Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-07, 11:20
  #25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Fast kopparspiral är det fler och fler som blivit skeptiska mot. Det finns bland annat en brasiliansk studie som visar på högre kopparnivåer och vad jag har förstått så avråder till och med många läkare i sydamerika från kopparspiral. Många kvinnor vittnar dessutom om symptom på kopparförgiftning. Mådde själv absolut skit med kopparspiral och det var rena befrielsen när jag äntligen tog ut den.
Kan inte länka närmarebom info nu, men googlar du på en tråd från fl som heter " du med kopparspiral" så står det en del. Tråden är från 2013.

OK, fast jag har svårt att tro på det eftersom mängden koppar är så pytteliten och bara verkar lokalt som sagt. Den har ju ingen möjlighet att komma ut i blodomloppet. Det finns ju folk som tycker sig få alla möjliga symptom av t.ex. amalgam och el också...

En annan möjlighet, om det nu skulle VARA så att inget preventivmedel "tar", är att skaffa de barn man vill ha och sedan sterilisera sig. Så är problemet ur världen. INGET kan ju vara värre än en rad aborter och/eller oönskade barn...
Citera
2017-03-07, 13:34
  #26
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, fast jag har svårt att tro på det eftersom mängden koppar är så pytteliten och bara verkar lokalt som sagt. Den har ju ingen möjlighet att komma ut i blodomloppet. Det finns ju folk som tycker sig få alla möjliga symptom av t.ex. amalgam och el också...

En annan möjlighet, om det nu skulle VARA så att inget preventivmedel "tar", är att skaffa de barn man vill ha och sedan sterilisera sig. Så är problemet ur världen. INGET kan ju vara värre än en rad aborter och/eller oönskade barn...

Det är vad man läbge utgått från, att kopparn baa verkar lokalt i livmodern, men kanske inte. Jag hoppas att det kommer fler studier kring det här. Vet att Bayer har något på gång, men det är ännu ganska okänt.

Sterilisering är absolut bra, men kanske kan det vara ett svårt beslut att ta för en del. Min man ska snart knippsa sig så jag tycker att det är en väldigt brametod, men man måste ju verkligen vara säker och det kanske är svårt att vaa.
Citera
2017-03-08, 19:44
  #27
Medlem
Aurelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FJLG
Jag är en 27-årig kvinna som varken har några barn eller har gjort någon abort.
Jag känner mig lyckligt lottad som bor i ett land där abort är tillåtet.
För olyckor händer. Folk har sex på fyllan och skyddar sig då inte, preventivmedel är inte hundraprocentiga heller för den delen, tonåringar som bara är barn själva blir gravida och det värsta som kan hända, en kvinna blir gravid efter en våldtäkt.
I dessa fall är det verkligen tur att abort finns.
Jag tycker abortlagstiftningen vi har idag i Sverige är bra.
Men det finns en sak som provocerar mig, folk som gör upprepade aborter.
Hur står det egentligen till med de kvinnor som är inne på sin tredje, fjärde eller kanske femte abort?
Feminister skriker sig hesa: Antingen är man för abort i alla lägen, eller annars inte alls!
Men är det verkligen så här svart eller vitt? Kan man inte som jag vara för abort, men ändå inte tyckas att aborträtten ska missbrukas?
Lady dahmer (Natashja Blomberg) driver Sveriges största feministblogg och är en av dessa feminister som tycker man ska få göra ur många aborter man vill utan att bli ifrågasatt. Hon har själv gjort tre pga slarv. Hon har vid ett tillfälle jämställt abort med att göra en rotfyllning.

Är man pro choice så är man pro choice vid första, andra, fjärde, tionde aborten. Allt annat är nämligen kvinnohat. (sagt av Lady dahmer)

Jag tycker det ska få någon form av konsekvens att göra upprepade aborter. Inte bara för kvinnan utan även för hennes ev. partner/den hon ligger med. Preventivmedelsrådgivning för att förhindra fler oönskade graviditeter.

Vad är er åsikt i frågan? Är ni för abort? Eller emot? Ok i vissa situationer?
Vill ha era åsikter!

Såklart ska abort inte användas som preventivmedel, men vad ska man göra när man får rådet att fortsätta med hormonella p-medel trots att det inte verkar funka. För mig tog det 10 år och 3 aborter att inse att barnmorskan helt enkelt hade fel. Första gången sade min bm att jag måste slarvat med pillrena, och rekommenderade p-ring, den var svårare att misslyckas med tydligen. 2 år senare var vi där igen, jag måste ha slarvat, nu rekommenderades p-stav, det var tydligen idiotsäkert. 3 år senare var teorin att jag fått en defekt p-stav. Då tröttnade jag och tog saken i egna händer, blev bäst på att ha ägglossningskoll och körde på kondom alla osäkra dagar, funkat felfritt i över 10 år.
Förtroendet för att alla hormonella p-medel funkar lika bra på alla är att invagga folk i falsk trygghet. Hade jag fått rådet att testa om jag fick ägglossning trots p-piller redan från början hade vi kunnat bortse från hormonmedel för mig, men istället så skylldes det på slarv och jag var för ung och dum för att förstå.

Såklart missbrukas det, men alternativet är oönskade barn, jag tror ändå att andelen som medvetet slarvar/chansar är liten.
Citera
2017-03-08, 19:49
  #28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det är vad man läbge utgått från, att kopparn baa verkar lokalt i livmodern, men kanske inte. Jag hoppas att det kommer fler studier kring det här. Vet att Bayer har något på gång, men det är ännu ganska okänt.

Sterilisering är absolut bra, men kanske kan det vara ett svårt beslut att ta för en del. Min man ska snart knippsa sig så jag tycker att det är en väldigt brametod, men man måste ju verkligen vara säker och det kanske är svårt att vaa.

Ska du bara ha ett barn, alltså..? Jag trodde att du själv var bitter över att du är ett endabarn..? Jag är det själv (som du vet). Jag tycker att det är fel att ha bara ett barn, om det går att undvika. (Och det var självklart inte personer som dig jag tänkte på, när jag föreslog sterilisering. Utan your average WT.)
Citera
2017-03-08, 19:54
  #29
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ska du bara ha ett barn, alltså..? Jag trodde att du själv var bitter över att du är ett endabarn..? Jag är det själv (som du vet). Jag tycker att det är fel att ha bara ett barn, om det går att undvika. (Och det var självklart inte personer som dig jag tänkte på, när jag föreslog sterilisering. Utan your average WT.)
Ja och ja. Dock har jag delvis omvärderat bitterheten sedan några år tillbaka och kommit fram till att det främst inte är bristen på syskon jag är bitter över utan rotlöshet, att ha saknat sammanhang för att vi bott låbngt från släkten och kanske också brist på sammanhållning i familjen. Men visst hade jag önskat mig syskon och gynnats av syskon.
Hälsan sätter stopp här och det känns inte rätt att sprida mina gener ännu mer.
Citera
2017-03-08, 20:05
  #30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Ja och ja. Dock har jag delvis omvärderat bitterheten sedan några år tillbaka och kommit fram till att det främst inte är bristen på syskon jag är bitter över utan rotlöshet, att ha saknat sammanhang för att vi bott låbngt från släkten och kanske också brist på sammanhållning i familjen. Men visst hade jag önskat mig syskon och gynnats av syskon.
Hälsan sätter stopp här och det känns inte rätt att sprida mina gener ännu mer.

OK. Ja, så kan det förstås vara. Jag är i alla fall glad över att jag fick två, och att jag kan se dem ha det där självklara, kravlösa syskonbandet som jag alltid, alltid saknat... Men för mig blev det också mycket bättre när jag fick mina egna barn. Att vara både barnlös och syskonlös livet igenom måste vara förfärligt! Man kan ha en partner förstås, men den relationen går i dagens Sverige inte att lita på, att den blir livslång.
Citera
2017-03-08, 20:31
  #31
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK. Ja, så kan det förstås vara. Jag är i alla fall glad över att jag fick två, och att jag kan se dem ha det där självklara, kravlösa syskonbandet som jag alltid, alltid saknat... Men för mig blev det också mycket bättre när jag fick mina egna barn. Att vara både barnlös och syskonlös livet igenom måste vara förfärligt! Man kan ha en partner förstås, men den relationen går i dagens Sverige inte att lita på, att den blir livslång.
För mig blev det också bättre när jag fick barn( och jag fick perspektiv på min egen barndom och mitt liv), särskilt sedan jag, dottern och mannen är väldigt bra på det här med familjekänsla. Vi är en enhet så jag inbillar mug att min dotter ite kommer känna som jag gjorde. Hon har ett sammanhang, bor nära släkten och har tät kontakt med dem och så har vi en stark gemenskap i familjen. Det tror jag ger trygghet.
Citera
2017-03-24, 15:00
  #32
Medlem
Jag är helt mot abort (om inte moderns liv är i fara) och har större förståelse för hur Lady Dahmer resonerar än hur någon som delvis är för abort resonerar.

Om man ser barnet i magen som en finne som ska bli klämd eller en bajskorv att trycka ut så spelar det väl ingen roll om man gör det en eller tio gånger? Samma person som är för abort men blir sur när den får höra att Sanna Bråding gjort fem (!) aborter hade knappast blivit sur på någon som klämt fem stycken av sina finnar.

Problemet med det resonemanget är att om man erkänner att det är fel att göra fem aborter så erkänner man samtidigt att det är något fel med att göra abort. Om man däremot säger att det är okej att göra hur många aborter man vill så är man i alla fall konsekvent i sitt sjuka, omänskliga resonemang.
Citera
2017-03-24, 15:20
  #33
Avstängd
Misstag är lätt hänt, men någon gång borde man lära sig utav det!

Oansvariga människor som skulle kunna förälska sig i en tegelsten om så vore.

Jag har svårt med min åsikt. Kan man inte ge barnet en bra kärleksfull uppväxt så kanske man ska köra abort. Å andra sidan är jag en produkt utav dessa "misstag" o jag skulle inte vilja missa chansen till ett eget liv..

Har själv varit jävlig oansvarig när det kommer till skydd, men hade tagit min roll och ställt upp med hela min själ om förhållandet inte blev långvarigt.

Nejfan. Jag är emot abort.
Citera
2017-03-24, 20:21
  #34
Medlem
Afrolovers avatar
Hur många aborter en kvinna gjort vet bara hon själv - därför kan man inte särbehandla någon som gjort upprepade aborter.

Inget storre fel att göra upprepade aborter om man inte vill eller kan använda preventivmedel. Fostret är en del av kvinnans kropp tills barnet är fött och hon har exklusiv rätt att göra vad hon vill med den.

Användning av åtminstone hormonella prereventivmedel bör dessutom minska. Vi vet mycket lite om hur kvinnan påverkas av att i flera årtionden utsättas för främmande hormoner - att den yttre miljön tar skada vet vi dock mycket väl.

Vi bör därför abortera mera och låta det vara en sak mellan kvinnan och hennes läkare när och hur hon avbryter sin graviditet.
Citera
2017-04-12, 12:52
  #35
Medlem
Jag håller med! Är för abort i den fråga om att kvinnor dom blivit våldtagna eller liknande absolut ska få ha rätten att inte behöva behålla barnet. Kan även väl tycka att det är okej att tillåta aborter vid vissa misstag ibland men dock har det gått över styr här i Sverige. Här i Sverige utförs ju ca 35 - 38 000 aborter per år! O folk gör abort till höger om vänster som det inte vore någonting och jag måste erkänna att det är rätt vidrigt faktiskt. Tycker också lite grann att om man inte använde kondom eller p-piller så får man fan skylla sig själv lite grann. Tänk om era föräldrar hade gjort hela tiden? Då hade ni inte ens funnits.

Så nä tycker abort egentligen ska vara någonting som endast används i nödläge och tycker det är tragiskt hur "normaliserat" det blivit. Jag är inte religiös för fem öre men tycker ändå att man borde tänka på hur mycket potentiellt liv man dödar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback