Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 17:19
  #1
Medlem
Hallå.

Jag driver ett litet tryckeri, enskild firma, som går ok. Jag tar ut lön och gör en del företagspaket med kläder, skyltar osv.


Jag fick nyligen ett uppdrag som var lite större än nornalt - 18 bilar, nya skyltar och kläder till 43 personer.

Jättekul!


Men nu har jag fått in en order till, för Samma företags räkning och hela södra Sverige... Och de vill skriva löpande avtal på tre år.

Massor av jobb kommer säkert födas ur detta med. Plus alla andra stamkunder....

Ett kvitto på bra jobb o service men känns... Stort.

Kommer behöva hyra in personal, hur funkar det?

Och vi har inte talat om att jag kan delfakturera, är det lämpligt att fråga om det?

Jag skulle nog behöva konvertera till AB också.. Men kan jag göra det samtidigt, tar inte det massor av tid?

Känns som allt växte för fort.

Finns det någon konsultfirma som kan hjälpa mig med råd och så?

Kommer troligen behöva låna en del för att investera.
Citera
2017-03-05, 17:28
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Bra att gå över till AB, och det är obetydlig skillnad i bokföring.

Viktigt att få delbetalt innan du har levererar så att om kunden plötsligt går i konkurs. Då har du inte fått betalt plus att du har en massa underleverantörer som du måste betala. Eftersom du är en liten firma förstår de att du måste ha löpande betalt.
Citera
2017-03-05, 17:31
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Man fakturerar veckovis på färdiga leveranser. Ska stå i avtalet.
Citera
2017-03-05, 17:41
  #4
Medlem
Skaffa dig en revisor i alla fall om du inte har det sedan tidigare.
Citera
2017-03-05, 18:06
  #5
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Skaffa dig en revisor i alla fall om du inte har det sedan tidigare.
Nej TS har ingen revisor sedan tidigare eftersom han driver en liten enskild firma.

TS tag kontakt med en bra redovisningskonsult.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-03-05 kl. 18:11.
Citera
2017-03-05, 21:33
  #6
Medlem
Läs på, läs på och läs på. Sen när DU SJÄLV vet vad du behöver är det bara att gå och skaffa det/ta kontakt med de personerna osv. Av ditt inlägg framgår det att du inte själv förstår din situation. Du gör säkert ett bra arbete osv. men försök lär dig mer om den "mörka sidan" vad gäller affärer.
Citera
2017-03-06, 18:10
  #7
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typintekorrekt
Hallå.

Jag driver ett litet tryckeri, enskild firma, som går ok. Jag tar ut lön och gör en del företagspaket med kläder, skyltar osv.


Jag fick nyligen ett uppdrag som var lite större än nornalt - 18 bilar, nya skyltar och kläder till 43 personer.

Jättekul!
Börja med att gå över till ett AB. Det går rätt fort om man köper ett lagerbolag. Skaffa en revisor som du kan ta hjälp av med det ekonomiska. Du vill ju att det avtalet ska skrivas med aktiebolaget och inte din enskilda firma.

När det gäller avtalet och dess utformning så är det just ett avtal, dvs ni får komma överens om villkoren, du och kunden. Avtalet på tre år reglerar ju bland annat priserna och hur du levererar. Du bör ju fakturera i samband med varje leverans du gör helt enkelt och priset du fakturerar regleras av treårsavtalet.

I övrigt är ju den relationen du har med kunden det som avgör. Om denne är medveten om din situation så är det ju inte omöjligt att ni kan komma överens om en lösning som gör det enklare för dig att komma igång, t ex att du kan göra mindre leveranser i början med kortare betalningstid så att du får in lite intäkter från början.
Citera
2017-03-06, 19:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Börja med att gå över till ett AB. Det går rätt fort om man köper ett lagerbolag. Skaffa en revisor som du kan ta hjälp av med det ekonomiska. Du vill ju att det avtalet ska skrivas med aktiebolaget och inte din enskilda firma.

När det gäller avtalet och dess utformning så är det just ett avtal, dvs ni får komma överens om villkoren, du och kunden. Avtalet på tre år reglerar ju bland annat priserna och hur du levererar. Du bör ju fakturera i samband med varje leverans du gör helt enkelt och priset du fakturerar regleras av treårsavtalet.

I övrigt är ju den relationen du har med kunden det som avgör. Om denne är medveten om din situation så är det ju inte omöjligt att ni kan komma överens om en lösning som gör det enklare för dig att komma igång, t ex att du kan göra mindre leveranser i början med kortare betalningstid så att du får in lite intäkter från början.

Tack.

Vi ska skriva avtal i nästa vecka. Relationen med bolaget är mycket god. Det är på den vägen jag fått in hela regions ordern och förfrågan om det större avtalet.

Ska tala med min revisor om att hjälpa mig med övergången till AB.

Talade idag med beställaren och varje leverans delfaktureras såklart. Men det var inga problem att få betalt för den första större ordern i förskott till och med till 60% vilket var vad jag föreslog. Så det ekonomiska kommer gå ihop och mer där till.

Gällande personalfrågan löser det sig också.

Ska titta på ny arbetslokal med i Samma område i veckan. Större men billigare har jag räknat ut.
Citera
2017-03-06, 19:54
  #9
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typintekorrekt
Tack.

Vi ska skriva avtal i nästa vecka. Relationen med bolaget är mycket god. Det är på den vägen jag fått in hela regions ordern och förfrågan om det större avtalet.

Ska tala med min revisor om att hjälpa mig med övergången till AB.

Talade idag med beställaren och varje leverans delfaktureras såklart. Men det var inga problem att få betalt för den första större ordern i förskott till och med till 60% vilket var vad jag föreslog. Så det ekonomiska kommer gå ihop och mer där till.

Gällande personalfrågan löser det sig också.

Ska titta på ny arbetslokal med i Samma område i veckan. Större men billigare har jag räknat ut.
Det låter som en bra plan, så det är väl bara att önska lycka till.
Citera
2017-03-07, 09:45
  #10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typintekorrekt
Tack.

Vi ska skriva avtal i nästa vecka. Relationen med bolaget är mycket god. Det är på den vägen jag fått in hela regions ordern och förfrågan om det större avtalet.

Ska tala med min revisor om att hjälpa mig med övergången till AB.

Talade idag med beställaren och varje leverans delfaktureras såklart. Men det var inga problem att få betalt för den första större ordern i förskott till och med till 60% vilket var vad jag föreslog. Så det ekonomiska kommer gå ihop och mer där till.

Gällande personalfrågan löser det sig också.

Ska titta på ny arbetslokal med i Samma område i veckan. Större men billigare har jag räknat ut.

Jag tror inte att du har en revisor i din enskilda firma, du har någon som hjälper dig med redovisningen, en redovisningskonsult. En revisor sysslar inte med redovisning, han granskar/reviderar redovisningen.

Det är ett vida utbrett ofog att kalla alla som sysslar med bokföring för "revisorn"
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-03-07 kl. 09:53.
Citera
2017-03-15, 22:10
  #11
Medlem
meatandmoss avatar
På tal om att ta in folk.

Det är alltid ett meck i början när man tar in folk, det blir arbetledning och arbetsgivaransvar. Sjukt mycket svårare att redovisa löner. Så bra att du har en redovisningsfirma!

Jag lyssnade på en mikroföretagare som har stora arbetstoppar, typ 3-4 personer under 3 månader resten jobbade även hon som löntagare. Hpn körde på F-skattare med egen firma, finns också egenanställningsföretag som jag själv använt vid något tillfälle. Det känns som riskerna minskar med personal.

Stort jäkla grattis till att landa stor order! Roligt när det går vägen. Se till att ha en inflyttningsfest för kunder, vänner och familj i nya lokalerna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback