Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-10, 12:17
  #25
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Du har nog rätt, men som jag nämnt, man vill ju ändå ha en motivation, ett mål med skrivandet. Att ha som mål att boken ska publiceras tycker jag är väldigt motivationsdragande. Sedan om den i slutändan publiceras eller ej är väl kanske inte det viktigaste, men man kan ha det som mål? Så tänker jag iallafall.

Det är väl bara att sätta igång. Du behöver inte be nån om tillåtelse.
Citera
2017-03-10, 23:44
  #26
Medlem
Timoteuss avatar
En femöres gissning är att utgången av projektet beror av ditt sätt att behandla ämnet. Då menar jag inte främst sofistikationen i dina framtidsvisioner, hur påläst du är osv, utan på ditt sätt att språkligt gestalta ämnet och kanske också dina infallsvinklar. Framtiden är det ju ingen som vet hur den blir, och det är nog egentligen ganska ointressant för dagens läsare/köpare hur sannolika dina förutsägelser är. Det kan däremot bli intressant för forskare om hundra år att jämföra vad du spådde med hur det blev, men det är väl nu du vill ha en stor läsekrets.

För att en bok skall bli en succé behöver den tilltala många och för det krävs att den är tilltalande på olika nivåer. En bok kan handla om vad som helst, det är hur den är skriven det kommer an på om någon ids läsa den eller ej.
Citera
2017-03-13, 15:41
  #27
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Var inte så elaka. Ingen hade trott att en neurotisk ingenjör skulle kunna skriva ett av de viktigaste filosofiska verken på 1900-talet.

Vilket filosofiskt verk åsyftas här?
Citera
2017-03-13, 18:10
  #28
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Vilket filosofiskt verk åsyftas här?

Tractatus. Jag skrev ett hyfsat långt svar med motiveringar men moderator tog bort det tyvärr... orkar inte skriva mer än att vad jag vet anses hans "avhandling" som ett av de viktigaste verken, iaf om man tittar på hans kortfattade biografier i diverse antologier om filosofi. Den ändrade synen på språkets möjlighet och begränsning och stimulerade till nya tag inom den analytiska filosofin där den äldre skolan ā la Russell och Whitehead hade kört fast med sitt program.
Citera
2017-03-13, 18:51
  #29
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Tractatus. Jag skrev ett hyfsat långt svar med motiveringar men moderator tog bort det tyvärr... orkar inte skriva mer än att vad jag vet anses hans "avhandling" som ett av de viktigaste verken, iaf om man tittar på hans kortfattade biografier i diverse antologier om filosofi. Den ändrade synen på språkets möjlighet och begränsning och stimulerade till nya tag inom den analytiska filosofin där den äldre skolan ā la Russell och Whitehead hade kört fast med sitt program.

Tractatus är en direkt fortsättning på Russells delirium och ett practical joke.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback