Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 23:29
  #1
Medlem
AndersM79s avatar
Råkade ut för en märklig upplevelse tidigare i dag: Jag hjälpte till att baka en tårta, och tilldelades uppgiften att riva choklad för garnering av bakverket. Således tog jag ett rostfritt rivjärn och rev den mörka chokladkakan till ett sågspånsliknande strössel i en plastskål. Denna var placerad på en stenhäll i köket. När jag därefter lyfter upp plastbunken far chokladpulvret upp i luften som en jäkla vulkan över hela diskbänken! chokladpulvret måste alltså blivit statiskt på något sätt. Farsan som stod bredvid såg inte själva vulkanen, och beskyllde mig lite underförstått för att klantat till det hela. Medans jag sopade golvet tog han det resterande strösslet för att hälla på tårtan, och när han lyfte skålen hände samma sak igen, fast denna gången lite svagare.

Hur f-n gick detta till?
Citera
2017-03-05, 23:58
  #2
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Råkade ut för en märklig upplevelse tidigare i dag: Jag hjälpte till att baka en tårta, och tilldelades uppgiften att riva choklad för garnering av bakverket. Således tog jag ett rostfritt rivjärn och rev den mörka chokladkakan till ett sågspånsliknande strössel i en plastskål. Denna var placerad på en stenhäll i köket. När jag därefter lyfter upp plastbunken far chokladpulvret upp i luften som en jäkla vulkan över hela diskbänken! chokladpulvret måste alltså blivit statiskt på något sätt. Farsan som stod bredvid såg inte själva vulkanen, och beskyllde mig lite underförstått för att klantat till det hela. Medans jag sopade golvet tog han det resterande strösslet för att hälla på tårtan, och när han lyfte skålen hände samma sak igen, fast denna gången lite svagare.

Hur f-n gick detta till?

När du rev chokladen mot rivjärnet slets elektroner loss från chokladspånen. Spånen blev positivt laddade, rivjärnet negativt. Att den positivt laddade chokladen inte attraherades till det negativt laddade rivjärnet beror på att tyngdkraften var starkare än den elektrostatiska attraktionen just där du då befann dig.

Det elektrostatiska fältet i ett rum varierar. Detta beror på många saker: Ledare, isolatorer, hörn, vätska... Så när du flyttade plastbunken råkade du hamna i en position där det elektrostatiska fältet övervann gravitationen och därför flög spånen upp i luften.

Klart cool tillämpning av elektrostatiken. Respect!
Citera
2017-03-06, 00:07
  #3
Medlem
AndersM79s avatar
Tack för förklaringen!
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
... Att den positivt laddade chokladen inte attraherades till det negativt laddade rivjärnet beror på att tyngdkraften var starkare än den elektrostatiska attraktionen just där du då befann dig. ...
Nu när du säger det satt det fast en massa choklad i rivjärnet som jag skaka loss innan jag lyfte skålen, men det tänkte jag inte speciellt på då saker man river - tex. ost - brukar klibba fast i järnet.
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Klart cool tillämpning av elektrostatiken. Respect!
Tackartackar. Känner lite MacGyver-vibbar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback