Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-05, 00:18
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Som ni vet var TV bättre förr innan internet fanns då det fanns trevliga tävlingsprogram på fredagarna och lördagarna som hela familjen kunde finna nöje av. Förr fanns det också folkkära programledare såsom Lasse Kronér, Leif "Loket" Ohlsson, Harald Treutiger, Bi Puranen, Carl-Uno Sjöblom, med flera. Nuförtiden tycker jag att det mest är dunka-dunka-musik och våldsamma scener på TV. Därför har jag spånat på ett nytt nöjesprogram tänkt att i första hand sändas på min hemkanal "Dalavision" för att sedan flytta över till SVT1 eller SVT2 när antalet tittare är tillräckligt stort. Som ni vet började Bingolotto på en lokal kanal i Göteborg för att sedan bli en av TV-historiens största succéer.

Tävlingsdeltagarna tänkte jag hämta från sport, kultur, musik, med mera. Både internationella och nationella kändisar skulle vara tänkbara deltagare i min nya äventyrstävling.

Jag tänkte presentera min programidé för er och dessutom ge förslag på programledare och möjliga deltagare i de två lag som ska tävla. Sändningarna tänkte jag skulle ligga mellan 20.00 och 22.00 på fredagarna. Tävlingarna skulle kunna spelas in i en nedlagd grusgrop som man bygger om med rekvisita, konstgjorda miljöer och plats för publik. Tävlingen ska heta "Jakten på den röda diamanten". Här följer en genomgång av programledare, tänkta lagdeltagare och handlingen i själva tävlingen:

Programledare:
Lasse Kronér

Lag 1:
Jeja Sundström
Markoolio
Val Kilmer
Tomas Ravelli

Lag 2:
Lena Endre
Charlotte Kalla
Benno Magnusson
Herbert Grönemeyer

Tävlingen startar med att deltagarna går genom "labyrinten" som leder upp till "hemliga rummet" om man går rätt. Där får man dra ett kort med en fråga, exempelvis vid vilket universitet Martin Heidegger var verksam. Om man svarar rätt får man åka linbana till "oasen" där man får gräva efter en skattkista som ligger nedgrävd i sand. Det lag som svarar fel får spruta vatten på laget som gräver med en vattenkanon för att göra det svårare för laget att gräva. Om man får upp skattkistan så ligger det en karta som visar var "snömannen" håller till. Man ska då leta på "snömannen" som hjälper laget med att hitta "snöpalatset" där man möter olika monster som man ska kasta snöbollar på. Det lag som först träffar alla monster får gå tillbaka till Lasse Kronér för att få ett uppdrag. Det kan exempelvis vara att mima och spela luftgitarr för publiken som skriker ut sina gissningar om vilken artist och vilken låt det gäller.

När publiken svarar rätt får det vinnande laget hoppa ner i varsin tunna och paddla över en konstgjord sjö för att komma till andra sidan. Där väntar "det flygande tefatet" som blinkar och skjuter laserstrålar på en måltavla. Det gäller då för det vinnande laget att hålla laserstrålen på "tian" i fem sekunder, för att sedan hoppa ur "det flygande tefatet" och gå till Lasse Kronér för ett nytt uppdrag. Det kan exempelvis vara att klä ut sig till jultomtar och dela ut julklappar till publiken. I en av julklapparna finns "den hemliga nyckeln" som man ska använda för att låsa upp skattkistan man grävde upp i "oasen". Om nyckeln inte passar får man dra fem "hjälpkort" ur en kortlek där den hemliga kombinationen står om man får triss, färg eller kåk. En eller två jokrar kan man också dra om man misslyckas med att få rätt kort efter tre dragningar. När man får upp skattkistan så ligger "den röda diamanten" i den och man får springa tillbaka på en planka till Lasse Kronér för att visa upp den. Om man trillar av plankan så hamnar man i vattnet och får börja om. Man ska också ta sig förbi "gladiatorer" som försöker knuffa deltagarna av plankan och ner i vattnet.

Det lag som först kan visa upp "den röda diamanten" för Lasse Kronér får ett sista uppdrag. Det kan exempelvis vara att leta upp en utklädd kändis i publiken med GPS. Om man avslöjar vem den utklädda kändisen är så får man svara på en gåta som bara den utklädda kändisen kan. Man får tre chanser på sig att svara rätt, annars går turen över till motståndarlaget som får ta över "den röda diamanten" från det andra laget och springa över plankan förbi "gladiatorerna". Under tiden får det andra laget köra på en bana på BMX-cyklar för att uppnå en så bra tid som möjligt. Om laget som nu har "den röda diamanten" kommer förbi "gladiatorerna" på plankan så utser Lasse Kronér en av deltagarna i det laget som ska cykla snabbare än den bästa tiden hos det andra laget för att få behålla "den röda diamanten". Om deltagaren misslyckas måste hela hans eller hennes lag hoppa i tunnorna igen och paddla över sjön för att komma till vattenkanonen där de ska spruta vatten på det andra laget för att förhindra att de tar sig fram till Lasse Kronér för att överlämna "den röda diamanten". Om laget som har "den röda diamanten" lyckas ta sig fram till Lasse Kronér på 1 minut så vinner det laget. Annars måste det laget paddla i tunnorna över till BMX-banan och cykla snabbare än de gjorde tidigare. Om de lyckas med det så vinner det laget, men om de misslyckas så måste de lämna över "den röda diamanten" till Lasse Kronér för att gå till slutomröstningen där publiken får rösta på vilket lag som ska vinna tävlingen genom att skrika så högt som möjligt under 10 sekunder när lagen presenteras för publiken.

Som ni ser innehåller tävlingen olidligt spännande moment från olika tävlingar i TV:s historia. "Gäster med gester", "Gladiatorerna", "Fångarna på fortet", "24 karat", med flera. Om jag inte får igenom min idé hos Dalavision så tänker jag starta en egen kanal på YouTube och själv engagera kändisar från Borlänge, Falun och Malung. Om jag får utländska kändisar intresserade så är det givetvis en fördel för intresset för min kanal på YouTube.

Frågeställning:

1. Skulle ni uppskatta detta tävlingsprogram och skulle ni titta på det mellan 20.00 och 22.00 på fredagarna om det sändes i SVT1?

2. Om jag lägger ut tävlingen i en egen kanal på YouTube, om ingen av TV-kanalerna skulle vara intresserade, skulle ni då prenumerera på kanalen och på så sätt möjliggöra för mig att få annonsintäkter som gör det möjligt att producera tävlingen?
Citera
2017-03-05, 00:30
  #2
Medlem
Guitarsmokes avatar
Det vore kul om man kunde inkludera en höjdpunkt ur varje deltagares karriärer. T.ex. att Ravelli ska rädda en straff mot någon av de rumänska fotbollsspelarna som var med i straffläggningen -94. Markoolio sjunger refrängen ur "Vi drar till Fjällen" när man ska ta sig till snöpalatset och Val Kilmer skjuter av ett magasin med en skarpladdad automatkarbin, precis som han gjorde i Heat.
Citera
2017-03-05, 00:45
  #3
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Det vore kul om man kunde inkludera en höjdpunkt ur varje deltagares karriärer. T.ex. att Ravelli ska rädda en straff mot någon av de rumänska fotbollsspelarna som var med i straffläggningen -94. Markoolio sjunger refrängen ur "Vi drar till Fjällen" när man ska ta sig till snöpalatset och Val Kilmer skjuter av ett magasin med en skarpladdad automatkarbin, precis som han gjorde i Heat.
Det var faktiskt en bra idé! Herbert Grönemeyer kunde köra några repliker ur Das Boot också. "Jawohl Herr KaLeun!", "Alarm!!!", "Tiefer Herr L.I., tiefer..."

Benno Magnusson kunde dra historien när han var med i "Blåsningen" och beskyllde Lars-Åke Lagrell för att vara homofil.

Det kan man slänga in i en paus i halvtid i äventyrstävlingen, så att deltagarna och publiken kan pusta ut och lugna ner nerverna från den olidliga och stegrande spänningen i programmet.
Citera
2017-03-21, 22:01
  #4
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Nu kom jag på ett moment till i tävlingen:

Hjalle och Heavy ska ta sig till Falköping utan att bli upptäckta av Renée Nyberg och Loa Falkman. Om de blir upptäckta måste Malin Berghagen köra vattenkanonen till platsen Hjalle och Heavy befinner sig för att spruta vatten på dem. Om någon blir träffad får den personen dra "superchansen" på tombolan. Blir det en grön boll så måste Malin Berghagen hitta den gömda nyckeln eller offra en joker. MEN! Den hemliga gästen Harald Treutiger har chansen att avgöra allt om han kan gissa rätt på gåtan från Lasse Kronér på 3 försök. Det blir fördel Hjalle och Heavy om Malin Berghagen hamnar i den låsta buren som vaktas av en bengalisk tiger.

Vad tror ni om underhållningsvärdet i detta nya moment?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback