Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 21:25
  #1
Medlem
Har bra dator, i5-3570K, 16 gb ram, bra fläktar, 120gb ssd, 1000gb hårddisk. Min ssd har skapat problem på datorn, fått blue screen etc. OCZ Agility 3, den är känd för att vara dålig.
Men, kan det vara denna som gjort datorn seg?

Varför skulle datorn blev seg nu helt plötsligt? Har den inte varit innan.
Kommer byta ut SSD nån gång....

Ska också tillägga att jag brukar ha igång datorn länge, efter 4h går den på strömsparläge. Får den inte vila då? Kan det vara detta?
Citera
2017-03-05, 21:40
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Har bra dator, i5-3570K, 16 gb ram, bra fläktar, 120gb ssd, 1000gb hårddisk. Min ssd har skapat problem på datorn, fått blue screen etc. OCZ Agility 3, den är känd för att vara dålig.
Men, kan det vara denna som gjort datorn seg?

Varför skulle datorn blev seg nu helt plötsligt? Har den inte varit innan.
Kommer byta ut SSD nån gång....

Ska också tillägga att jag brukar ha igång datorn länge, efter 4h går den på strömsparläge. Får den inte vila då? Kan det vara detta?

Gjorde du någon ändring på datorn en kort tid innan det skedde?

Kör en koll på SSD`n med tillverkarens v-tyg.
Kör en minnes koll.
Kör en sfc /scannow.
Citera
2017-03-05, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Gjorde du någon ändring på datorn en kort tid innan det skedde?

Kör en koll på SSD`n med tillverkarens v-tyg.
Kör en minnes koll.
Kör en sfc /scannow.

Tror inte jag gjort någon speciell ändring utöver det vanliga på datorn sedan en tid.
Men är förmodligen ssdn. Det känns som om den är kärnan i en dator, dvs den som påverkar. Jag menar en processor, den har inte någonting med windows att göra, utan har mer att göra med hårdvaran.
Citera
2017-03-05, 23:06
  #4
Medlem
Du behöver fundera lite närmare på varför datorn är seg, dvs försöka räkna ut vad det är datorn gör - eller inte gör - när du tycker den är slö.

En sak är att kolla om den kör slut på RAM. Skulle den t ex fått problem med en minnessticka så kan den numera råka köra med mindre RAM än vanligt och då börja swappa till disk när du kör mycket.

En annan sak - ligger CPU-lasten ofta väldigt högt? Är det något problem med CPU-kylaren så processorn inte kyls som den skall så kommer datorn att dra ner på CPU-hastigheten och datorn blir slö.

Samma så kan du få en slö dator om det är problem med kabel till SSD så då får överföringsfel som gör att Windows ställer ner överföringshastigheten till disken. Så i stället för snabb DMA-överföring kan den vandrat hela vägen till PIO-överföring där du alltså får läs/skrivhastigheter som en 20-30 år gammal HDD.

Mår SSD:n dåligt med för mycket trasiga flash-block så kan den också bli väldigt långsam för att många skrivningar misslyckas och SSD:n måste hitta alternativ plats att lagra informationen på. Detta kan du se genom att köra något program som visar SMART-data.
Citera
2017-03-06, 00:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Har bra dator, i5-3570K, 16 gb ram, bra fläktar, 120gb ssd, 1000gb hårddisk. Min ssd har skapat problem på datorn, fått blue screen etc. OCZ Agility 3, den är känd för att vara dålig.
Men, kan det vara denna som gjort datorn seg?

Varför skulle datorn blev seg nu helt plötsligt? Har den inte varit innan.
Kommer byta ut SSD nån gång....

Ska också tillägga att jag brukar ha igång datorn länge, efter 4h går den på strömsparläge. Får den inte vila då? Kan det vara detta?


Du har fått bra tips såg jag redan. Börja med dom 😊

Vore bra om man fick bättre spec på datorn. Specifika minnen , märke , vilket moderkort det är och ålder på den. Det säger ibland en hel del vad de e som kanske felar. Långsam dator är inte alltid hårdvara.

Vad har du för temp på din dator ?

Kör en diagnostik på hårddisk o ram. Kör gärna en benchmark också o se vad som händer.

Gå över drivrutiner. Uppdaterade ? Om ja. Släng ut alla drivrutiner. Lägg in dom igen.

Ladda ner ad awear free. Gör en virus koll. Alltid bra o gjort 😊.

Gör en hel reninstrallation av datorn. Samma fel fortfarande. Hårdvara.
Då hamnar vi kanske mycket på nätagg , moderkort , cpu . CPU går sällan sönder. Så två kvar. Hade gissat nätagg då som e påväg o ge upp . Då du beskrivit att din dator har börjat bli seg.
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-06 kl. 00:52.
Citera
2017-03-06, 02:07
  #6
Medlem
Glömde säga också. Kan vara någon övrig utrustning som strular med tanke på bluescreen. Skrivare , all usb utrustning ska bort så mycket de bara går när du felsöker en dator. Personligen tror jag inte de sitter där. Men
Citera
2017-03-06, 10:29
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tror inte jag gjort någon speciell ändring utöver det vanliga på datorn sedan en tid.
Men är förmodligen ssdn. Det känns som om den är kärnan i en dator, dvs den som påverkar. Jag menar en processor, den har inte någonting med windows att göra, utan har mer att göra med hårdvaran.


Vad är - det vanliga?

Kör en grundlig malware koll också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback