Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 23:22
  #1
Medlem
Vilket USB skulle vara bäst att använda som live OS linux. Sökt runt lite och tänkte köpa en billig, men då tänker jag om det kommer funka bra. Hittat SanDisk Ultra USB 3.0 16GB, som ska ha en överföringshastighet på 100mb/s, vilket är bra, kostar 159kr.

Söker på webhallen med. Finns billiga som kostar 79kr, men hastigheten är mycket lägre. Har inte bestämt vilket OS jag ska ha, men det är en linux OS (mint, ubuntu eller något).

Jag använder windows 7 på datorn och behöver använda linux, och har tänkt att göra det hela på detta viset. Några tips på vad jag bör titta på skulle vara snällt? Vad skulle ni använda? Jag antar att webhallen ska vara den billigaste platsen att köpa saker?

Mvh.
Citera
2017-03-04, 23:27
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Vilket USB skulle vara bäst att använda som live OS linux. Sökt runt lite och tänkte köpa en billig, men då tänker jag om det kommer funka bra. Hittat SanDisk Ultra USB 3.0 16GB, som ska ha en överföringshastighet på 100mb/s, vilket är bra, kostar 159kr.

Av alla minnen jag testat genom åren så har det alltid varit SanDisk som hållit allra längst, sluppit datakorruption samt behållt sin info över flera års tid.
Ett av mina äldre 4Gb-minnen fick dessutom åka en sväng i tvättmaskinen en gång, och det fungerar fortfarande felfritt.
Citera
2017-03-04, 23:58
  #3
Medlem
annanmedlems avatar
När jag körde från USB-minne var det segt och tog kanske processorkraft med.
Citera
2017-03-05, 00:12
  #4
Medlem
DigiFlaxs avatar
Kör mitt live-OS från en ScanDisk Ultra Fit 3.0 8GB. Väldigt smidigt och snabb-bootat är min erfarenhet av det. Tror bara jag betalde runt 80:- för det dock.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2017-03-05 kl. 00:54.
Citera
2017-03-05, 00:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Kör mitt live-OS från en ScanDisk Ultra 3.0 8GB. Väldigt smidigt och snabb-bootat är min erfarenhet av det. Tror bara jag betalde runt 80:- för det dock.

Tror du 8gb räcker eller skulle det vara bättre med 16gb för säkerhetens skull? Vilket OS använde du?
Citera
2017-03-05, 00:46
  #6
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Tror du 8gb räcker eller skulle det vara bättre med 16gb för säkerhetens skull?

Jag personligen skulle köpa ett på 64 direkt, så är man garderad mot att behöva göra om allt för flera år framöver, när det dyker upp program och annat som kanske tar mer än några gig, alt om man vill tanka ned stora filer via sin sticka från valfritt nätcafé.

300 spänn i utgift är en låg summa för en sådan gardering.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...e-64-gb-p94795
Citera
2017-03-05, 00:49
  #7
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Tror du 8gb räcker eller skulle det vara bättre med 16gb för säkerhetens skull? Vilket OS använde du?

För ett Linux OS räcker ju 8gb. Sen beror det ju på hur stor persistence storage du behöver. Jag kör Tails eftersom jag har lite särskilda behov, men om jag hade kört på en mer generell distro hade jag valt Mint.
Citera
2017-03-05, 00:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag personligen skulle köpa ett på 64 direkt, så är man garderad mot att behöva göra om allt för flera år framöver, när det dyker upp program och annat som kanske tar mer än några gig, alt om man vill tanka ned stora filer via sin sticka från valfritt nätcafé.

300 spänn i utgift är en låg summa för en sådan gardering.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...e-64-gb-p94795

Det är konstigt att den på elgiganten kostar så lite jämför med andra ställen.

http://www.elgiganten.se/product/dat...-0-flash-drive
Citera
2017-03-05, 01:08
  #9
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Det är konstigt att den på elgiganten kostar så lite jämför med andra ställen.

http://www.elgiganten.se/product/dat...-0-flash-drive

Minnet jag länkade var på 64Gb.
Det i din länk är bara på 16.


Elgiganten sparar dock på sina priser ändå via sin undermåeliga kundtjänst.
Så länge allt från Elgiganten fungerar för dig så har du inga problem, men i samma ögonblick något går sönder, så är det månader av väntetid vi snackar om... Jag köpte en defekt bilstereo av dem när de var nya i Sverige, och jag fick inte rätt emot dem förrän Konsumentombudsmannen blev inblandad.


Media Markt är ungefär dubbelt så dyra som Clas Ohlson när det kommer till MicroSD's t ex, men det kompenserar de genom att deras telefoner är billiga, och att kunderna alltid köper ett minneskort till sin nya telefon. De förlorar på telefonerna men tar igen det på minneskorten.


Du kan dock köpa ditt SanDisk-minne på Elgiganten utan problem. Så länge det inte är pirat-delar i det så kommer det att hålla i minst 10 år.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2017-03-05 kl. 01:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback