Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-06, 12:56
  #1
Medlem
mahshortys avatar
Jag och min sambo vill börja spara i hårdvaluta, 30/70 Silver/Guld. På sidan av vårt fondsparande och resurskonto.

Vi vill handla för 2000:-/månaden.

Frågor-

Kan man köpa direkt av exempelvis ''Boliden'' för 2000:-/mån?
Måste man vända sig till kostym nissarna som tar 5-10% i mellanhand?
Bästa sättet att gå tillväga för ett långsiktigt guldsparande?

Anledningen till att jag frågar är,

Köper vi 5g guld för 2075:- (Pamp Fortuna 999.9%) av Tavex.
Medans guldpriset just idag den 6'e mars är 356:-/g vilket motsvarar 1780:- för 5g.

Så gör vi en förlust via mellanhand på 295:-, detta på 40år (tills pension)

Förlust på 3 540/året
Förlust på 141 600/40år

Nu förstår jag att priserna går upp och ner och detta är bara en översiktlig räkning för att förstå marginalen på långsikt.

Hur ska vi gå tillväga?
Citera
2017-03-06, 13:08
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Jag måste bara fråga hur ni kommit fram till att metaller skulle vara särskilt bra att ha om 40 år? Förutser ni ingen samhällskollaps borde aktier eller en bostadsrätt vara bättre. Förutspår ni ett samhällsammanbrott borde en sommarstuga med två-tre hektar odlingsbar jord vara bättre. Men guld och silver?
Citera
2017-03-06, 13:21
  #3
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag måste bara fråga hur ni kommit fram till att metaller skulle vara särskilt bra att ha om 40 år? Förutser ni ingen samhällskollaps borde aktier eller en bostadsrätt vara bättre. Förutspår ni ett samhällsammanbrott borde en sommarstuga med två-tre hektar odlingsbar jord vara bättre. Men guld och silver?

Jag gillar att du besvarar mina frågor med frågor haha, jag förstår hur du tänker. Nej vi förväntar oss ingen samhällskollaps, vi har värdepapper och fonder samt sparande med bra ränta. Men vi vill sprida vårt sparande till ädelmetaller i fysisk form, precis som många andra som köper guld vill vi hålla i de små guldbitarna som joakim von anka, och OM något händer med valutan så har vi något av värde.

Väger man upp det positiva och negativa med guld/silver köp på långsikt så ser vi bara en möjlighet, förutom mellanhanden i köpet.

China/Ryssland köper otroligt mycket guld just nu.
Citera
2017-03-06, 15:26
  #4
Medlem
Remuluss avatar
Privatpersoner kan enligt min mening inte köpa från Boliden längre. Det slutade de med på -90 talet.

Nej man måste inte vända sig till "kostymnissarna", vad du nu menar med det, för att köpa ädelmetaller.


En kompromiss kan vara att titta på https://www.goldmoney.com/

Det går att handla med fler ädelmetaller än guld beroende på kontotyp, samt att få ut guld i fysisk form.

Ett annat sätt är att köpa cirkulerade guldtackor av företag eller privat (avrådes i början) för att minimera spreaden.

Silver har (för) stor spread i Sverige på grund av momsen, men går att köpa momsfritt från Estland. T.ex. från https://www.libertysilver.ee/se/

Ett bra forum och för att ni skall få mer kunskap kan vara http://www.adelmetallforum.se/

Lycka till med investeringarna!
Citera
2017-03-06, 15:52
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
OM något händer med valutan så har vi något av värde.

Lite kul att ha en hög guld som reserv. Kanske ska ni köpa en guldsax också så ni kan klippa sönder guldet i mindre bitar för småinköpens skull? Men om valutan kollapsar så kommer nog mat vara den bästa valutan. Knäckebröd har rätt lång hållbarhet, tunnbröd också!
Citera
2017-03-06, 16:17
  #6
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Lite kul att ha en hög guld som reserv. Kanske ska ni köpa en guldsax också så ni kan klippa sönder guldet i mindre bitar för småinköpens skull? Men om valutan kollapsar så kommer nog mat vara den bästa valutan. Knäckebröd har rätt lång hållbarhet, tunnbröd också!

Haha absolut konstapel illuminati, men detta är ingen end of the world investering utan ett långsiktigt pensionssparande utan risker.
Citera
2017-03-06, 16:26
  #7
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Privatpersoner kan enligt min mening inte köpa från Boliden längre. Det slutade de med på -90 talet.

Nej man måste inte vända sig till "kostymnissarna", vad du nu menar med det, för att köpa ädelmetaller.


En kompromiss kan vara att titta på https://www.goldmoney.com/

Det går att handla med fler ädelmetaller än guld beroende på kontotyp, samt att få ut guld i fysisk form.

Ett annat sätt är att köpa cirkulerade guldtackor av företag eller privat (avrådes i början) för att minimera spreaden.

Silver har (för) stor spread i Sverige på grund av momsen, men går att köpa momsfritt från Estland. T.ex. från https://www.libertysilver.ee/se/

Ett bra forum och för att ni skall få mer kunskap kan vara http://www.adelmetallforum.se/

Lycka till med investeringarna!

Tack!! spread?*

Cirkulerade = Guldmynt/Tackor som folk har tagit ur förpackningen och känt/kämt på?
Citera
2017-03-06, 17:55
  #8
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
Tack!! spread?*

Cirkulerade = Guldmynt/Tackor som folk har tagit ur förpackningen och känt/kämt på?

Spread=skillnaden mellan köp- och säljkurs

Ja, uttagna ur förpackningen, men vissa tackor, majoriteten av 100 g guld, samt 1 kg silver, har aldrig varit i en förpackning, de såldes utan, samt att de kan vara repiga eller ha andra märken.

Tror att dagens plastförpackningar är ett relativt nytt påfund de senaste 10-20 åren.

Har alltid tidigare handlat med cirkulerade, men idag mer ocirkulerade och förpackade. De cirkulerade innehåller ju lika mycket guld som en förpackad och är dessutom billigare, men vissa samlarbögar vill ju tvunget ha ocirkulerade.

Gillar själv ovanliga, gamla och sällsynta tackor och då är de oftast cirkulerade.
Citera
2017-03-06, 18:11
  #9
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Spread=skillnaden mellan köp- och säljkurs

Ja, uttagna ur förpackningen, men vissa tackor, majoriteten av 100 g guld, samt 1 kg silver, har aldrig varit i en förpackning, de såldes utan, samt att de kan vara repiga eller ha andra märken.

Tror att dagens plastförpackningar är ett relativt nytt påfund de senaste 10-20 åren.

Har alltid tidigare handlat med cirkulerade, men idag mer ocirkulerade och förpackade. De cirkulerade innehåller ju lika mycket guld som en förpackad och är dessutom billigare, men vissa samlarbögar vill ju tvunget ha ocirkulerade.

Gillar själv ovanliga, gamla och sällsynta tackor och då är de oftast cirkulerade.

Jag måste få fråga, har kollat runt på detta ett par dagar nu och det jag har kommit fram till är.

- Köpa guld som investering privat idag är guldmynt/tackor med utökat värde i form av ''antikvitet'' eller ''raritet''?

Så hela marknaden är formad av gamla sällsynta och nyproducerade guldmynt/tackor till ett ökat värde som tillverkarna tjänar pengar på, de köper in guld och smälter ner - gör fina tackor och säljer vidare till ett högre pris.

Kort sagt: det går inte att hitta guld till salu för kursens pris, aka "350kr/g + frakt kostnader" levererat till närmsta ombud och rakt in i kassaskåpet.

Det går bara att köpa på sig nya tackor för 200-300kr över guldpriset och hoppas på att guld fortsätter att gå upp i pris med tiden?

Nu till frågan, om man nu skulle köpa på sig exempelvis 5g pamp fortuna, en i månaden i c:a 20-30år, är det ett ''säkert'' kort för avkastning i framtiden?
Citera
2017-03-06, 18:47
  #10
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
Jag måste få fråga, har kollat runt på detta ett par dagar nu och det jag har kommit fram till är.

- Köpa guld som investering privat idag är guldmynt/tackor med utökat värde i form av ''antikvitet'' eller ''raritet''?

Så hela marknaden är formad av gamla sällsynta och nyproducerade guldmynt/tackor till ett ökat värde som tillverkarna tjänar pengar på, de köper in guld och smälter ner - gör fina tackor och säljer vidare till ett högre pris.

Kort sagt: det går inte att hitta guld till salu för kursens pris, aka "350kr/g + frakt kostnader" levererat till närmsta ombud och rakt in i kassaskåpet.

Det går bara att köpa på sig nya tackor för 200-300kr över guldpriset och hoppas på att guld fortsätter att gå upp i pris med tiden?

Nu till frågan, om man nu skulle köpa på sig exempelvis 5g pamp fortuna, en i månaden i c:a 20-30år, är det ett ''säkert'' kort för avkastning i framtiden?

Själv köper jag gamla och sällsynta tackor bara för att jag vill och tycker dem är snygga och inte för att de eventuellt skulle vara värda mer, för det är dem oftast inte, förutom vissa rariteter.

Guldmynt köper jag numera endast för guldvärdet och inte samlarvärdet. Är ingen numismatiker längre. Förlorade för mycket på 20 kr 1925 på -90 talet och la av med det sedan.

Avråder från 5g Pamp. Spara några månader och köp 100 g istället. Den optimala investeringstackan. Lätt att köpa, liten spread och lätt att sälja.

När det gäller silver 1 kg tackor eller momsfria mynt också på 1 kg t.ex. panda.

Guld och silver skall nog snarare ses som en diversifiering av risk snarare än ett säkert kort. Avkastningen på aktier sedan 1929 har varit mycket bättre.

Om dagens monetära system rasar sitter man däremot i guldsits.
Citera
2017-03-06, 20:56
  #11
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Själv köper jag gamla och sällsynta tackor bara för att jag vill och tycker dem är snygga och inte för att de eventuellt skulle vara värda mer, för det är dem oftast inte, förutom vissa rariteter.

Guldmynt köper jag numera endast för guldvärdet och inte samlarvärdet. Är ingen numismatiker längre. Förlorade för mycket på 20 kr 1925 på -90 talet och la av med det sedan.

Avråder från 5g Pamp. Spara några månader och köp 100 g istället. Den optimala investeringstackan. Lätt att köpa, liten spread och lätt att sälja.

När det gäller silver 1 kg tackor eller momsfria mynt också på 1 kg t.ex. panda.

Guld och silver skall nog snarare ses som en diversifiering av risk snarare än ett säkert kort. Avkastningen på aktier sedan 1929 har varit mycket bättre.

Om dagens monetära system rasar sitter man däremot i guldsits.

När du säger investeringstacka, om man köper på Tavex för 38.000:-/100g så är det en ''förlust'' på 3000 rakt av vid köpet. Om man bara räknar materialkostnaden.

Vad gör tackan värd 3000kr över material kostnaden? Kostnaden av att smälta/paketera/frakta/sälja kan knappast vara 3000kr/tacka?

Kommer någon köpa denna tacka av mig för 38.000:- om den fortfarande är paketerad och obruten?

Det jag anser vara en ''bra'' investering är om man kan hitta guld till försäljning för marknadsvärdet + eventuell frakt och äkthetsintyg? Men det verkar vara helt omöjligt för privatpersoner?
Citera
2017-03-06, 21:30
  #12
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
När du säger investeringstacka, om man köper på Tavex för 38.000:-/100g så är det en ''förlust'' på 3000 rakt av vid köpet. Om man bara räknar materialkostnaden.

Vad gör tackan värd 3000kr över material kostnaden? Kostnaden av att smälta/paketera/frakta/sälja kan knappast vara 3000kr/tacka?

Kommer någon köpa denna tacka av mig för 38.000:- om den fortfarande är paketerad och obruten?

Det jag anser vara en ''bra'' investering är om man kan hitta guld till försäljning för marknadsvärdet + eventuell frakt och äkthetsintyg? Men det verkar vara helt omöjligt för privatpersoner?

Finns en anledning till att jag rekommenderade cirkulerade. Spreaden är mindre.

Jo, kostnaden för just de faktorer du uppräknade (kostnaden av att smälta/paketera/frakta/sälja) är faktiskt värt åtminstone 1500-2000.

Tänk själv om du skulle handla med guldtackor och inte vet vad de är värda imorgon. Volatiliteten är ibland väldigt hög. Bara under de senaste två veckorna har guldpriset pendlat mellan 346-366/g. det är 2000:-/100 g. Inte ovanligt att volatiliteten är ännu större.

Det krävs för företagsöverlevnaden att större handlare säkrar priserna med guldoptioner för att inte riskera för stora förluster. Det kostar pengar. Upp till 2-5% om året. Ungefär som att sälja det fysiska guldet i kassaskåpet men utan leverans och köpa tillbaka vid leverans.

Tror dock att vi är lite utanför din ursprungliga fråga nu.

Att handla med större mängder guld (från 50 kg om året) är ganska komplicerat. (underdrift)

Vid gulddippen 2012-2013 gick f.ö. mer än 20% av internetskrotguldshandlarna i konkurs på grund av nedgången.

Tillverkningen av en 100 g tacka kostar ca 3-400:-/st+moms. De "auktoriserade" (registrerade och godkända mm) tillverkarna lägger ned stora kostnader för certifiering, kvalitetskontroller mm. De som tillverkar s.k. "Good delivery status" tackorna är egentligen de enda man skall handla med, om nu man inte är ett riktigt metallfreak, för då skiter man i om det är så, bara de innehåller 99,99% guld.

Ni kan läsa mer om Good delivery status på bl.a.: http://www.lbma.org.uk/the-good-delivery-list

När du är varm i kläderna behöver du dessutom inte ha äkthetsintyg. Något som aldrig någonsin ens efterfrågas mer än av amatörer. Du och alla andra gulddealers/investerare vet mycket väl ganska snart hur en äkta tacka ser ut.

Gav ju dig en mycket användbar länk tidigare: adelmetallforum.se

Läs och lär.


Lycka till!

Edit. Svarade lite fel. Det inte är moms på tillverkningskostnaden av investeringsguldtackor. Headgen för guld ligger normalt på 1-2% och sällan på 5% D.v.s. 4-800/100g. Du kan läsa mer om vad jag menar på:
http://www.investopedia.com/walkthro...g-options.aspx
__________________
Senast redigerad av Remulus 2017-03-06 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback