Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 11:26
  #1
Medlem
Tänke försöka brygga mig en ingefärsdryck liknande Ginger Joe som finns på bolaget. Har sett att cooper har en sats dom kallar gingerbeer, men anar att set är smaksatt lager och inte set jag söker.
Tänker inte efterjäsa på flaska utan kör tvångscarbonering på fat eller petflaska, det har jag gjort förr.
Nån som har ett bra recept eller gjort detta tidigare ?
Citera
2017-03-06, 19:43
  #2
Medlem
freddefrisks avatar
Har tyvärr inget recept men jag älskar ginger beers!

Har du inte provat den ännu så kan jag tipsa om Fentimans ginger beer som står
på den alk-fria avdelningen på systemet. Den har en väldigt kryddig och spännande smak.
Vill man ha lite alkohol i den kan man ha i lite vodka eller annan ej smaksatt sprit.
Innehållet på Fentimans version är mycket intressant. Fermenterad ingefära, päronjuice, ingefära, citron, capsicum (chili) och örtinfusioner av Veronica, Enbär och Rölleka.

Ginger joes är lite mer läskartad om du frågar mig. Jag kan tänka mig att man kan få en liknande dryck av att skjuda skivad ingefära i en kastrull med vatten. En annan metod är ju att använda en råsaftcentrifug. När du sedan har ett extrakt kan du sockra den till önskad sötma (medan vätskan är varm så att den absorberas bra). Med den basen kan du sedan ha i "touch"-smakerna om du vill göra en unik twist på den. En väldigt god ginger beer (har glömt namnet men den är orange med en ö med palmer på) har en touch av söta apelsiner som blir en spännande brytning mot ingefärans kryddighet.
Citera
2017-03-06, 20:42
  #3
Medlem
Fentiman är redan provad och godkänd. Brukar göra shot på ingerfära, honung och citron, den blir helt ok spetsad med röd rom. Men nu pratar vi om 20 litersbatcher och oändliga grillkvällar till sommaren !
Citera
2017-03-07, 08:43
  #4
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Jag har gjort ett antal ginger-ales av olika slag.
Du skall nog trots allt göra en malt-baserad brygd, där du låter ingefära koka med, alternativt ha ingefära med i primär-jäsningen (ger mer sting)

Satsa på en typ "Red Ale", skippa humlen och mäska relativt högt för att få mycket rest-sötma.

Annars kan jag rekommendera att göra porter eller stout med ingefära, det gifter sig mycket väl
Citera
2017-03-07, 15:16
  #5
Medlem
Börjar med en coopers, skall dock spetsa den med 3 citroner och ca 200 gram färsk ingefära och en vaniljstång som jag kokar med. Kommer köra i 1 kg maltsocker och 1,2 kg strösocker.
Citera
2017-03-10, 22:29
  #6
Medlem
Dudinkas avatar
Du behöver Ginger beer plant: https://delishably.com/beverages/How...ger-Beer-Plant

Vanlig jäst duger alltså inte, utan det ska vara en koloni av jäst och svamp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback