Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 20:54
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Uppgraderade precis till senaste IOS. Nu finns det en text under "internetdelning" som inte fanns där förut.

Det står att "extra avgifter kan tillkomma"

Wut?!

Jag använder telefonen till att ge datorn internet hela tiden.

Behöver jag vara orolig.
Citera
2017-03-06, 20:59
  #2
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Uppgraderade precis till senaste IOS. Nu finns det en text under "internetdelning" som inte fanns där förut.

Det står att "extra avgifter kan tillkomma"

Wut?!

Jag använder telefonen till att ge datorn internet hela tiden.

Behöver jag vara orolig.
Du får väl kolla vad som står i avtalet med operatören. Är det extra avgifter på Internetdelning så skall ju detta anges i avtalet.
Citera
2017-03-06, 21:29
  #3
Medlem
salxars avatar
http://www.techradar.com/news/phone-...ou-pay--934765
Bara vissa operatörer som kräver det. Ingen här i Sverige vad jag vet. Du kan vara lugn.
Citera
2017-03-07, 06:30
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2017-03-08, 11:29
  #5
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
http://www.techradar.com/news/phone-...ou-pay--934765
Bara vissa operatörer som kräver det. Ingen här i Sverige vad jag vet. Du kan vara lugn.


Ja för det har inte kostat förut.

Tack.
Citera
2017-03-08, 20:45
  #6
Medlem
Tuschpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Uppgraderade precis till senaste IOS. Nu finns det en text under "internetdelning" som inte fanns där förut.

Det står att "extra avgifter kan tillkomma"

Wut?!

Jag använder telefonen till att ge datorn internet hela tiden.

Behöver jag vara orolig.

Det finns ingen anledning att göra det. Det spelar ingen roll om det är din terminal som sådan som förbrukar eller om det är 5 st andra terminaler bakom som förbrukar data. Så länge som data kostar så spelar det inte nån roll om det sker via internetdelning eller via terminalen som sådan.
Det är inte helt enkelt att förklara för en kund att det skiljer sig beroende på vilket sätt du är ute på internet.
Citera
2017-03-11, 19:53
  #7
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuschpennan
Det finns ingen anledning att göra det. Det spelar ingen roll om det är din terminal som sådan som förbrukar eller om det är 5 st andra terminaler bakom som förbrukar data. Så länge som data kostar så spelar det inte nån roll om det sker via internetdelning eller via terminalen som sådan.
Det är inte helt enkelt att förklara för en kund att det skiljer sig beroende på vilket sätt du är ute på internet.


Fint svar, men jag tyckte det sista stycket ang. "förklara för kund" gick mot det du sa innan...
Eller läste jag fel? :P
Citera
2017-03-11, 20:14
  #8
Medlem
Tuschpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Fint svar, men jag tyckte det sista stycket ang. "förklara för kund" gick mot det du sa innan...
Eller läste jag fel? :P

Sorry om jag vilseledde dig. Men det ligger en hel del hos våra svenska operatörer att även kunna förklara för kunderna hur det fungerar.

Men tillbaka till ämnet. Det är inte under en överskådlig framtid aktuellt att ta annorlunda betalt för internetdelning.

Däremot finns det vissa operatörer som inte över huvud taget tillåter internetdelning. Varför är för mig en gåta.
Citera
2017-03-11, 21:17
  #9
Medlem
sebnies avatar
Telenor hade en sådan funktion förut, men den slopades eftersom det ogillades av kunderna.

Det fungerar så att den lyssnade av trafiken och på HTTP-requests som inte var krypterade, så kollade den UA. Om UA var mobile så ansågs det vara OK, om UA var icke-mobile så debiterades det extra tethering-MB-avgift på fakturan.

Man kunde då betala 99kr/mån för tethering, och få detta fritt.

Detsamma gällde om du stoppade sim-kortet i ett 3G-USBmodem. Då fick du också betala extra. Samma om du valde "Begär desktop-version" i mobilens webbläsare.

Hela tankebanan bakom att debitera extra för PC-användning var helt enkelt för att kunna debitera ett billigare pris för mobil-gigabyte men debitera ett högre pris för PC-gigabyte, med anledningen till att PC-användning/PC-hemsidor generellt är "tyngre" och belastar näten mera.

Sade sig själv att kunder också började VPN:a för att kringgå denna begränsning. Man kunde spoofa UA på PCn, men då fick man ju mobilsidor vilket var mindre önskvärt.

Tillslut så fick man nog, tog bort funktionen, och istället så har man i princip slopat "Mobilt bredband". Istället är det samma SIM-kort oavsett om man har "bredband" eller om man har "mobiltelefoni", och samma pris per gigabyte oavsett hur du använder dina gigabyte. Därför antalet gigabyte blivit "snålare" också. Telia & tele2 kör denna modell med samma pris oavsett hur gigabyte används sedan mitten av 2016.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-03-11 kl. 21:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback