Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 12:39
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Lokalpatriotiska historiker har skapat en myt om en "skåneländsk förintelse" på 1600-talet, men jag visste inte att de utsträckt sina teorier till 1800-talet. Staten kämpade som reda nämnts mot alla dialekter, och någon litteratur på skånska har jag inte hört talas om innan fenomenet blev hippt i modern tid.

Det kanske kommer som en överraskning för dig, men det är faktiskt ingen "lokalpatriotisk myt".

Faktiskt fortsätter svenska staten att motarbeta skånska språket ända in till vår dag.
Du visste det säkert inte, men t.o.m. FN har rödlistat skånskan som utrotninghotat språk.

Från svenskt statligt håll har man alltid och konsekvent vägrat att tillerkänna skånskan ställning som minoritetsspråk.
Det har blivit en politisk fråga, där t.o.m. de svenska språkvetenskaperna (våra universitet alltså) gjort avsteg från den akademiska objektiviten och valt att definiera skånskan som en dialekt, tillhörande östdanskan.
Skånskan är, eller var snarare, ett eget språk. Med talare i Skåne och på Bornholm.
Det är fortfarande den accent - inte dialekt - man hör i både Skåne och på Bornholm. Fast i Skåne talas det svenska (med skånsk accent) och på Bornholm talas det danska (med skånsk accent).

Och precis som du så trodde jag att detta bara var "lokalpatriotiska Skånepartisters" konspirationsteorier förr.
Så jag blev ganska överraskad när jag insåg att det tydligen bara var just Sverige som höll sig med den definitionen.



Så den svenska assimilationspolitiken pågår alltså fortfarande, in i denna dag.
Trots att Skåne varit svenskt längre än det en gång var danskt ...

Och det är ändå lite synd att vi inte längre har möjligheten att kunna lära oss tala skånska, att det i princip är utdött.
Men om man jämför med tex Wales och Irland så ser mabn ju ändå att det har gjorts försök - med statlig hjälp - för att återskapa, återetablera de gamla "urspråken. Och där finns det ju vardagstalare idag.
De har statligt stöd och offentlig information som förmedlas på de språken.
T.o.m. vägskyltar som skrivs med de språken.


Så det är synd att "nationalism" blivit ett så pass skamfilat ord så att det kan motarbeta det bakomliggande syftet med "anti-nationalism".
Dvs ingen vågar längre tala positivt om ett återupplivande av skånskan - för då blir de omedelbart misstänkliggjorda som kryptonazister
Citera
2020-05-02, 23:36
  #14
Avstängd
kajhahnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Frågan är om det inte är unikt. Finns det något annat folk som har dragit ner byxorna och särat på skinkorna för övermannen som skåningarna? Kollar man de moderna valresultaten så framstår skåningarnas "lokalpatriotism" som ännu mer schizofren. Jimmies popularitet är lite som att kosovoalbanerna hade röstat på Milosevic. Kunde väl åtminstone finnas "Skånedemokraterna" liknande CSU i Bayern.



Det där gäller ju hela Sverige och där skiljer sig Sverige markant från andra europeiska länder, ffa Spanien och Nederländerna där det kryllar av olika småspråk med egna wikipedia-domäner. Hade man ansträngt sig hade man väl kunnat skapa ett språk för varje landskap innan nationalvurmen kom på 1800-talet och raderade ut olikheterna med folkskola och radio. Av en slump hittade jag faktiskt exempel på något som påstås vara nedskriven skånska från 1200-talet: https://en.wikipedia.org/wiki/Vernacular
Du kan ju knappast jämföra Sverigedemokraterna/Skåne med CSU/Bayern och Milosevic/Albaner. Tror knappast SD egentligen såg något positivt med Karl XI härjningar i Skåne. Dessutom hände det för så länge sedan att folk nu struntar i vad som hände för 350 år sedan.
Citera
2020-05-03, 07:23
  #15
Medlem
Jermuks avatar
Lästips, https://www.bokus.com/bok/9789127043...mpen-om-skane/

Alf Åberg var förövrigt själv skåning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback