, vilket har gjort att jag bundit kopiösa mängder vätska i magtrakten. Och gravidutseendet är något jag vill undvika.

Jag skulle därför vilja komplettera med en kolhydratkälla som är lätt att få i sig. Den bör alltså vara drickbar. Jag har varken tid eller lust att sleva ris dygnets alla timmar. Och av förekommen anledning, så vet jag att det inte går att köra ris i mixern i syfte att få till en shake.

Hittar t.ex. denna kolhydratkälla med långsamma kolhydrater, men den är på tok för dyr:
http://www.mmsports.se/Kosttillskott...oow-Carbs.html

Så tips på billiga långsamma kolhydratkällor som går snabbt att förtära är önskvärt
Citera
2017-03-07, 17:34
  #2
Medlem
okok1s avatar
Varför måste det vara långsamma? Annars så är apelsinjuice bra. Socker påverkar insulin mindre än stärkelse.
Citera
2017-03-07, 19:44
  #3
Medlem
Fullkornspasta.
Citera
2017-03-07, 19:48
  #4
Medlem
(3 kg kvarg. Herregud...)
Citera
2017-03-09, 12:33
  #5
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Fullkornspasta.
Tack för tipset, men som nämnt så behöver jag drickbara långsamma kolhydrater p.g.a. praktiska skäl. Går det att mixa så går det att äta.
Citera
2017-03-09, 12:36
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Kanske går det att göra någon sorts väldigt lös mannagrynsgröt, så lös att den blir drickbar? Spekulerar bara. Annars så finns ju "långsamma gainers", men personligen tycker jag de är lite motiga att få ner genom strupen.
Citera
2017-03-11, 01:49
  #7
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag brukar mixa ett par grapefrukter o dricka.
Citera
2017-03-11, 09:09
  #8
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kanske går det att göra någon sorts väldigt lös mannagrynsgröt, så lös att den blir drickbar? Spekulerar bara. Annars så finns ju "långsamma gainers", men personligen tycker jag de är lite motiga att få ner genom strupen.
Det var faktiskt bästa tipset hittills.

Då jag får i mig 2100kcal från kvargen, så behöver jag ytterligare 2900kcal för att komma upp till mitt mål på 5000kcal. Vilket innebär 725g kolhydrater ifall tillskottet av fett hålls till noll.
Denna kalkylering gör att det är av yttersta vikt att få i sig långsamma kolhydrater på enklast möjliga vis.

Jag kan givetvis öka fettmängden för enkelhetens skull. Men ifall jag lägger in insulin i mixen, vill jag hålla fettet så nära ett minimum som möjligt.
Citera
2017-03-11, 09:43
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför krångla till det? Ät mer grönsaker (dock inte frukt)!
Citera
2017-03-11, 10:03
  #10
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Jag brukar mixa ett par grapefrukter o dricka.
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varför krångla till det? Ät mer grönsaker (dock inte frukt)!
Har ni läst vad TS frågar efter?
Citera
2017-03-11, 11:08
  #11
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Det var faktiskt bästa tipset hittills.

Då jag får i mig 2100kcal från kvargen, så behöver jag ytterligare 2900kcal för att komma upp till mitt mål på 5000kcal. Vilket innebär 725g kolhydrater ifall tillskottet av fett hålls till noll.
Denna kalkylering gör att det är av yttersta vikt att få i sig långsamma kolhydrater på enklast möjliga vis.

Jag kan givetvis öka fettmängden för enkelhetens skull. Men ifall jag lägger in insulin i mixen, vill jag hålla fettet så nära ett minimum som möjligt.

Lite fett borde du ha, 50 g så slipper hormonerna bli ledsna. Det blir 450 kcal så kan du även skruva ner kolhydraterna med strax över 100 g per dag.

EDIT: Vad sägs om en lös mannagrynsshake med sylt i, med en gnutta kokosfett? Tycker jag lät relativt gott i alla fall, kokosfett är skitnice.
Citera
2017-03-11, 13:57
  #12
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Lite fett borde du ha, 50 g så slipper hormonerna bli ledsna. Det blir 450 kcal så kan du även skruva ner kolhydraterna med strax över 100 g per dag.

EDIT: Vad sägs om en lös mannagrynsshake med sylt i, med en gnutta kokosfett? Tycker jag lät relativt gott i alla fall, kokosfett är skitnice.
Det var ett ypperligt tips. Men att använda tillfredsställande smak som ett argument till en man som äter shake:s på tonfisk och vita bönor i tomatsås, är lite som att försöka sälja in konceptet med legaliserad prostitution till ett gäng feminister med motiveringen "men det är ju skönt"

Men ska köpa mannagryn och se vad jag kan åstadkomma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback