Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 20:10
  #1
Medlem
Fredde104s avatar
Min vän har ett missbruk som håller på att kosta honom livet. Han har tidigare använt allt utom herion, så vitt jag vet. För ca ett år sedan åkte han frivilligt in på behandligshem, där han stannade i ca 7 månader. När han kom hem igen så höll det inte mer än två dagar, sen var han tillbaka igen.

Han började umgås med helt fel personer, och är nu i sämre skick än när han åkte på behandlingen sist. han verkar inte ha några framtidsutsikter alls, och då han kombinerar både benso, opiater och alkohol i ordentliga mängder så är jag säker på att han inte lever året ut.

Sist vi snackade lyssnade han inte ens på vad jag hade att säga, och när jag ville träffa han för att snacka så fick jag svaret ''vill du inte köpa några piller så behöver du inte komma alls''. Detta från samma person som för ett år sedan var som ett syskon och alltid ställde upp lika mycket för mig som jag ställde upp för han.

Jag har pratat med honom om att återuppta behandlingen, då han skrev ut sig själv alldeles för tidigt enligt både hans familj, mig och personalen där. Men han vägrar. Han går inte på de möten han måste och skiter i att lämna proverna som han måste. När jag har frågat varför så får jag bara svaret om att ''det är ingen ide''.

Nu till frågan: Vad ska jag göra för att hjälpa? Eftersom jag själv inte använder längre så kan jag inte umgås med min vän, men eftersom vi har mycket annat gemensamt och det är en riktigt bra person innerst inne så vill jag göra vad jag kan för att hjälpa. Jag såg för ett tag sedan en blankett man kunde skicka in för att göra en orosanmälan för vård av missbrukare, men hittar varken den eller något annat när jag har sökt de senaste veckorna. Snälla hjälp mig, vad kan jag göra för att rädda min väns liv? Förlorade en annan vän i höstas, vill inte vara med om det igen.
__________________
Senast redigerad av Fredde104 2017-03-04 kl. 20:24.
Citera
2017-03-04, 20:17
  #2
Avstängd
BaZoBazos avatar
varför skriver du hen det är en han? Första stycket skriver du "honom"

Du bör avstånd ifrån din så kallade vän som uppenbarligen inte vill ha hjälp då han skrev ut sig själv.
Han vill inte sluta, kanske han vill en dag men det är uppenbart att han inte vill det nu.
För vissa är det ett uppvaknande när de närmaste tar avstånd.
Citera
2017-03-04, 20:22
  #3
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
varför skriver du hen det är en han? Första stycket skriver du "honom"

Du bör avstånd ifrån din så kallade vän som uppenbarligen inte vill ha hjälp då han skrev ut sig själv.
Han vill inte sluta, kanske han vill en dag men det är uppenbart att han inte vill det nu.
För vissa är det ett uppvaknande när de närmaste tar avstånd.
måste ha missat att censurera det, tack för påpekandet.

Kan jag inte göra en orosanmälan eller något? Jag har bara haft två vänner som varit långvariga, den ena gick bort i höstas pga sjukdom. Men du menar att jag ska låta honom överdosera gång på gång och gå runt här hemma och vara stressad som fan över att han kanske inte ens lever? Ja det löser ju många fler problem än det skapar.... glömde jag tillägga att jag känt personen i flera år, även sen innan missbruket började?
Citera
2017-03-04, 20:24
  #4
Medlem
Sorgligt. Men kommer han inte inse att det h*n håller på med är inte hållbart så är det knappt någon idé att försöka. Tvångsbehandlingar funkar extremt ytterst sällan.

Kanske ha en intervention där du samlar familj och vänner som förklarar att dem är oroliga att h*n ska gå bort? Det kan ge en tankeställare.

Personen kanske inte får rätt medicinering? Rekommendera substitutionbehandling med subutex eller metadon. Finns de som även kan hjälpa med att trappa ut bensodiazepiner. Tror det kommer inte funka att sluta med allt, kanske aldrig. Beroenden är livslång ibland tyvärr.

Tror du kommer att förstöra er vänskap ännu mer om du gör en anmälan till soc, då kommer personen mycket möjligt att börja avsky dig och även kanske knarka ännu mer. Subutex eller metadonbehandling hjälper många att komma på fötterna.

Håller tummarna för din vän.
Citera
2017-03-04, 20:26
  #5
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Sorgligt. Men kommer han inte inse att det h*n håller på med är inte hållbart så är det knappt någon idé att försöka. Tvångsbehandlingar funkar extremt ytterst sällan.

Kanske ha en intervention där du samlar familj och vänner som förklarar att dem är oroliga att h*n ska gå bort? Det kan ge en tankeställare.

Personen kanske inte får rätt medicinering? Rekommendera substitutionbehandling med subutex eller metadon. Finns de som även kan hjälpa med att trappa ut bensodiazepiner. Tror det kommer inte funka att sluta med allt, kanske aldrig. Beroenden är livslång ibland tyvärr.

Tror du kommer att förstöra er vänskap ännu mer om du gör en anmälan till soc, då kommer personen mycket möjligt att börja avsky dig och även kanske knarka ännu mer. Subutex eller metadonbehandling hjälper många att komma på fötterna.

Håller tummarna för din vän.
Tack för ett första vettigt svar! Ska ta ett snack med hans familj, som jag också står nära. Sen får jag se vart det leder, förhoppningsvis kommer min vän att inse att det han gör är ohållbart
Citera
2017-03-04, 20:35
  #6
Medlem
Snapcounts avatar
Inte lätt att ge råd i detta..

Dock vet jag om en snubbe som blev fysiskt inlåst med mat och dagens tidning, utav sina vänner. Kommer inte ihåg hur länge han var inlåst (det var veckor). Den "inlåste" berättade det själv till mig, han är idag chef på ett hem för beroende.

Hans missbruk hade hållit på i flera år, amfetamin var hans val, inte så förtjust i heroin (hans hjärta mådde skit av det, utav någon orsak ?) .

Exakt vad som fick "polletten att trilla ner" för honom, det vet jag inte.., kanske han fick insikt när han var nykter (min spekulation)..

Han lämnade även sin gamla stad för börja om på nytt. Har aldrig återvänt, inte en endaste gång. Ingen kontakt alls dit, överhuvudtaget.
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2017-03-04 kl. 20:40.
Citera
2017-03-06, 23:20
  #7
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte lätt att ge råd i detta..

Dock vet jag om en snubbe som blev fysiskt inlåst med mat och dagens tidning, utav sina vänner. Kommer inte ihåg hur länge han var inlåst (det var veckor). Den "inlåste" berättade det själv till mig, han är idag chef på ett hem för beroende.

Hans missbruk hade hållit på i flera år, amfetamin var hans val, inte så förtjust i heroin (hans hjärta mådde skit av det, utav någon orsak ?) .

Exakt vad som fick "polletten att trilla ner" för honom, det vet jag inte.., kanske han fick insikt när han var nykter (min spekulation)..

Han lämnade även sin gamla stad för börja om på nytt. Har aldrig återvänt, inte en endaste gång. Ingen kontakt alls dit, överhuvudtaget.
Fy Fan att hamna på hans behandlingshem.
Citera
2017-03-06, 23:30
  #8
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Fy Fan att hamna på hans behandlingshem.

Det var "hans historia", hur han blev ren. Inte hur han driver "sitt" hem. Var vänlig och se den skillnaden.

Meeen..(och utan att ha pratat med honom på ca 3 år), idag är han nykter, chef, har ett normalt.., t.o.m bra liv, etc.., för honom fungerade det !
Citera
2017-03-06, 23:36
  #9
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Tack för ett första vettigt svar! Ska ta ett snack med hans familj, som jag också står nära. Sen får jag se vart det leder, förhoppningsvis kommer min vän att inse att det han gör är ohållbart

Kort fråga: har din vän utryckt en oro över sin egen hälsa efter utskrivning från behandlingshem?
Citera
2017-03-06, 23:50
  #10
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det var "hans historia", hur han blev ren. Inte hur han driver "sitt" hem. Var vänlig och se den skillnaden.

Meeen..(och utan att ha pratat med honom på ca 3 år), idag är han nykter, chef, har ett normalt.., t.o.m bra liv, etc.., för honom fungerade det !
Idag? Du har inte pratat med honom på tre år.
Citera
2017-03-07, 00:01
  #11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Idag? Du har inte pratat med honom på tre år.

Korrekt, men vet att hemmet står kvar och han är boss fortfarande, likaså att han åtnjuter ett förtroende hos lokalpolitikerna på orten.
Citera
2017-03-07, 00:17
  #12
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Korrekt, men vet att hemmet står kvar och han är boss fortfarande, likaså att han åtnjuter ett förtroende hos lokalpolitikerna på orten.
Har han förtroende hos missbrukarna? Eller snarare de fd från hans behandlingshem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback