Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-09, 12:29
  #25
Medlem
randones avatar
Som någon annan skrev. Byt ätfönster. När jag kör periodisk fasta 16:8 så finns det inte en chans till att jag ska fungera och inte äta frukost. Jag avslutar ätandet runt tretiden, går mycket mycket bättre. Alla är vi olika.
Citera
2017-03-09, 12:52
  #26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Det ger jag inte mycket för, någon som sitter bakom sin skärm och inte kan backa upp sitt påstående. Men du kan säkert ha rätt i det du säger, men jag vill ha en källa som är pålitlig.

Angående det där om myror och aspartam: http://www.dn.se/nyheter/sverige/myr...entrerad-saft/

Citat:
Att sötningsmedlet skulle döda myror verkar svårt att tro. Men myror andas med trakéer och det verkar inte osannolikt att myror och andra insekters andning täpps till av trögflytande lösningar. Folk använder diskmedel, glykol och en hel massa annat mot myror, säger han.

Med andra ord kan det lika gärna funka med vanlig saft, eftersom det är trögflytande.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-03-09 kl. 13:18.
Citera
2017-03-09, 13:00
  #27
Medlem
Couplets avatar
Jag håller med om att du kanske ska prova byta matperiod på dygnet. Jag fastar mellan 18 och 12, men jag har aldrig kunnat äta frukost. Mår jättedåligt om jag gör det och funkar bra på det här upplägget med bara två måltidsintag/dygn.

Nu har jag börjat träna 4-5 lätta pass i veckan, då känner jag hungern komma vid 11-draget, det känns ändå överkomligt. Har ett rörligt och intensivt jobb, då hinner man inte tänka så mycket på det. Ligger på ett intagsunderskott som ger en viktminskning på 150-300 g/v (LCHF-ish).
Citera
2017-03-11, 06:29
  #28
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det försvinner efter 1-2 veckor, innan kroppen är van.

Hjärnan "vänjer" sig vid stressen. Blir starkare.
Citera
2017-03-11, 06:55
  #29
Medlem
Jag fliker in med en fråga. Jag har precis börjat på 16:8 Leangains men undrar om verkligen 16 timmar är tillräckligt för att uppå de positiva effekter som längre fasta har (t.ex 5:2)? Det har mig veterligen gjorts ganska få studier kring just 16:8 och alla personer med relativt regelbundna mat - och sovvanor fastar i regel drygt 13-14 timmar per dygn omedvetet (om middagen intas kl 18 och frukost äts kl 8 eller liknande tider). Det blir omkring "bara" 4 timmar mer fasta än precis alla andra.

Har detta bemötts?
Citera
2017-03-11, 07:32
  #30
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka

Hjärnan "vänjer" sig vid stressen. Blir starkare.

Mja, starkare och starkare. Hjärnan lär efter sättet vi lever och slutar skicka ut hungerhormoner i samma grad.
Citera
2017-03-11, 08:10
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Angående det där om myror och aspartam: http://www.dn.se/nyheter/sverige/myr...entrerad-saft/



Med andra ord kan det lika gärna funka med vanlig saft, eftersom det är trögflytande.

Tack jpettersson, du är en kämpe som orkar sprida kunskap i träningsdelen.

Aspartam dödar inte myror, alls! i en vetenskaplig studie matade man 16 kolonier med aspartam. Dom tyckte det var najs, high-fivade och levde vidare.

http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/ (den vetenskapliga studien finns länkad i artikeln)
Citera
2017-03-11, 17:06
  #32
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Mja, starkare och starkare. Hjärnan lär efter sättet vi lever och slutar skicka ut hungerhormoner i samma grad.


http://www.collective-evolution.com/...wont-study-it/
Citera
2017-03-11, 17:24
  #33
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
http://www.collective-evolution.com/...wont-study-it/

Jag sa aldrig emot att PF är riktigt bra för både det ena och det andra, jag har kört det själv under flera år från och till. Vi snackade hunger och du skrev att "hjärnan vänjer sig vid PF och blir starkare". Det är en väldigt konstigt beskrivning.
Citera
2017-03-12, 21:07
  #34
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randone
Som någon annan skrev. Byt ätfönster. När jag kör periodisk fasta 16:8 så finns det inte en chans till att jag ska fungera och inte äta frukost. Jag avslutar ätandet runt tretiden, går mycket mycket bättre. Alla är vi olika.

Att äta frukost är dessutom bra för dygnsrytmen, särskilt om man kombinerar det med exponering för solljus. Det finns studier som visar att just matintag under morgon/dag kalibrerar dygnsrytmen, och det är alltså inte bara solljus som krävs. Personligen skulle jag dock inte kunna somna på tom mage.
Citera
2017-03-17, 10:14
  #35
Medlem
Kör inte PF om det inte passar dig och din livstil. Det finns inget magiskt med PF - det är kalorirestriktion allt handlar om.
Citera
2017-04-05, 14:01
  #36
Medlem
uppmarksamhetbehovs avatar
Fasta...?

Drick mycket vätska. Håll dig aktiv. Hungerskänslor brukar försvinna efter ett tag.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback