Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-18, 23:54
  #37
Medlem
Följande gäller:

Jag har sett ut inte långt från ett afrikabarn hela livet. Har dock tränat kampsport hela livet. Hittills har jag aldrig blivit nedslagen av någon eftersom jag rör mig tillräckligt snabbt.

Vad storleken anbelangar gäller därför följande: jag kommer i princip alltid kunna värja mig mot angrepp eftersom jag sällan blir träffad samt att när jag väl slår gör jag det på strategiska platser istället för att veva. Dock kommer jag aldrig kunna "slå ner" någon som väger klart mycket mer än mig eftersom mina slag sannolikt är för lösa för att penetrera och göra skada på någon som är mycket större.

Det jag gillar bäst är antingen folk som vevar då man kan sänka dom omgående alternativt folk som rör sig för okontrollerat och därför bygger hastighet i sina rörelser. Läs av läget rätt och det enda du behöver göra är att med god teknik kasta, fälla eller svepa. Det gör rätt ont även för en 100 kgs bjässe att bli kastad från ca 1 m höjd när han gått in i situationen med hastighet som därmed bygger ytterligare kraft i kastet.
Citera
2017-04-21, 09:51
  #38
Avstängd
Du behöver vara explosiv mot kompetent motstånd, inte råstark. Många kampsportare är inte särskilt starka.
Citera
2017-04-21, 23:11
  #39
Medlem
Det som gäller ute är i första hand att man ska ha nerver, så man inte fryser till och för det så måste man princip varit i liknande situation tidigare för att verkligen veta hur man reagera. Om man dock har detta, samt tränat kampsport, så är det inga problem, men i annat fall så bör man helst undvika pga situationerna är helt olika. Det finns varken regler eller domare på gatan och de mest fulaste teknikerna kommer att användas. I princip är det den som har minst spärrar som vinner.
Kampsport bygger också mycket på att läsa av motståndaren, så detta kan också vara en fördel på gatan, samt även till att undvika och hamna i situationen överhuvudtaget
__________________
Senast redigerad av torkel2 2017-04-21 kl. 23:14.
Citera
2017-04-21, 23:30
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhombic
Gå ner och pröva din Aikido mot en boxare eller brottare som inte vill vara med och skriv gärna här om resultatet.
Just det där med olika diverse kampsporter mot varandra för att verkligen få fram det bästa systemet stämmer verkligen inte. För det första har du en jäkla massa olika individer och kroppstyper inom princip alla system. Det finns även bjäsar som får för sig att träna aikido och som dessutom kan vara jäkligt duktig och flexibla. Hur tror du då det fungera med en flugviktare? Sedan i princip alla system, så finns det alltid en hel del folk som lever och andas enbart för deras sport. Det finns jätteduktig utövare inom Wing Chun, Tae kwondo osv. Det handlar också om psyket, kunna läsa av situationer osv. så att verkligen sätta samman en från boxning vs aikido säger egentligen inte ett skit om ett helt system, annat än vilken form de olika utövarna är i typ som vilken jäkla match som helst.
Citera
2017-04-21, 23:39
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Just det där med olika diverse kampsporter mot varandra för att verkligen få fram det bästa systemet stämmer verkligen inte. För det första har du en jäkla massa olika individer och kroppstyper inom princip alla system. Det finns även bjäsar som får för sig att träna aikido och som dessutom kan vara jäkligt duktig och flexibla. Hur tror du då det fungera med en flugviktare? Sedan i princip alla system, så finns det alltid en hel del folk som lever och andas enbart för deras sport. Det finns jätteduktig utövare inom Wing Chun, Tae kwondo osv. Det handlar också om psyket, kunna läsa av situationer osv. så att verkligen sätta samman en från boxning vs aikido säger egentligen inte ett skit om ett helt system, annat än vilken form de olika utövarna är i typ som vilken jäkla match som helst.

Det mentala står för minst 70%. Inget finlir på gatan inte. Med det sagt tror jag att fredliga aikidoutövare får det svårt. Men generellt är kampsportsstilen mindre viktig, ja
Citera
2017-04-22, 00:19
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Kanske fel forumsdel?


Har alltid varit lite nervös över att jag ska bli påhoppad på stan av någon full idiot och att jag inte kan försvara mig. Har tappat motivation för träning och är varken vältränad eller speciellt duktig på att slåss.

Men jag har för mig att jag har hört att man kan göra mer skada än man tror utan att vara speciellt erfaren/stark.


Vad säger ni?

Ja, jag håller med dig i det sista. Om du är normalstor, typ 70-80kg, så vill jag påstå att du kan sänka nästan vem som helst med en väl placerad rallarsving. Problemet är mest att sätta slaget på rätt plats mot en kompetent motståndare. Speciellt om du är ovan vid fight så att du darrar lite osv.

Flipside är att du mycket väl kan döda en stor stark karl, t ex om du slår och han går raklång med bakhuvudet i asfalt. Det vill du knappast.

Jag vet inte vart du vill komma med trådstarten, men skulle spontant ge dig följande råd:

1. Det är bättre att inte slåss än att slåss. Speciellt om du inte kan slåss.

2. Om du vet att du måste slåss och kan förbereda dig så är slagsmålsträning bättre än styrketräning. Träna boxning eller thaiboxning och släng in lite brottning på "håltimmarna" om du orkar.

3. Om du inte vill träna kampsport så är det förstås bättre i ett slagsmål att vara stark än svag. Gå du på gym om det passar, men lägg då fokus på explosiva moment som t ex frivändningar och push-press hellre än bicepscurl och liknande.
Citera
2017-04-22, 00:25
  #43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Ja, jag håller med dig i det sista. Om du är normalstor, typ 70-80kg, så vill jag påstå att du kan sänka nästan vem som helst med en väl placerad rallarsving.

Och bryta handen i förloppet
Citera
2017-04-22, 08:10
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Det mentala står för minst 70%. Inget finlir på gatan inte. Med det sagt tror jag att fredliga aikidoutövare får det svårt. Men generellt är kampsportsstilen mindre viktig, ja
Problemet med aikido är att det är såpass avancerat att det tar år att lära sig och behärska. Sedan är det också en fråga hur man tar till sig systemet och verkligen förstår sig på det. Men detta gäller nog princip alla system att man är mer eller mindre lämpade för olika stilar. Om man har långa ben så ska man ju sikta på att träna något med mycket sparka typ Tae kwondo. Har man däremot korta ben, så är det ju bara liksom korkat om man inte kan hålla distansen, fast å andra sidan kan man också ha en del andra fördelar som man kommer på när man väl tränar. Allt fancy skit fungerar inte på gatan. Om en teknik fungera så där på träningen, så fungerar den inte alls i en stressituation. Sedan har du alltid en massa guld korn i princip alla system, men problemet är att se dem och verkligen vet vad man som kan användas. Många brutala system brukar dock vara ganska effektiva och ofta lättare att lära sig, men problemet med många av dem är skador som man får av träningen och gör att man får lägga ner. Om man är skadad så kommer man ju också ha uppenbarliga problem att försvara sig. Sedan om man är rädd för att åka på stryk på gatan, så är det ju inte heller säkert att det fungerar att bli "misshandlad" på daglig basis i någon klubb och dessutom betala för det. Man kan också göra som alla andra slöfockar gör nuförtiden som är rädda, bara gå och köpa en pistol, så behöver man ju inte alls lägga tid på att träna självförsvar eller gå på gymmet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback