Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-09, 15:39
  #13
Medlem
tokodlaren: Jag vill påpeka att jag inte förespråkar SOG på något sätt, jag kan ju erkänna att jag är alldeles för oerfaren för att veta på vilket sätt man får ut störst skörd på. Det jag bara ville poängtera är att man inte kan räkna skörd per planta utan per m2.
När jag själv odlat har jag använt stora krukor och toppat flera gånger så jag har ingen erfarenhet av sog, men ja i en sog odling använder man självklart billiga feminiserade frön eller helst sticklingar från en moderplanta man vet ger bra skörd.
Intressant dock att det blir så stor skillnad i skörden när du bara veggat i 3v det trodde jag inte. Men 15-20g per planta låter ändå riktigt lite om du kör 1000w hps.
Citera
2017-03-09, 16:43
  #14
Medlem
Rullande sog i 1-2l krukor så har du jämnt flöde med gräs och slipper sitta på 250g stash när det blir husis
Citera
2017-03-09, 18:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empman
Rullande sog i 1-2l krukor så har du jämnt flöde med gräs och slipper sitta på 250g stash när det blir husis

Hur tänker du nu? Det är rätt jävla mycket värre att torska på en odling där de väger hela plantorna än ynka 250g. Så ur säkerhetssynpunkt är det bättre att ha en fet odling en gång om året så man klarar sig och ha gräset undangömt än att ha en rullande odling 24/7.
Men det är helt off topic, tråden handlar om hur mycket skörd han fick ut i olika krukstorlekar.
Citera
2017-03-09, 20:03
  #16
Medlem
professor_knass avatar
Skörd i relation till krukstorlek har även diskuterats här i dessa trådar:

(FB) Super Soil masters. Mega stort, Mega näringsrikt och perfekt skött skötsel

(FB) Relationen mellan krukstorlek och skörd
Citera
2017-03-10, 01:49
  #17
Medlem
Elikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Sean du har helt rätt där. Vissa strains är jätte bra köra i SOG även. Sett odlingsböcker på utländska forum om detta.
Men då ska man kunna pilla med egna frön. Hälften blir Hanar även minst. Det är mycket pill.
Men det kan vara jätte rolig syssla för vissa.

Köper man frön i 75-150kr klassen så är det bäst köra i stora krukor anser jag. Då behöver man inte många frön för att en skörd för en själv räcker länge om det är odlat i störrekrukor.

Kan man plocka 500-1000st frön om året själv, syssla med pollinering och de, ja då skulle även jag kört på SOG troligen.
Sticklingar kanske körs mycket i SOG med eller? 1-2 liters krukor. Här är jag osäker

Jag veggar mina feminiserade frön 2-4veckor. De som testades nu i olika krukor veggades alla omkring 3veckor.

Min absolut senaste test om olika medium för att få frön gro och utvecklas till plantor snabbast kan ni läsa här: (FB) Medel som ökar grobarhet på frön?

Kollidialt silver kompis, så du bara får kvinnor.
Citera
2017-03-17, 21:32
  #18
Medlem
sluskjohans avatar
Små krukor använder du enbart om du kör sog. Annars är det helt pantat att köra små krukor. Om du har platsbrist så väljer jag hellre mindre antal plantor med större skörd än att slösa frön i onödan. Jag hade ett tält som klarar av 16st 11 liters krukor samtidigt. Hade en 600w HPS som hänger ovanför. Polisen hitta inte tältet när dom var på besök Har sålt tältet nu pga har flyttat utomlands.
__________________
Senast redigerad av sluskjohan 2017-03-17 kl. 21:38.
Citera
2017-03-18, 00:59
  #19
Medlem
Kennethkuks avatar
Det gäller alla växter, större utrymme för rötter desto större över jord.
Citera
2017-03-23, 21:00
  #20
Avstängd
Öka

14l är minium. 20-30 liter är minsta som kan anses ok om ni har bra belysning om ni kör medium storlek plantor 80cm plus med stor skörd och potency. Närings schema, bra medium. Inget under 14l helst.
Ogräset har minst 20l volym rötter i naturen. Ofta 60-80 cm 30l plus plus.
Ogräs i sverige har max 20cm rötter
De exotiskare ogräsen vi vill åt blommar stort jämfört med andra
__________________
Senast redigerad av denvillige 2017-03-23 kl. 21:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback