Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 05:54
  #13
Medlem
Incendios avatar
När min dotter skulle lära sig att äta ny mat tog vi och doppade den i fruktpuré. Gradvis mindre och mindre. Hon vägrade bli skedmatad och tycke inte om mosadmat( utom fruktpuré) så det kunde bli att doppa en broccolibit i mangopure. Men det gick det med. Det är helt normalt oh när man tänker efter till och med lite sunt att de inte bara gapar och sväljer. Idag äter min dotter det mesta med god aptit, även"konstiga" saker, men hon vill fortfarande veta vad hon äter.
Citera
2017-03-08, 10:51
  #14
Medlem
Lite beroende på motoriken så kan det vara mer intressant med grejer de kan hålla i. Typ broccoli.

Man får dock passa sig om de inte fått så många tänder, lätt att sätta vissa grejer i halsen.
Citera
2017-03-08, 13:47
  #15
Medlem
Min äldsta son åt inte heller mat, jag ammade visserligen, men mat va han inte intresserad av, hade en helskön bvc dam som sa, låt han äta frukt om de e frukt han vill ha,han kommer äta mat sen resten av livet.
Han lärde sig äta mat vid 1-1 1/2 år ordentligt. han åt aldrig burkmat överhuvudtaget, de klöktes han bara av,
Majs och ärter och annat smått att plockäta är kul. Och så låt de gå ca 2 timmar mellan måltiderna i början, han ska inte vara jätte hungrig när han ska äta mat för då kommer han bara bli arg. prova blanda ut ersättningen till tunnare så de bara ger smak på vattnet, o så tar du mindre o mindre tills han vänjer sig vid att dricka vatten. Självklart ska du fortsätta ge ersättning som vanligt dom andra målen,.
Min son är idag 15 och äter allt Lycka till!
Citera
2017-03-08, 17:14
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det är väldigt olika vad man ger som första mat i olika länder. Det här med potatis och palsternacka är ingalunda globalt. Barn äter när de är mogna för det, annars skulle inte ett enda ammat barn någonsin ha ätit någon fast föda, med tanke på hur extremt sött bröstmjölk är.

Jag gav ju råd utifrån hur man gör för att få barnet att äta mat, inte godis etc eftersom det sällan brukar upplevas som ett problem. Tog inte hänsyn till olika länder etc eftersom vi bor i Sverige ( de flesta här) och frågan var ställd på svenska. Att folk i andra länder /från annan kultur gör på annat sätt är väl inte oväntat. Dock har svenska barn ofta en bättre hälsa ( inkl tandhälsa) än barn i länder /från kulturer där man ger dem mycket läsk, Godis,nötter,socker mm.
Citera
2017-03-08, 17:34
  #17
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Jag gav ju råd utifrån hur man gör för att få barnet att äta mat, inte godis etc eftersom det sällan brukar upplevas som ett problem. Tog inte hänsyn till olika länder etc eftersom vi bor i Sverige ( de flesta här) och frågan var ställd på svenska. Att folk i andra länder /från annan kultur gör på annat sätt är väl inte oväntat. Dock har svenska barn ofta en bättre hälsa ( inkl tandhälsa) än barn i länder /från kulturer där man ger dem mycket läsk, Godis,nötter,socker mm.
Ja, det förstod jag. Mitt inlägg poängterade att barn lär sig äta mat om de är friska, även om de börjat med fruktpuré.
Citera
2017-03-08, 17:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ja, det förstod jag. Mitt inlägg poängterade att barn lär sig äta mat om de är friska, även om de börjat med fruktpuré.
Jo, väldigt få som är vuxna o inte äter mat. Ungen ska väl börja på dagis om ett tag o kommer om inte förr börja äta då.
Citera
2017-03-08, 17:42
  #19
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
Jo, väldigt få som är vuxna o inte äter mat. Ungen ska väl börja på dagis om ett tag o kommer om inte förr börja äta då.
Ja, då brukar det släppa för även den mest trögstartade lilla telning, om det inte hänger på sjukdom eller funktionshinder. Och sen är det ju svårt det här med barn och mat ur föräldraperspektiv. Det går lätt prestige i det och man oroar sig för om de får i sig tillräckligt. Lätt att hamna i frustrationsspiral då. Min erfarenhet är att man inte behöver stoja så mycket kring det, så länge barnet växer rimligt normalt och har ett bra allmäntillstånd. För vissa barn handlar det om att "få matvanor" innan de öht kan börja närma sig "goda matvanor". Mitt yngsta är ett sånt barn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback