Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 03:12
  #13
Medlem
Det puffas ju som fan på många av ingenjörsutbildningarna av vad jag sett, min kusin läser teknisk fysik på LTH, och där är många som puffar. Men de flesta lyckas hålla det till helger, i lagom dos, och har stenhård disciplin ändå. Där är dock några smärre genier som kan puffa på, inte har någon bra disciplin, som klarar sig utmärkt. Men om du inte är en da-vinci light är det inte rekommenderat. Jag har stött på människor i alla samhällsskick som röker. Ingenjörer, arkitekter, läkare you name it. Försök hålla det så sällan du kan, och det är extremt viktigt att du tar tillskott av framförallt bra omega 3 (min vän som är läkare talade om att om man röker väldigt mycket, påverkar det produktionen av ett ämne som har med närtidsminnet att göra, vilket är extremt viktigt, särskilt för högre mattematik, man MÅSTE ha ett bra omega 3 tillskott för att balansera). Även magnesium och d-vitamin (har en bekant som är läkare som forskar kring d-vitamin som menar att det är helt omöjligt att få i sig optimala d-vitaminmängder under de flesta av månaderna i Sverige, personen är extremt restriktiv med kosttillskott, men omega 3 och d-vitamin är en självklarhet för denne). Bra magnesium ger en ordentlig boost också, men det är viktigt att läsa på innan, då det finns många olika typer av magnesium med olika upptag! Ha det fint, och var snäll att ta mina råd så du inte kastar bort ditt liv.
Citera
2017-03-18, 14:29
  #14
Medlem
caecos avatar
Ett flertal av polarna jag studerade med på ingenjörsutbildningar (föreläsningarna var tillsammans med andra program) rökte. Jag har själv aldrig kunnat studera och röka, men om jag endast röker någon helg då och då är det inget problem.

Du får nog testa dig fram. En annan som strax är färdig med sin master röker dagligen och klarar sig bra.
Citera
2017-03-27, 17:52
  #15
Medlem
Jag pluggar också på högskolan, weed har hjälpt mig som fan med att klara av stressen så för mig funkar det. Började vid 20, är 23 idag
Citera
2017-03-28, 14:53
  #16
Medlem
DrThackerys avatar
Jag pluggar på psykologprogrammet och brukar en del cannabis. Tycker inte det är några problem alls. Konsumerar vid sömnproblem och till helgen. Mer intensivt bruk är dock inte att rekommendera då det bland annat begränsar arbetsminnets funktion och stör minneskonsolideringen.
Citera
2017-03-30, 12:18
  #17
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Hejsan,

Har på sistone bombarderats med negativ info kring cannabis vilket har börjat få mig att tvivla lite.

Jag började röka när jag var ca 24 och röker i snitt varje löningshelg. Ibland 2 helger i månaden.
Jag pluggar civilingenjör och undrar hur det kommer att påverka mig?
Jag brukar filosofera som in i helv*te på cannabis, jag tror min hjärna tappar IQ för de tankar jag har är verkligen helt åt helvete, men väldigt intressanta skall tilläggas.

Tror ni det kommer stjälpa mig i min utbildning?


Bara man får sin sömn så går det nog bra
Citera
2017-04-13, 18:59
  #18
Medlem
Waikato95s avatar
Att cannabis sänker IQ är bara en propagandamyt. Det finns absolut inga belägg för detta. Personligen tror jag att cannabis är bra för hjärnan, i synnerhet efter en lång och hård dag, för att hjärnan ska kunna slappna av och bearbeta intrycken man fått.
Citera
2017-04-13, 20:33
  #19
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waikato95
Att cannabis sänker IQ är bara en propagandamyt. Det finns absolut inga belägg för detta. Personligen tror jag att cannabis är bra för hjärnan, i synnerhet efter en lång och hård dag, för att hjärnan ska kunna slappna av och bearbeta intrycken man fått.

I sådana fall kan du väl lika gärna ta en promenad eller meditera lite. Att säga att cannabis skulle vara bra för hjärnan är väl lika väl sagt som att alkohol skulle vara bra för hjärtat.

Givetvis är inte cannabis "bra" för hjärnan per se, men visst kan cannabisruset ge en nya insikter som förvisso kan vara nyttiga för en. Liksom många andra droger.

Håller man det till en "normalt" lagom bruk är jag likt dig (antar jag) övertygad om att det för med sig mer positivt än negativt.
Citera
2017-04-13, 20:46
  #20
Medlem
Waikato95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
I sådana fall kan du väl lika gärna ta en promenad eller meditera lite. Att säga att cannabis skulle vara bra för hjärnan är väl lika väl sagt som att alkohol skulle vara bra för hjärtat.

Givetvis är inte cannabis "bra" för hjärnan per se, men visst kan cannabisruset ge en nya insikter som förvisso kan vara nyttiga för en. Liksom många andra droger.

Håller man det till en "normalt" lagom bruk är jag likt dig (antar jag) övertygad om att det för med sig mer positivt än negativt.
Tomma ord. Vad har du för belägg för dina påståenden? Jag står fast vid mitt uttalande; jag tror att cannabis är bra för hjärnan (på ett fysiologiskt sätt). Naturligtvis är meditation och promenader även det bra!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback