Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-05, 00:22
  #1
Avstängd
Hej!

Har ett tag funderat på att skriva en bok i sommar, någonting som sticker ut. Alltså inte en "vanlig" bok. Jag har länge tänkt på en ide, världen ser ut som den gör i dag. Jag har mina idéer på hur världen kommer se ut om säg 100 år, hur politiken kommer se ut, m.m.

Vad säger ni om idéen att en 18 åring ger ut sin syn på världen angående allt, allt från krig, Trump till feminism. Allt. En 18 åring som säger hur han tror att världen kommer utvecklas? Tänkte väl att boken skulle ligga på runt 200 sidor.

Detta är en ide endast, men undrar hur ni tänker om denna något annorlunda men eventuellt intressanta ide?
Citera
2017-03-05, 00:26
  #2
Medlem
Pfaltzs avatar
Blir nog en kioskvältare, världen har väntat länge på att en gymnasiefilosof ska peka ut vägen till framtiden.
Citera
2017-03-05, 00:32
  #3
Medlem
Är du arton?

Du är unik. Om du är sann och ärligt återger ditt perspektiv så blir boken också unik. D.v.s "ovanlig". Ju mer du smittats av andras synvinklar, eller önskan att vara något du inte är, desto "vanligare" blir boken.

Lycka till!
Citera
2017-03-05, 01:33
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alvmagiker
Är du arton?

Du är unik. Om du är sann och ärligt återger ditt perspektiv så blir boken också unik. D.v.s "ovanlig". Ju mer du smittats av andras synvinklar, eller önskan att vara något du inte är, desto "vanligare" blir boken.

Lycka till!

Hej, självklart så ska jag endast ha med mitt perspektiv och mina åsikter, det är det som ska vara själva grejen med boken. Tror du att själva idén kan lyckas?
Citera
2017-03-05, 02:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej, självklart så ska jag endast ha med mitt perspektiv och mina åsikter, det är det som ska vara själva grejen med boken. Tror du att själva idén kan lyckas?

Det är inte självklart. De flesta känner inte sig själva. De har sålt sitt unika själv för tryggheten i att vara "vanlig", "normal".

Jag tror det kan lyckas men inte om bokens anledning är själva lyckandet. "Att lyckas" är en vanlig motivation.
Citera
2017-03-05, 03:09
  #6
Medlem
Psykologen.s avatar
Du måste först och främst vara realistisk. Hur mycket vet du egentligen?
Hur unika perspektiv har du egentligen?
Det är lätt att överskatta sina tankar och ideér. Ironiskt nog är det lika lätt att underskatta dem. Men för att ha en någorlunda stark grund att stå på så bör du läsa en hel del och då menar jag inte ett par reddit trådar och en youtube video om postmodernism utan faktiskt undersöka tidigare stora tänkares tankar och idéer. Du kommer då att inse att det där med att skriva en bok kan ta väldigt många år av inhämtad kunskap och kontemplation. Du kommer också att inse att du kanske inte visste så mycket som du trodde.

Din motivation bakom boken bör inte vara att "lyckas". Det bör vara att få ut någonting som är värt att dela med sig.

EDIT: Varför inte skapa en blogg? Som så många andra gör med liknande idéer som du har angående att "berätta om samhället".
__________________
Senast redigerad av Psykologen. 2017-03-05 kl. 03:12.
Citera
2017-03-05, 08:15
  #7
Medlem
Ja varför inte, folk som skriver dystopier arbetar väl på detta sättet.
Citera
2017-03-05, 13:38
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen.
Du måste först och främst vara realistisk. Hur mycket vet du egentligen?
Hur unika perspektiv har du egentligen?
Det är lätt att överskatta sina tankar och ideér. Ironiskt nog är det lika lätt att underskatta dem. Men för att ha en någorlunda stark grund att stå på så bör du läsa en hel del och då menar jag inte ett par reddit trådar och en youtube video om postmodernism utan faktiskt undersöka tidigare stora tänkares tankar och idéer. Du kommer då att inse att det där med att skriva en bok kan ta väldigt många år av inhämtad kunskap och kontemplation. Du kommer också att inse att du kanske inte visste så mycket som du trodde.

Din motivation bakom boken bör inte vara att "lyckas". Det bör vara att få ut någonting som är värt att dela med sig.

EDIT: Varför inte skapa en blogg? Som så många andra gör med liknande idéer som du har angående att "berätta om samhället".

Hej, tack för bra svar! Uppskattar verkligen!

Hur unika mina perspektiv är eller hur speciell jag är i mitt sätt att tänka vet jag inte. Det enda sättet att ta reda på det är väl att skriva och se om det går hem? När jag frågar om det kommer lyckas menar jag väl att om iden kommer gå hem hos folk och om iden kommer nå ut till folk. Det är min motivation, sedan om det kallas att lyckas eller bara nå ut till folk spelar väl mindre roll.

Jag skall börja läsa andra "stora" människors idéer genom historien, tack för tipsen! Men det jag ser som är unikt är om många vill läsa hur en ung, kanske ovetande ungdom ser på världen och dess utveckling. Sedan så vet jag självklart att jag inte kan lika mycket som en akademisk 50 åring tex. Men jag kanske kan förmedla något?

Tänkte iallafall inte börja skriva nu, men en blogg är faktiskt en bra ide!
Citera
2017-03-05, 17:11
  #9
Medlem
Det ser ut som en bra ide. Du får tänka igenom innehållet, i vilken ordning du ska lägga upp hur du föreställer dig att det kan se ut om 100 år. När du känner att du tänkt igenom allt får du börja skriva. Tror du mest på en blogg? En sådan kan man ju fortsätta skriva hur länge som helst, men en bok har ett slut. Jag skulle börja skriva i Word, med stavningskoll på så att det blir röda eller gröna vågor under konstigheter. Sedan omvandla det till pdf, vilket kan göras på https://www.freepdfconvert.com.
Citera
2017-03-05, 17:36
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Det ser ut som en bra ide. Du får tänka igenom innehållet, i vilken ordning du ska lägga upp hur du föreställer dig att det kan se ut om 100 år. När du känner att du tänkt igenom allt får du börja skriva. Tror du mest på en blogg? En sådan kan man ju fortsätta skriva hur länge som helst, men en bok har ett slut. Jag skulle börja skriva i Word, med stavningskoll på så att det blir röda eller gröna vågor under konstigheter. Sedan omvandla det till pdf, vilket kan göras på https://www.freepdfconvert.com.

Hej tack.

Nja tror nog mest på en bok, blogg känns slm ett övningsprojekt påvägen till en bok. Word är bra, men pdf behöver man väl inte göra om det till? Jag tänkte skriva i Word sedan hitta ett förlag som vill göra boken, det räcker väl? Föresten tror du att det blir svårt att hitta ett förlag som vill göra denna bok?
Citera
2017-03-06, 08:40
  #11
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej tack.

Nja tror nog mest på en bok, blogg känns slm ett övningsprojekt påvägen till en bok. Word är bra, men pdf behöver man väl inte göra om det till? Jag tänkte skriva i Word sedan hitta ett förlag som vill göra boken, det räcker väl? Föresten tror du att det blir svårt att hitta ett förlag som vill göra denna bok?

Jag tror att det blir väldigt svårt att hitta ett förlag för denna bok, precis som det är svårt för alla debutanter. Just den aspekten tycker jag dock inte ska avskräcka dig.

Angående om du ska läsa på lite först eller inte:
Jag tycker du ska skippa det. Varför?
Jo, för att som idé betraktat så låter det mycket mer underhållande med en riktigt grön 18-åring som försöker sig på detta projekt än en halvt påläst 21-åring.

Kör på! Vad har du att förlora? Du kommer säkert ha roligt på vägen och till slut kommer du ha dina 200 sidor. Även om du inte blir publicerad kommer ditt 50-åriga jag vara väldigt glad över att du genomförde ett så ambitiöst projekt.
Citera
2017-03-06, 13:09
  #12
Medlem
Ni är så snälla i era råd att ni blir elaka. Din idé TS är inte ens en idé. Att tycka i sig är ingen bokidé. Du är ingen i den här världen genom att bara tycka. Atr bara tycka är som att torka sig innan man skiter. Studera, bilda dig, res, upplev, ha något att stå på. Om inte så kommer livet förhoppningsvis tukta dig till mer än att tycka. Att tycka är det minst unika av allt. Det är på sin höjd en intellektuell språngbräda.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-03-06 kl. 13:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback