Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 19:15
  #1
Medlem
Jag började fundera på det här med fristil, är man tvungen att åka med skridskoskär om det står fristil, eller är det fri stil, att man t.ex. får åka klassiskt utan spår om man nu av någon anledning skulle vilja det?
Citera
2017-03-04, 19:17
  #2
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag började fundera på det här med fristil, är man tvungen att åka med skridskoskär om det står fristil, eller är det fri stil, att man t.ex. får åka klassiskt utan spår om man nu av någon anledning skulle vilja det?

Ja dem brukar ju staka utför så. Det torde väl höra till den klassiska delen så ja.
Citera
2017-03-04, 19:27
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag började fundera på det här med fristil, är man tvungen att åka med skridskoskär om det står fristil, eller är det fri stil, att man t.ex. får åka klassiskt utan spår om man nu av någon anledning skulle vilja det?

Helt fritt är det ju inte, man får t.ex. inte åka med en lång stav som Gustav Wasa gjorde och Gunde Svan testade.

Här är en intressant berättelse från tiden när man började med olika stilar och när Gunde testade lång stav:

http://allez.jmg.gu.se/sanningen-om-gunde-svans-stav/
Citera
2017-03-04, 19:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Jag började fundera på det här med fristil, är man tvungen att åka med skridskoskär om det står fristil, eller är det fri stil, att man t.ex. får åka klassiskt utan spår om man nu av någon anledning skulle vilja det?

du får åka klassisk stil med diagonal om du vill... brukar dock inte finnas spår så... men du får åka klassisk om du vill. men du lär ju inte vinna :P
Citera
2017-03-04, 19:43
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
du får åka klassisk stil med diagonal om du vill... brukar dock inte finnas spår så... men du får åka klassisk om du vill. men du lär ju inte vinna :P

Nej, det vore ju som att simma bröstsim när det egentligen är frisim.
Citera
2017-03-05, 16:04
  #6
Medlem
Absolut förstår jag att man inte kommer vinna om man åker klassiskt, därför skrev jag ju också "om man nu av någon anledning skulle vilja det". Men det hade ju varit roligt att se någon komma stakande hela fristilslopp.
Citera
2017-03-05, 17:20
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Absolut förstår jag att man inte kommer vinna om man åker klassiskt, därför skrev jag ju också "om man nu av någon anledning skulle vilja det". Men det hade ju varit roligt att se någon komma stakande hela fristilslopp.

Varför skulle någon göra det?

Då får du nog besöka random korptävling i närmsta buske.
Citera
2017-03-05, 18:52
  #8
Medlem
En kompis var med i en lokal prova-på tävling i skidskytte. Som vasaloppsåkare och obekväm med skate körde han med fästvalla och placerade sig inte alltför dåligt. Så ja, fristil är verkligen fri stil så länge man uppfyller reglementet med stavlängder och antal och sånt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback