Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 19:35
  #13
Medlem
ftdwiws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
På vissa håll är det säkert så, på andra håll skulle jag inte våga försöka.
Till exempel skulle jag aldrig sätta min fot på ryskt territorium utan att ha nödvändiga papper i ordning.
Nej det är sant, men till Ryssland skall jag, så naturligtvis måste visumet fixas på många ställen en bra tid innan jag verkligen kommer till landet i fråga. Men det är oftast lite annorlunda att komma som seglare till ett land än att komma dit som flygresenär. Det är helt andra regler och oftast väldigt lätta hinder att ta sig över. Det kan kanske kosta en slant och vissa mutor måste betalas, men några direkta svårigheter tror jag inte att det!
Citera
2017-03-06, 21:09
  #14
Medlem
TilleyHats avatar
Ska du alltså bosätta dig på Kanarieöarna när du är tillbaka?

En miljon kronor i budget, säger du. I första inlägget säger du att du ska resa om du någonsin blir så pass "rik" att du har råd. Är det inte bara att sälja det skuldfria huset som du värderar till långt mer än en miljon? För du ska väl inte ha kvar huset i Sverige om du inte planerar komma tillbaka?

Jag får inte ihop allt i ditt resonemang. Klargör gärna!

Vad säger släkt och vänner om dina planer, om du har berättat för dem?
Citera
2017-03-06, 22:21
  #15
Medlem
Den vanligaste finansieringsformen för långseglare är att de antingen har ett kapital från sålda hus och andra tillgångar på ett bakkonto, där banken varje månad för över en summa på ett kortkonto som kan användas över hela världen, eller också att månadsinsättningarna består av pensioner eller liknande.

Det innebär att seglaren bara har denna förutbestämda summa att röra sig med varje månad. Måste han t ex köpa något dyrt till båten för att komma vidare, då måste han ligga still på en plats medan kortkontot biffar upp sig.
Citera
2017-03-06, 22:30
  #16
Medlem
ftdwiws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Ska du alltså bosätta dig på Kanarieöarna när du är tillbaka?

En miljon kronor i budget, säger du. I första inlägget säger du att du ska resa om du någonsin blir så pass "rik" att du har råd. Är det inte bara att sälja det skuldfria huset som du värderar till långt mer än en miljon? För du ska väl inte ha kvar huset i Sverige om du inte planerar komma tillbaka?

Jag får inte ihop allt i ditt resonemang. Klargör gärna!

Vad säger släkt och vänner om dina planer, om du har berättat för dem?

Har nästan ingen släkt kvar, o mina vänner bryr sig inte ett ögonblick, för av någon outgrundlig anledning så har jag bara lyckats bli vänner med folk som inte tycker om havet och seglingslivet.
Men jo, de mina de som vill veta och de som bryr sig, känner allt till mina planer.

Jag bor i mitt föräldrahem, men jag bor här på nåder av mina syskon, i väntan på att vi antingen säljer huset eller nån av oss köper ut de andra. Fastigheten är värderad till mellan 5-6 miljoner kronor, och en tredjedel av de pengarna är mina, minus arvsskatt och alla andra konstiga nervärderingar som måste till...
Så ja, jag har pengarna... Men samtidigt, nej jag har inte pengarna... Jag har ett sparat kapital men det räcker inte på långa vägar för min dröm. Eventuellt kanske jag kan lösa ut en del av min del i huset för att kunna köpa mig min båt, håller på och diskuterar det med mina syskon, men ännu ingen ljusning i sikte. Jag är lite granna låst, jag vet detta och det gör min situation lite jobbig.

Men jag skall om jag lyckas med min planering bosätta mig ombord på min båt och bli en vagabond i världen. Och var jag sedan har min hamn det har jag idag inte den blekaste susning om. Men förhoppningsvis någonstans där det är varmt och havet är turkosblått!
Citera
2017-03-06, 22:50
  #17
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Har nästan ingen släkt kvar, o mina vänner bryr sig inte ett ögonblick, för av någon outgrundlig anledning så har jag bara lyckats bli vänner med folk som inte tycker om havet och seglingslivet.
Men jo, de mina de som vill veta och de som bryr sig, känner allt till mina planer.

Jag bor i mitt föräldrahem, men jag bor här på nåder av mina syskon, i väntan på att vi antingen säljer huset eller nån av oss köper ut de andra. Fastigheten är värderad till mellan 5-6 miljoner kronor, och en tredjedel av de pengarna är mina, minus arvsskatt och alla andra konstiga nervärderingar som måste till...
Så ja, jag har pengarna... Men samtidigt, nej jag har inte pengarna... Jag har ett sparat kapital men det räcker inte på långa vägar för min dröm. Eventuellt kanske jag kan lösa ut en del av min del i huset för att kunna köpa mig min båt, håller på och diskuterar det med mina syskon, men ännu ingen ljusning i sikte. Jag är lite granna låst, jag vet detta och det gör min situation lite jobbig.

Men jag skall om jag lyckas med min planering bosätta mig ombord på min båt och bli en vagabond i världen. Och var jag sedan har min hamn det har jag idag inte den blekaste susning om. Men förhoppningsvis någonstans där det är varmt och havet är turkosblått!

Du bor med dina syskon i föräldrahemmet? Eller bor du ensam där? Om du bor ensam kanske de är intresserade av att huset säljs.

Nåväl, hoppas att du kan förverkliga din dröm. Håll oss uppdaterade!
Citera
2017-03-07, 17:46
  #18
Medlem
ftdwiws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Du bor med dina syskon i föräldrahemmet? Eller bor du ensam där? Om du bor ensam kanske de är intresserade av att huset säljs.

Nåväl, hoppas att du kan förverkliga din dröm. Håll oss uppdaterade!

Nej jag bor ensam här.
Och jag vill sälja, min bror är tveksam man han har ett eget hus där han bor jättebra utanför stan.
Problemet är hos min syster som bor i England, och hon är orolig över Brexit och tror att hon kanske måste flytta hem om hon inte får lov att stanna. Jag vet inte hur det går i alla de turerna. Och om hon måste flytta hem så vill hon ha detta huset, men för att kunna ha råd med det så måste hon då först sälja sitt hus i England.
Men naturligtvis ett svar på den frågan kan komma inom nåt år. Och om hon får lov att stanna då kommer läget i ett helt annorlunda läge, men ingen av mina syskon har råd idag att lösa ut min del i huset och ingen av oss vill belåna fastigheten, allra minst jag.
För skall jag segla jorden runt så vill jag inte dras med lån hemma i Sverige!
Citera
2017-03-07, 17:55
  #19
Medlem
ftdwiws avatar
Men sedan när vi säljer så kommer nästa frågetecken.
I Göteborg kan jag inte mantalsskriva mig ombord på en båt, jag måste ha en fast adress på land.
Så jag måste på något vis fixa mig en adress där jag kan bo, för om jag seglar iväg och aldrig kommer segla hem igen, så kommer jag ju ändå åka hem ibland för att besöka vänner och familj och kanske jobba lite. Sedan så måste ju all min post ta vägen någonstans, för att inte glömma min deklaration och framtida pension.
Så hur jag löser den biten, vet jag ingenting om i nuläget...
Citera
2017-03-07, 19:08
  #20
Medlem
Lagen om samägande säger att vem som helst av delägarna kan närsomhelst begära försäljning av huset. Oavsett om någon av er kan eller inte kan lösa ut den/de andra.
Citera
2017-03-07, 20:27
  #21
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Nej jag bor ensam här.
Och jag vill sälja, min bror är tveksam man han har ett eget hus där han bor jättebra utanför stan.
Problemet är hos min syster som bor i England, och hon är orolig över Brexit och tror att hon kanske måste flytta hem om hon inte får lov att stanna. Jag vet inte hur det går i alla de turerna. Och om hon måste flytta hem så vill hon ha detta huset, men för att kunna ha råd med det så måste hon då först sälja sitt hus i England.
Men naturligtvis ett svar på den frågan kan komma inom nåt år. Och om hon får lov att stanna då kommer läget i ett helt annorlunda läge, men ingen av mina syskon har råd idag att lösa ut min del i huset och ingen av oss vill belåna fastigheten, allra minst jag.
För skall jag segla jorden runt så vill jag inte dras med lån hemma i Sverige!

Brexit... ja du, det är säkert 5-10 år dit, om det ens kommer att hända. Och varför skulle hon inte få bo kvar? Tror hon att hon ska bli utsparkad som "icke önskvärd"? Hur naiva är folk egentligen?

Men som en tidigare sa här så kan du tvinga fram en försäljning om du vill. Det är väl ditt val, vara lite aggressiv eller - om uttrycket tillåts - sitta stilla i båten.
Citera
2017-03-07, 21:44
  #22
Medlem
ftdwiws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Brexit... ja du, det är säkert 5-10 år dit, om det ens kommer att hända. Och varför skulle hon inte få bo kvar? Tror hon att hon ska bli utsparkad som "icke önskvärd"? Hur naiva är folk egentligen?

Men som en tidigare sa här så kan du tvinga fram en försäljning om du vill. Det är väl ditt val, vara lite aggressiv eller - om uttrycket tillåts - sitta stilla i båten.
Tja, ja, jo visst kan jag tvinga fram en försäljning, men jag vet inte om jag vill eller ens om jag vågar ta det ställningstagandet. Jag vill ju trots allt behålla mina syskon på åtminstone någorlunda pratvänlig nivå. Sedan så bor jag bra här, huset är modernt och har inga direkta fel och det ligger lägligt bra till city och nöjen, jobb och allting annat.

Ja, jag vet att jag velar! Men detta är mitt föräldrahem, mina föräldrar finns kvar i detta hus, jag är född och uppvuxen här, jag har bott här i stort sett hela mitt liv, känns det som ibland...
Och jag har ingen brådska, mitt jobb är för närvarande bra. Och den dagen då jag faktiskt kastar loss är ännu inte på många år, även om jag hade haft pengarna eller båten.
Jag spekulerar på kring mina 55,5 år, då är jag halvvägs i livet och det känns som en bra tid att ge sig av...
Citera
2017-03-07, 22:33
  #23
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Tja, ja, jo visst kan jag tvinga fram en försäljning, men jag vet inte om jag vill eller ens om jag vågar ta det ställningstagandet. Jag vill ju trots allt behålla mina syskon på åtminstone någorlunda pratvänlig nivå. Sedan så bor jag bra här, huset är modernt och har inga direkta fel och det ligger lägligt bra till city och nöjen, jobb och allting annat.

Ja, jag vet att jag velar! Men detta är mitt föräldrahem, mina föräldrar finns kvar i detta hus, jag är född och uppvuxen här, jag har bott här i stort sett hela mitt liv, känns det som ibland...
Och jag har ingen brådska, mitt jobb är för närvarande bra. Och den dagen då jag faktiskt kastar loss är ännu inte på många år, även om jag hade haft pengarna eller båten.
Jag spekulerar på kring mina 55,5 år, då är jag halvvägs i livet och det känns som en bra tid att ge sig av...

Jag hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt och att alla parter blir nöjda och glada. Det är viktigt att ha drömmar och visioner. Jag själv har nyligen uppfyllt en dröm och lever i den just nu så jag förstår mer än väl hur du upplever det inombords. Jag önskar dig lycka till!
Citera
2017-03-08, 23:48
  #24
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftdwiw
Nu ska du inte tänka så, du måste lyfta ditt synsätt ovanför och utanför den fyrkantiga boxen som är livet i sitt ekorrhjul. Planeringen är en vägledning och målet är att börja segla och sedan ta var dag som den kommer. Om det sedan innebär att jag verkligen kommer varvet runt eller om jag bara kommer till Skagen, har inte med saken att göra. Det som det hela handlar om är att resa och upptäcka nya och för mig okända delar av vår värld.

Det som hela min resa däremot handlar om är att inte stressa, jag måste inte se till att vara där och där på utsatt tid, utan jag kommer när jag kommer. Och om resan tar 30 år att slutföra eller om den bara tar några år, spelar ingen roll. Det är resan som är målet, att ha modet att faktiskt våga kasta loss och segla iväg på en obestämd framtid utan några som helst fallskärmar och social trygghet som det handlar om att leva som Svensk medborgare i det land som man är barnfödd i!

Sedan så räknar jag med att min ekonomi handlar om cirka 1 miljon kronor och i de pengarna ligger även båtens inköp och utrustning. Mina pengar ligger idag låsta i ett hus som är utan lån och skulder och som betingar ett värde långt över min planerade resekassa.
Det som jag däremot inte vet är hur länge jag kommer jobba, för just nu jobbar jag på en arbetsplats där jag stormtrivs och ogärna vill sluta på.

Men att skapa en diskussion på detta sätt kanske och förhoppningsvis triggar igång mig till att börja sätta fart!

Dessvärre tror jag du är en sån där "snackare", du kan rabbla upp 100 resmål du ska till men samtidigt så verkar du stortrivas hemma när du får sitta och peka på exotiska resmål i en Atlas och säga "dit ska jag!" trots att du vet att tiden springer ifrån dig utan att du gör något konkret för att se till att resan blir av. Kommer du ens förbi Skagen de kommande 10 åren blir jag mäkta förvånad...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback