Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-07, 09:00
  #1
Medlem
Hej,
Jag undrar om man kan köpa en bostadsrätt och ha som semesterboende. Exempelvis gillar jag att besöka Stockholm några veckor varje år, och jag ser ju att det inte blivit dyrare att äga en liten bostadsrätt där som jag bor i när jag är där, jämfört med att bo på hotell. Finns det något som hindrar att man köper en bostadsrätt för att bara använda den några veckor per år? eller strider det mot föreningars stadgar eller annat?
Citera
2017-03-07, 09:36
  #2
Medlem
note-its avatar
Du vet att det inte ingår frukost och bäddning och städ, i en bostadsrätt va?
Hur du räknat fram till att det skulle bli billigare, är också en fråga jag har.
Citera
2017-03-07, 09:37
  #3
Avstängd
jonnajo88s avatar
Tja, det brukar stå att det gäller som permanent boende, men hur ska detta kontrolleras?
Citera
2017-03-07, 10:23
  #4
Moderator
tobess avatar
Om du inte har några problem med att skriva dig på adressen så borde det rimligen inte vara några problem.

Dock ställer jag mig också väldigt frågande till att det skulle bli billigare att köpa en lägenhet än att betala för hotell. Om du börjar räkna på vad det kostar i brf-avgift och räntor (såvida du nu inte kan betala lägenheten utan lån) så lär du kunna bo rätt många nätter på hotell före du ens kommer att dra jämnt.

Skulle med andra ord också vara intresserad av att se hur dina kalkyler ser ut.
Citera
2017-03-12, 17:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Hej,
Jag undrar om man kan köpa en bostadsrätt och ha som semesterboende. Exempelvis gillar jag att besöka Stockholm några veckor varje år, och jag ser ju att det inte blivit dyrare att äga en liten bostadsrätt där som jag bor i när jag är där, jämfört med att bo på hotell. Finns det något som hindrar att man köper en bostadsrätt för att bara använda den några veckor per år? eller strider det mot föreningars stadgar eller annat?

det är väldigt mycket smartare att hitta en person som kanske inte är hemma alla veckor på året och hyra in sig hos denne i dennes frånvaro. en sån deal har jag, det är svinskönt och jag betalar en halv hyra för min egen lägenhet för att en person som bor där ca 3 dagar i månaden betalar andra halvan.
Citera
2017-03-14, 11:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om du inte har några problem med att skriva dig på adressen så borde det rimligen inte vara några problem.

Dock ställer jag mig också väldigt frågande till att det skulle bli billigare att köpa en lägenhet än att betala för hotell. Om du börjar räkna på vad det kostar i brf-avgift och räntor (såvida du nu inte kan betala lägenheten utan lån) så lär du kunna bo rätt många nätter på hotell före du ens kommer att dra jämnt.

Skulle med andra ord också vara intresserad av att se hur dina kalkyler ser ut.

Tanken är att köpa utan lån, sen får man väl hoppas på viss värdestegring. Har hittat bostadsrätter med hyra under tusenlappen per månad, då går det plus minus noll om man använder lägenheten i ca två veckor. Men visst, skulle det bli en nedgång i bostadspriserna vore det en väldigt dålig deal.
Citera
2017-03-14, 21:41
  #7
Medlem
Någon dramatisk nedgång i pris på lägenheter i de områden där du hittar den typ av lägenhet du pratar om är extremt osannolikt så den risken skulle jag säga är nästan försumbar.

Har du råd att avvara cash nog för köpa en lägenhet utan lån i Sthlm med avgift runt tusenlappen (vi snackar runt 2 mille och uppåt mellan tummen och pekfingret) så BORDE 2 veckors hotellboende några ggr om året inte gräva speciellt djupa hål i dina fickor.

En seriös förening kommer vara extremt ointresserad och negativt inställd att ha en medlem som du och du kommer behöva vara skriven på adressen.

Undrar om du kommer tycka det är värt allt besvär. Bara för att man KAN göra en sak är det inte alltid en kanonidé i verkligheten.
Citera
2017-03-14, 21:55
  #8
Moderator
rotadents avatar
Jag läste för några år sen att det inte var helt ovanligt att norrmän gjorde så, köpte en bostadsrätt att ha som semesterlägenhet i Sverige. Men det var ett tag sen, nu verkar det vara bostadsbrist nästan överallt så det finns säkert inte lika goda möjligheter. Men länge kunde man i avfolkningsbygder köpa lägenheter för några tiotusentals kronor och jag kan inte tänka mig att föreningarna skulle föredra att lägenheten var tom, jämfört med att en norrman hade den för att bo där då och då.
Citera
2017-03-14, 22:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
... En seriös förening kommer vara extremt ointresserad och negativt inställd att ha en medlem som du och du kommer behöva vara skriven på adressen...

Vadå en seriös förening kommer vara extremt ointresserad? Bor du i en BR överhuvudtaget?

Nej, brf skiter fullständigt i om du nyttjar Din köpta lägenhet 365 dagar per år eller 1 dag vart 10'ende år eller om du är skriven där eller inte!

Men hyra ut i andra hand, när du inte är där, blir betydligt svårare eller i stort sett omöjligt.
Citera
2017-03-14, 23:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Vadå en seriös förening kommer vara extremt ointresserad? Bor du i en BR överhuvudtaget?

Nej, brf skiter fullständigt i om du nyttjar Din köpta lägenhet 365 dagar per år eller 1 dag vart 10'ende år eller om du är skriven där eller inte!

Men hyra ut i andra hand, när du inte är där, blir betydligt svårare eller i stort sett omöjligt.

Det ställer till en hel del om det är många medlemmar som aldrig är där.
Citera
2017-03-15, 03:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight22
Tanken är att köpa utan lån, sen får man väl hoppas på viss värdestegring. Har hittat bostadsrätter med hyra under tusenlappen per månad, då går det plus minus noll om man använder lägenheten i ca två veckor. Men visst, skulle det bli en nedgång i bostadspriserna vore det en väldigt dålig deal.

Det är ingen hyra som man betalar för en bostadsrätt, det är en avgift. Det är lite varierande vad som ingår i den avgiften. Men du får räkna med att betala för elen samt hemförsäkring, och ibland även bredband och liknande. Dessutom kommer du att ha andra kostnader. Även om bostadsrätten har en inre reparationsfond, så får du ändå räkna med kostnader för underhåll och reparationer. Samt övriga saker, som inköp av möbler, köksutrustning och annat som du vill ha/behöver i lägenheten.

Är inte säker på att det faktiskt blir plus/minus noll.
Citera
2017-03-15, 21:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det ställer till en hel del om det är många medlemmar som aldrig är där.


Som vadå?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback