Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 04:05
  #1
Medlem
Har köpt ett par onlinekurser på cirka 60 timmar var inom bland annat Java.

Efter att ha följt dessa online föreläsningar så kan man göra ett prov och få certifikat på att man
gått igenom kursen.


Kan man få jobb efter en sån kurs med certifikat på den? Eller kommer arbetsgivaren bara screena förbi ens CV?

Vilka språk ska jag satsa på i såna fall, förutom Java.
Citera
2017-03-06, 04:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZehaX
Har köpt ett par onlinekurser på cirka 60 timmar var inom bland annat Java.

Efter att ha följt dessa online föreläsningar så kan man göra ett prov och få certifikat på att man
gått igenom kursen.


Kan man få jobb efter en sån kurs med certifikat på den? Eller kommer arbetsgivaren bara screena förbi ens CV?

Vilka språk ska jag satsa på i såna fall, förutom Java.

Vad har du för annan bakgrund? Klart kan du få jobb, speciellt med IT-bakgrund. Rimligtvis som Junior Javautvecklare om det är just det du har haft.

Scriptspråk är också bra, python eller JavaScript. Rekommenderar också Perl. Sen är det bra om du kan databaser eller front end bitar, ex HTML, JDBC, eller annat kul.
Citera
2017-03-06, 05:26
  #3
Medlem
gringofarangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZehaX
Har köpt ett par onlinekurser på cirka 60 timmar var inom bland annat Java.

Efter att ha följt dessa online föreläsningar så kan man göra ett prov och få certifikat på att man
gått igenom kursen.


Kan man få jobb efter en sån kurs med certifikat på den? Eller kommer arbetsgivaren bara screena förbi ens CV?

Vilka språk ska jag satsa på i såna fall, förutom Java.

Vilka kurser är det du har köpt / fått certifikat på? Vilken skola är det du gått?
Citera
2017-03-06, 10:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Vad har du för annan bakgrund? Klart kan du få jobb, speciellt med IT-bakgrund. Rimligtvis som Junior Javautvecklare om det är just det du har haft.

Scriptspråk är också bra, python eller JavaScript. Rekommenderar också Perl. Sen är det bra om du kan databaser eller front end bitar, ex HTML, JDBC, eller annat kul.


Jag har inte någon IT-bakgrund, är en säljare i grunden. Utvecklade ett spel till iOS för två år,
men det var inget avancerad, var lite som flppy bird. Har lätt för att lära mig och har gjort hemsidor förr, på hobbynivå.

Kursen inom Java går igenom databaser också.
Citera
2017-03-06, 10:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gringofarangen
Vilka kurser är det du har köpt / fått certifikat på? Vilken skola är det du gått?


Just nu har jag köpt Java, X Code och Python. Det är ingen högskola, det är en onlinesida med
onlineföreläsningar och kurser.


Har inte hunnit med något certifikat än då jag köpte kurserna för 1 vecka sen och de är på cirka 60 timmar var.
Citera
2017-03-06, 10:34
  #6
Medlem
Om du inte har bra kontakter eller är extremt bra på att sälja dig så kan du glömma det.
Citera
2017-03-06, 13:01
  #7
Medlem
Tyvärr i dagens samhälle så efterfrågas oftast högskolepoäng och en examen oavsett hur skicklig du är inom ditt område. Men låt dig inte nedslås av det. Gå igenom kurserna och försök få praktik någonstans.

Eventuellt och om du är intresserad kan du bygga på med "riktiga" hp framöver. Finns många bra distanskurser inom ditt område både på högskolor och universitet.

Lycka till!
Citera
2017-03-06, 18:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZehaX
Jag har inte någon IT-bakgrund, är en säljare i grunden. Utvecklade ett spel till iOS för två år,
men det var inget avancerad, var lite som flppy bird. Har lätt för att lära mig och har gjort hemsidor förr, på hobbynivå.

Kursen inom Java går igenom databaser också.

Vad bra.

Enklaste vägen till jobb för dig kommer bli via praktik. Då får du agera sugsvamp när det gäller kunskap. Har du tur får du en snäll senior systemutvecklare som mentor och då kommer kunskaperna att rasa in i huvudet. Det kräver som sagt att man sticker fram fötterna och tar praktik, inte alltid möjligt på grund av livssituation. Men det ger extremt mycket.
Citera
2017-03-07, 06:41
  #9
Medlem
Tror det är väldigt viktigt att visa vad du kan ifall du inte har pluggat i sverige, idén på onlinekurser och sådant är inte så stort här, så måste visa dubbelt att du kan något. Så länka alltid till något repo med det du gjort för att visa.
Citera
2017-03-07, 09:52
  #10
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZehaX
Kan man få jobb efter en sån kurs med certifikat på den? Eller kommer arbetsgivaren bara screena förbi ens CV?
Är det genom edX du går kurserna?

Är kurserna inte på mer än 60 timmar (hur nu dessa timmar räknas?) var är det ju rätt begränsad kunskap man får därigenom. Väljer du att gå onlinekurser, se då i alla fall till att få certifikaten från någon väl etablerad organisation snarare än något för arbetsgivare okänt universitet. På edX finns t.ex. en del kurser anordnade av Microsoft, vilket borde vara en god idé om du t.ex. läser .Net-relaterade kurser.
Citera
2017-03-07, 20:32
  #11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZehaX
Har köpt ett par onlinekurser på cirka 60 timmar var inom bland annat Java.

Efter att ha följt dessa online föreläsningar så kan man göra ett prov och få certifikat på att man
gått igenom kursen.


Kan man få jobb efter en sån kurs med certifikat på den? Eller kommer arbetsgivaren bara screena förbi ens CV?

Vilka språk ska jag satsa på i såna fall, förutom Java.
Har själv varit arbetsgivare och jag kan nog säga att möjligheten är nog rätt begränsad.

Men.

Det beror på hur du presenterar dina kunskaper.
Har man en autodidakt bakgrund är det väldigt viktigt att du verkligen visar att du förstår de koncept som ligger till grund för programmering idag.

Så vad jag hade gjort och vad som hade kunnat intressera mig hade varit om du skickade in ett gäng program på en USB sticka eller DVD med ett tillhörande menyprogram i din ansökan så man kunde snabbt se vad du kunde åstadkomma och bifogar källkoden så man kan se hur du strukturerar upp dina program och att du skickar med dokumentation i t.ex en pdf-fil.

Då ser man hur organiserad du är.
Om du klarar av att slutföra projekt.
Man får en klar bild över dina kunskaper.

Men se för guds skull till att du är 110 % säker på att programmen funkar till 100% att köra direkt från stickan eller DVDn annars är det ett självmål av modell större.

Språk att lära dig förutom Java.
Beror på din inriktning men...
Javascript, C, C#, C++, Python, SQL utan någon speciell ordning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback