Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 13:17
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska börja äta 1200 kalorier om dagen för att gå ner i vikt. Vad är era favoritråvaror som innehåller få kalorier men som även är mättande?
Citera
2017-03-07, 13:24
  #2
Medlem
Gröt innehåller väldigt lite men man är mätt flera timmar. Kvarg är också bra eftersom de är proteinrikt samtidigt som det är relativt kalorisnålt. Undvik pasta, vitt bröd och vissa mejeriprodukter.
Citera
2017-03-07, 13:35
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Havregryn, pasta, potatis, kvarg, ägg, proteinpulver, frukt/grönt m.m.
Citera
2017-03-07, 13:35
  #4
Medlem
Fromlandss avatar
Ska du äta endast 1200 kcal per dygn rekommenderar jag dig att ligga extremt lågt på sockerfronten eftersom detta gör dig snabbt hungrig och ger bara tomma kalorier.
Gröt och nyttig müsli är bra. Bönor, kikärter och liknande är bra, likaså grönsaker som morötter.
Lite frukt kan du ta men inte för mycket (innehåller socker).
Ta en morot som mellanmåls-snack.
Kyckling är en bra protein bas. Lite potatis är ok (dock inte för mycket).
Ligg lågt med mejeriprodukter, lite yougurt eller filmjölk till gröten/müslin är ok men dick inte en massa mjölk (socker varning).
Drick inte juice heller av samma anledning (max ett litet glas per dag).
Drick vatten.
Citera
2017-03-07, 14:23
  #5
Medlem
Så många goda maträtter man kan göra. Livsmedel var för sig låter inte som någon höjdare.
Goda maträtter med kyckling och ost är förjävla gott tycker jag. Och lax. Mums!
Är bara för dig att dra in på en receptsida. Har du noll koll kan du ta LCHF recept.
Citera
2017-03-07, 15:52
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Ni som säger havregryn/gröt är ni allvarliga? Jag blir hungrig relativt snabbt efter ha ätit det.

För 1200 kcal så hade jag ätit kvarg, kyckling och gröna grönsaker för hela slanten.
Citera
2017-03-07, 16:25
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Ni som säger havregryn/gröt är ni allvarliga? Jag blir hungrig relativt snabbt efter ha ätit det.

För 1200 kcal så hade jag ätit kvarg, kyckling och gröna grönsaker för hela slanten.

Tycker havregryn mättar bra med tanke på volymen det ger, men det är såklart individuellt. ;p
Citera
2017-03-07, 16:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tycker havregryn mättar bra med tanke på volymen det ger, men det är såklart individuellt. ;p
Jupp....kan äta mängder för få kcal....potatis likaså. Mättar bra båda Två !
Citera
2017-03-07, 21:32
  #9
Medlem
weiskorvs avatar
Kvarg mättar bra, potatis likaså.
Citera
2017-03-10, 14:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tycker havregryn mättar bra med tanke på volymen det ger, men det är såklart individuellt. ;p

+1

Brukar smälla upp en 5-6 portioner. Då står man sig. Bröd däremot, där kan jag nog äta en 2000 kcal utan större mättnadskänslor.
Citera
2017-03-10, 16:11
  #11
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Tycker havregryn mättar bra med tanke på volymen det ger, men det är såklart individuellt. ;p
Men hur länge håller du dig mätt på det?
Citera
2017-03-10, 16:11
  #12
Medlem
Om du ska äta så pass lite så vore nog keto det bästa alternativet. Man slipper gå runt hungrig hela dagarna då fett mättar mycket bättre en kolhydrater, och du kommer tappa betydligt mer vikt.
Kolhydrater gör att det blir svårare för mig alla fall att tappa vikt, även om jag ligger på underskott.
Prova och se om det funkar för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback