Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-01, 23:43
  #25
Medlem
Three-Gringoss avatar
Nämen, amerikanska polisen skulle väl aldrig få för sig att fiffla med bevisen, var har ni fått det ifrån?!?

Uhmm....

http://digg.com/2017/baltimore-cop-planting-drugs-video

Även om jag inte tror att det skett i OJ:s fall och det här har filmats långt senare. Om det aldrig funnits en enda misstanke om att polisen placerat ut bevis, någonsin, så skulle försvarets taktik aldrig fungerat.
Citera
2017-08-02, 15:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Gav upp en bit in i andra avsnittet. För det här är ju helt uppenbart inte en dokumentär vare sig om personen O.J. Simpson eller om rättegången mot honom, utan ett grovt vinklat debattinlägg i rasfrågan.

Om man inte köper Black Lives Matter-perspektivet med dess "omvända rasism" och kampretorik rakt av förstår jag inte hur man kan se detta utan att enkelspårigheten står en upp i halsen. Vad jag kan minnas så har ju inte en enda intervjuad person försvarat O.J. Simpsons rätt att bara vara sig själv, nej hans hudfärg ska tydligen ha förpliktigat honom till att engagera sig i en viss form av militant kamp. För rasrelationerna förbättras ju som bekant mycket mer av våldsamma upplopp än av svarta personer som (fram tills de mördar någon...) agerar som förebilder och vinner allmän respekt. Eller?

Men vad kan man egentligen förvänta sig av något som den allt mer vänstervridna sportkanalen ESPN ligger bakom?

Jag håller inte med dig. Tycker att dokumentären ger en väldigt objektiv bild av bakgrundshistorien och den svarta medborgarrättsrörelsen. Det känns inte alls som att dokumentärskaparna driver en agenda i den riktiningen du verkar uppfatta, utan snarare tvärtom.

Dokumentären lämnade mig med ett starkt tvivel gentemot stora delar av den svarta medborgarrättsrörelsen. John Cochrans förfarande i rätten var (om än skickligt) många gånger vidrigt och smutsigt. Två människor har blivit brutalt mördade, men ingen verkade bry sig om dem. Cochran spelar på juryns uppenbara inkompetens och agg gentemot vita när han helt smaklöst jämför Fuhrman med Hitler, inför ögonen på föräldrarna till en mördad (judisk?) pojke, med det enda syftet att fria den uppenbart skyldiga mördaren. Smart och taktiskt, men fullständigt genomvidrigt.

Svarta i USA har all rätt att vara bittra och arga över hur de behandlats av polisen och samhället, utan tvekan, men i detta fall har medborgarrättsrörelsens bitterhet satt en mördare och psykopat på fri fot. Och de hurrar för det.
Citera
2017-08-02, 15:56
  #27
Medlem
Den s k biljakten, direktsänd i TV, ägde alltså rum i juni 1994, ungefär samtidigt som det
svenska VMlaget, blivande bronsmedaljörer i VM, var i området. Svenskar kan givetvis
inte så mycket om Simpson, men åtskilliga av de svenska spelarna funderade över hur
O J kunde vara så lik Sveriges främste forward just då, Martin Dahlin.

Dahlin hade emellertid inget med morden att göra ...


https://groups.google.com/forum/#!to...er/iTVckI3Gr14

http://sporttoday.org/8_8df3f2c41d766607_1.htm
Citera
2017-08-02, 16:21
  #28
Medlem
Novus4212s avatar
En välgjord dokumentär även om avsnitt två (tror jag det var) var ganska segt.
Citera
2017-08-04, 11:23
  #29
Medlem
Bara ett avsnitt kvar efter i går kväll. Valde mellan Simpson och Mapplethorpe på en annan
kanal i SvT men O J vann ...
Citera
2017-08-06, 17:17
  #30
Medlem
kompjuters avatar
Jaha...sista avsnittet ikväll då, kan inte få nog av O.J......så jävla skyldig men därför så intressant!
Vem hade kommit ihåg Titanic om båten inte hade sjunkit?

People vs. O.J Simpson plöjde jag förra veckan...riktigt bra den också!
Citera
2017-08-06, 23:17
  #31
Medlem
Episod 5:5. Skrämmande att juryn 1995 var så besatt av rassymboliken och gav blanka fasen i fakta och istället friade enbart för att OJ är svart. Ron Goldmans far lyckades få till ett civilmål senare angående ett stort skadestånd, som det enträget drevs in genom återkommande beslagtagning av föremål från OJ Simpson. De oförbätterlige OJ började leva ett dekadent liv i Florida, avskydd av många i samhället som förstod att han gått fri genom en skandalös rättegång och jury som nöjde sig att rådpläga saken (där de förmodligen redan från början beslutat sig för att stötta OJ) i tre timmar, efter ca 270 dagars rättsprocess; det sades att kutymen var en dags rådplägning för varje vecka rättegång, men här var det alltså klart på tre timmar. Korrupt som fan. I alla fall så blev det ett nytt brottmål genom det väpnade rånet i Las Vegas 2007, som ledde till 33 års fängelsedom.

Fascinerande dokumentär, som bör vara intressant även för den som inte har något speciellt intresse eller kännedom om OJ Simpson. Den narcissistiske stjärnan som i flera årtionden charmade USA. Det omvittnade fenomenet att bli "ojayed" nämndes i dokun; dvs att ha fångats av hans karisma. Dokun är en förtätad resa med början framför allt i 60-talets USA, med rasmotsättningarna i samhället då och senare, sportkarriären, idolskapet, reklam- och skådiskarriären, dubbelmordet, rånet och mycket annat, fram till den senaste domen.

(Sen dokuns tillblivelse står det klart att han friges från fängelset i höst.)
Citera
2017-08-06, 23:41
  #32
Medlem
Jag brydde mig inte om OJ Simpson tidigare, men blev väldigt intresserad av han efter dokumentären. Han var såklart skyldig, men dom var så rädda för ännu ett upplopp, så det var lättare att släppa han fri.

Jag tyckte verkligen om hans personlighet, och hur han tala med andra människor. Kommer titta på videos på han igen. Vissa stunder såg det ut som att han brydde sig om andra människor, oavsett deras hudfärg. Självklart var han narcissist, så det är oklart om det var ett "spel" för han eller om han var så empatiskt gentemot andra.

Vissa människor kan slå visa fruar och vara goda åt annat håll. Finns bra poliser som är pedofiler etc etc. Vad tror ni om detta? Kan han ha vart bra i ena stunden och annat inte? Om man agerar bra då är det bra oavsett om personen är "ond". Även onda människor kan göra bra ibland.

Var allt ett spel? Är det inte svårt att tro att han var helt död inombords ifall han kämpa så mycket för att bli bra på sport? Narcissismen är också en antisocial personlighetsstörning tror jag, fast inte samma sak som psykopati.
Citera
2017-08-09, 19:46
  #33
Medlem
Spelarn1s avatar
Mycket intressant och välgjord dokumentär. Bara att hoppas att många (inte minst unga) tjejer ser den och lär sig hur negrer fungerar och är så de inte behöver falla i samma fälla som Nicole.
Citera
2017-08-14, 16:04
  #34
Medlem
400Bens avatar
Riktigt grym dokumentär måste jag säga.

Men måste fråga 2 saker till er som har lite koll:

Är serien vinklad? Eller är OJ en tvättäkta psykopat?
Citera
2017-08-14, 16:06
  #35
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelarn1
Mycket intressant och välgjord dokumentär. Bara att hoppas att många (inte minst unga) tjejer ser den och lär sig hur negrer fungerar och är så de inte behöver falla i samma fälla som Nicole.

Ja för vita har ju aldrig dödat kvinnor och alla negrar är ju så där...

Har du sätt vissa vita i USA? Får leta efter dummare människor :P
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback