Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-07, 15:19
  #1
Medlem
Hej

Jag är helt ny på det här med att driva en webbshop och undrar om det finns några bra lösningar för att automatisera så mycket som möjligt i orderflödet.

Jag använder Woocommerce och har Payson för betalning och DHL Multishipping för frakten.

Det jag skulle vilja automatisera är så fyra saker.

1. Att en orderbekräftelse skickas ut när kunden lagt sin beställning.
2. Att jag slipper mata in leveransuppgifter i DHL Multishipping när uppgifterna redan finns på mitt Payson-konto och Woocoomerce-konto.
3. Att ett mail skickas ut med spårningsnummer när jag markerar ordern som skickad.
4. Att ett mail skickas ut efter två veckor som frågar om kunden är nöjd med ordern och att dom gärna får recensera produkten.

Någon som vet om det finns färdiga lösningar på detta? Eller behöver man anlita någon som gör detta åt en?

Mvh Matthias
Citera
2017-03-07, 16:22
  #2
Medlem
Lite OT. Men vad har du för webbshop? Funderar att skapa en själv, och behöver lite inspiration.
Citera
2017-03-07, 23:34
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Jag har allt automatiserat. Transporter, fakturering och krediter via Svea. Inte en enda kopiering av uppgifter någonstans i kedjan. Inte ens kollinumret som DHL tilldelar mig utan det går in automatiskt när jag avgångsscannar ordern.
Citera
2017-03-09, 14:33
  #4
Medlem
ledstripe: Använder Woocommerce.
Citera
2017-03-09, 14:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag har allt automatiserat. Transporter, fakturering och krediter via Svea. Inte en enda kopiering av uppgifter någonstans i kedjan. Inte ens kollinumret som DHL tilldelar mig utan det går in automatiskt när jag avgångsscannar ordern.

Hur har du löst detta? Och hur mycket har det kostat?
Citera
2017-03-09, 19:59
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Hur har du löst detta? Och hur mycket har det kostat?

1000 kr men jag är programmerare och har en egen server. Fråga inte hur många timmar jag lagt ner.
Citera
2017-03-14, 17:51
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Det finns en anledning till att inte vem som helst startar butik på nätet. Integration med andra system kostar systemutveckling och är inte alls gratis.

De flesta har ju idag APIer och att bygga ett "lager" som scannar din webbshop och gör de sakerna du vill är absolut möjliga.

Finns det gratis? Nej skulle inte tro det

Kan någon utvecklare i typ Indien göra det nästan gratis? Absolut, men det kommer ta dig ett år och en rätt hög telefonräkning.

Kan någon svensk utvecklare göra det? Absolut men räkna med att du inte kommer få några seriösa bud på under 100.000.

Dessutom tror jag inte det går att lösa med Javascript, som tråden ligger i nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback