Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-13, 08:35
  #25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Göran Kropp och Ola Skinnarmo hade väl (tillfällig) licens på .357-revolver för skydd mot isbjörnar när de skulle skida till nordpolen. Tror som övriga att det blir väldigt svårt att motivera behov för en k-pist om det finns en praxis för revolver.

Minns jag inte fel så kallade Jan Guillou detta med 357:an för djurplågeri.
Citera
2017-03-13, 11:27
  #26
Medlem
Perfect10s avatar
Har Jan G någonsin tyckt eller ansett något som har med verkligheten att göra? Men ja, han satt i TV-rutan och svamlade en massa skit om 357'or och isbjörnar.
Citera
2017-03-13, 11:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerHans
Vapnet är tänkt att ha ombord.
MP7an kan man ha på sig den tar inte mycket plats och är smidig ombord. Den kommer även åka med innanför torrdräkten vid vissa dyk.

Vi har grövre kaliber med oss också när risken för överfall är lite större.

Kommer lösa det genom att lämna in den hos myndigheten för att sedan ta med den på internationellt vatten.

Har ni andra tips på likvärdiga vapen som kan vara enklare med tillstånden så får ni gärna tipsa, men de bör inte vara för klumpiga.

Isbjörnar tar sig inte ombord på din båt, det behöver du knappast oroa dig för. Vad ska du med vapen innanför torrdräkten att göra? Låter både otympligt och opraktiskt.
Citera
2017-03-13, 13:09
  #28
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Minns jag inte fel så kallade Jan Guillou detta med 357:an för djurplågeri.

Tja, det kan jag ju tänka mig att han tyckte.

Ser man på Naturvårdsverkets klassindelning, så är det klart att det är "Djurplågeri" såtillvida att i Sverige, så kan ingenting dö på ett djurvänligt sätt om det inte uppfyller en specifik siffra på ett papper.

Hela grejjen som det egentligen handlar om, att kunna försvara sitt liv i den mest prekära av alla situationer..tja, den är inte "Svensk".

Själv använde han om jag inte minns fel en 7mmRem Mag på isbjörn, men jag misstänker att Ola hade lite mer grejjor att släpa på..
Citera
2017-04-19, 22:27
  #29
Medlem
PerHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Isbjörnar tar sig inte ombord på din båt, det behöver du knappast oroa dig för. Vad ska du med vapen innanför torrdräkten att göra? Låter både otympligt och opraktiskt.

Kanske ska förklara lite mer noga för de som inte är så insatta.
Torrdräkten har man även ombord under seglingen samt när man är iland och arbetar nära vattnet, är ingen neoprendräkt utan skaldräkter med förstärkningar av kevlar för arbete över och under ytan.

Har dykt med vapen innan och i det här fallet vill jag ha allt torrt och undvika problemen som uppstår vid kylan.

Expeditionen går ut på att utforska över och under ytan i ett område där man ser isbjörnar dagligen och vi är inte på något ställe där det finns människor (Grönland, Svalbard, Severnaya Zemlya, Franz Josef Land etc).

Tror inte att så många har detta på världskartan så förväntar mig inte att folk ser helheten.

Detta har inget med politik eller myndigheter att göra utan det är bara en bekant som eventuellt har sett möjligheten att vara först att upptäcka lite historia och hamna i historieböckerna och vi andra tycker att det är en ball grej att åka med på.

Vi har dock löst allt nu och väntar på rätt tid att åka.
Citera
2017-04-20, 03:09
  #30
Medlem
Låter spännande. Avlägg rapport sen!
Citera
2017-04-20, 04:16
  #31
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Vi har dock löst allt nu och väntar på rätt tid att åka.

Okej, vad blev det för beväpning då?
Citera
2017-04-20, 10:39
  #32
Medlem
Superkufs avatar
Jag har ingen erfarenhet av "arbete i rovdjurstät miljö", men vad jag läst om detta (bla Mars-simuleringarna i norra Kanada) är det vanligt att varje arbetsgrupp täcks av en vaktpost som håller koll på nyfikna isbjörnar, uppsprickande isar, skenande myskoxar eller laviner.

Jamenar, om jag höll på att leta efter basen varifrån nazisterna åkte till månen skulle jag vilja fokusera på grävandet / dykandet istället för att ständigt behöva kolla över axeln och ha ena handen på revolvern.

Vaktposten är då lämpligen beväpnad med kikare och ett jaktgevär som skjuter 7,62x51 eller tyngre. Det är nog hyfsat enkelt att få tillstånd för.
Citera
2017-04-20, 10:43
  #33
Medlem
Separatistens avatar
Ungefär där ordet "MP7" kom in blev det ointressant att ge ett seriöst svar.
Citera
2017-04-21, 09:11
  #34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerHans
Kanske ska förklara lite mer noga för de som inte är så insatta.
Torrdräkten har man även ombord under seglingen samt när man är iland och arbetar nära vattnet, är ingen neoprendräkt utan skaldräkter med förstärkningar av kevlar för arbete över och under ytan.

Har dykt med vapen innan och i det här fallet vill jag ha allt torrt och undvika problemen som uppstår vid kylan.

Expeditionen går ut på att utforska över och under ytan i ett område där man ser isbjörnar dagligen och vi är inte på något ställe där det finns människor (Grönland, Svalbard, Severnaya Zemlya, Franz Josef Land etc).

Tror inte att så många har detta på världskartan så förväntar mig inte att folk ser helheten.

Detta har inget med politik eller myndigheter att göra utan det är bara en bekant som eventuellt har sett möjligheten att vara först att upptäcka lite historia och hamna i historieböckerna och vi andra tycker att det är en ball grej att åka med på.

Vi har dock löst allt nu och väntar på rätt tid att åka.
Låter bra, jag är dock nyfiken hur ni löste det med MP7:an, och framförallt hur ni fick tillståndet att köpa den alls, kan du inte förklara det?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback