Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-06, 22:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
När du säger investeringstacka, om man köper på Tavex för 38.000:-/100g så är det en ''förlust'' på 3000 rakt av vid köpet. Om man bara räknar materialkostnaden.

Vad gör tackan värd 3000kr över material kostnaden? Kostnaden av att smälta/paketera/frakta/sälja kan knappast vara 3000kr/tacka?

Kommer någon köpa denna tacka av mig för 38.000:- om den fortfarande är paketerad och obruten?

Det jag anser vara en ''bra'' investering är om man kan hitta guld till försäljning för marknadsvärdet + eventuell frakt och äkthetsintyg? Men det verkar vara helt omöjligt för privatpersoner?


De som säljer och agerar mellanhand vill också ha en del av kakan såklart.

Det absolut bästa sättet som finns när det gäller att handla med råvaror är att handla dem på termin. Man kan välja fysisk leverans eller så kan man sälja sin termin eller terminer innan slutdatumet och bara tjäna pengar utan att handskas med själva råvaran. Det kostar typ 5 dollar för att handla en termin i USA och då är kontrakten på över 120000 $ / troy uns.

Detta är inte för alla men det är något som man kan titta på.

http://www.cmegroup.com/trading/meta...ious/gold.html
Citera
2017-03-06, 23:03
  #14
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
De som säljer och agerar mellanhand vill också ha en del av kakan såklart.

Det absolut bästa sättet som finns när det gäller att handla med råvaror är att handla dem på termin. Man kan välja fysisk leverans eller så kan man sälja sin termin eller terminer innan slutdatumet och bara tjäna pengar utan att handskas med själva råvaran. Det kostar typ 5 dollar för att handla en termin i USA och då är kontrakten på över 120000 $ / troy uns.

Detta är inte för alla men det är något som man kan titta på.

http://www.cmegroup.com/trading/meta...ious/gold.html

Mycket bra råd, dock med en liten hake när det gäller leverans av fysiskt guld genom kontrakt.

Att välja leverans innebär ganska mycket pengar och en leverans på 100 ounce (3110 g)/kontrakt, vilket i dagsläget innebär ca 1,1 miljoner.

Men din andemening i att investera i pappersguld på det sättet är ett bra råd.

Edit. Enskilda kontrakt på $120000/ounce som du hänvisar till förstår jag inte riktig. Du menar nog 100 ounce kontrakt vilket blir ca $122500 med dagens guldpris.
Du kan inte få mindre leveranser än ett kontrakt dessutom, d.v.s. minst 100 ounce.
__________________
Senast redigerad av Remulus 2017-03-06 kl. 23:11.
Citera
2017-03-07, 10:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Mycket bra råd, dock med en liten hake när det gäller leverans av fysiskt guld genom kontrakt.

Att välja leverans innebär ganska mycket pengar och en leverans på 100 ounce (3110 g)/kontrakt, vilket i dagsläget innebär ca 1,1 miljoner.

Men din andemening i att investera i pappersguld på det sättet är ett bra råd.

Edit. Enskilda kontrakt på $120000/ounce som du hänvisar till förstår jag inte riktig. Du menar nog 100 ounce kontrakt vilket blir ca $122500 med dagens guldpris.
Du kan inte få mindre leveranser än ett kontrakt dessutom, d.v.s. minst 100 ounce.

Jag menar så klart per kontrakt som är 100 troy uns. Det är inte pappersguld då man kan välja fysisk leverans.
För att det är så stora kontrakt så handlar man bara med själva kontraktet och skiter i fysisk leverans vilket gör att man har en praktiskt och billigt sätt att vara exponerad till guldets pris.
Citera
2017-03-07, 11:19
  #16
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Finns en anledning till att jag rekommenderade cirkulerade. Spreaden är mindre.

Jo, kostnaden för just de faktorer du uppräknade (kostnaden av att smälta/paketera/frakta/sälja) är faktiskt värt åtminstone 1500-2000.

Tänk själv om du skulle handla med guldtackor och inte vet vad de är värda imorgon. Volatiliteten är ibland väldigt hög. Bara under de senaste två veckorna har guldpriset pendlat mellan 346-366/g. det är 2000:-/100 g. Inte ovanligt att volatiliteten är ännu större.

Det krävs för företagsöverlevnaden att större handlare säkrar priserna med guldoptioner för att inte riskera för stora förluster. Det kostar pengar. Upp till 2-5% om året. Ungefär som att sälja det fysiska guldet i kassaskåpet men utan leverans och köpa tillbaka vid leverans.

Tror dock att vi är lite utanför din ursprungliga fråga nu.

Att handla med större mängder guld (från 50 kg om året) är ganska komplicerat. (underdrift)

Vid gulddippen 2012-2013 gick f.ö. mer än 20% av internetskrotguldshandlarna i konkurs på grund av nedgången.

Tillverkningen av en 100 g tacka kostar ca 3-400:-/st+moms. De "auktoriserade" (registrerade och godkända mm) tillverkarna lägger ned stora kostnader för certifiering, kvalitetskontroller mm. De som tillverkar s.k. "Good delivery status" tackorna är egentligen de enda man skall handla med, om nu man inte är ett riktigt metallfreak, för då skiter man i om det är så, bara de innehåller 99,99% guld.

Ni kan läsa mer om Good delivery status på bl.a.: http://www.lbma.org.uk/the-good-delivery-list

När du är varm i kläderna behöver du dessutom inte ha äkthetsintyg. Något som aldrig någonsin ens efterfrågas mer än av amatörer. Du och alla andra gulddealers/investerare vet mycket väl ganska snart hur en äkta tacka ser ut.

Gav ju dig en mycket användbar länk tidigare: adelmetallforum.se

Läs och lär.


Lycka till!

Edit. Svarade lite fel. Det inte är moms på tillverkningskostnaden av investeringsguldtackor. Headgen för guld ligger normalt på 1-2% och sällan på 5% D.v.s. 4-800/100g. Du kan läsa mer om vad jag menar på:
http://www.investopedia.com/walkthro...g-options.aspx

Tack igen, ja såklart behöver de tjäna pengar för att kunna försörja oss privatpersoner med guld. Jag menade bara att det kanske finns en billig mellanhand.

Jag pratade med Tavex idag ang, köpa cirkulerade tackor för guldvärdet. Men de verkar alltid ha ont i lager. Även cirkulerade tackor på 10g får man ge 200kr över materialkostnaden för. Men det är som du säger, köper man mer kommer man ner i pris.

Vi kommer köpa 50/100/31.1 cirkulerade tackor för guldvärdet

tack igen för hjälpen
__________________
Senast redigerad av mahshorty 2017-03-07 kl. 11:25.
Citera
2017-03-09, 12:54
  #17
Medlem
slemmigsnigels avatar
Jag rekommenderar 1 uns guldmynt från officiella myntverk som Österreich Münze, Royal Canadian Mint eller U.S. Mint. Roligare att äga än cirkulerade tackor och kostar knappt något extra heller.

https://www.youtube.com/watch?v=hYeg2xAggoA&t
https://www.youtube.com/watch?v=9T_vk_foH50
__________________
Senast redigerad av slemmigsnigel 2017-03-09 kl. 12:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback