Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 16:14
  #1
Medlem
Hej!
Förlåt om detta är fel forum och dålig trådstart men har googlat runt och hittar inget som beskriver mitt problem.
Jag har nyligen köpt en ny dator med följande komponenter :
Nvidia gtx 1070 8 gb ASUS version
Moderkort asus z170 progaming
I-7 4700k
16 gb ram
SSD samsung 256 gb
Hårddisk 1 tb
Corsair powersupply 750W
Kylfläkt.

När jag spelar t.ex. Battlefield 1 så kan datorn efter 1 timme ungefär dra ner fpsen till 5 och börja hacka något extremt i 5-10 sekunder. Spelar annars spelet på Ultra settings och 1920x1080 resolution utan några som helst problem, med 200+ fps konstant.

För kanske 1,5 månader sedan fick jag flera gånger en kortslutning i datorn med texten ''Asus has detected a powersurge'' så datorn stängdes av. Jag stängde själv av den funktionen sen i BIOSinställningarna.

Jag byggde själv denna dator och det är den första jag byggt.
Behöver verkligen hjälp då jag inte vet vad jag ska göra..
Tack så mycket på förhand!
Citera
2017-03-04, 16:20
  #2
Medlem
Du skrev ju själv vad det kan vara. Låter som ett PSU problem, datorn får inte tillräckligt med ström.
Citera
2017-03-04, 16:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefnas
Du skrev ju själv vad det kan vara. Låter som ett PSU problem, datorn får inte tillräckligt med ström.
Mjo det jag misstänkte med men är inte 750W ganska så mycket? Kanske har fel dock.
Citera
2017-03-04, 17:01
  #4
Medlem
3487s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Mjo det jag misstänkte med men är inte 750W ganska så mycket? Kanske har fel dock.
Det är troligen inte effekten om det är PSUn det är fel på, den lär snarare vara defekt i så fall.
Citera
2017-03-04, 17:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Det är troligen inte effekten om det är PSUn det är fel på, den lär snarare vara defekt i så fall.
Okej, ja, går detta att operera med i BIOS eller är det bara att dra fram plånboken för en ny?
Citera
2017-03-04, 17:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Okej, ja, går detta att operera med i BIOS eller är det bara att dra fram plånboken för en ny?

Nej, PSUn är defekt rent fysiskt. Testa med ett annat nätagg och se om du stöter på samma problem.
Citera
2017-03-04, 18:01
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
dra ner fpsen till 5 och börja hacka något extremt i 5-10 sekunder.
Datorn behöver bara ca.280-330w som allra mest, så effekten räcker, vore lämpligt med 500-550w till den. Corsairs nätagg är inte sådär jättebra, särskilt inte cx-serien, men jag tror ändå det är nåt annat som spökar. Nätagg brukar aldrig påverka fps, annat än att datorn helt stängs av utan förvarning.

Det där med "power surge", se till att både dator och monitor är anslutna till jordat uttag. Är dom redan det, då får man snegla lite på nätagget, men samtidigt är asus "finesser" ofta väldigt opålitliga och buggiga, så det kan mycket väl vara en asus-bugg. Huvudsaken är att man använder jordade uttag, fuska inte med det.

Fps som dippar; håll koll på temperaturerna. Helt normalt att fps störtdyker om processor eller grafikkortet överhettar, och det är där jag i första hand gissar problemet finns.
Är det processorn, kolla upp fastsättningen av kylaren och om det är för mycket eller för lite pasta på den.
Är det grafikkortet, ventilera chassiet bättre. Det bör vara en fläkt framtill som drar in luft, en baktill eller på ovansidan som knuffar ut luft och en fläkt på dörren eller chassibottnen som drar in luft till området under grafikkortet.

Förutom temperaturer, se över vilka program som körs. Dåliga antivirusprogram, onödiga bakgrundsprocesser, indexeringstjänsten, uppdateringar, torrenter eller andra nätverksintensiva program osv.

Se också över windows energisparalternativ, så den inte helt plötsligt får för sig att strömspara på processor, nätverkskort eller pci-portar.

Uppdatera till senaste drivrutiner på allting. Avinstallera nvidia experience om den finns, ha endast deras drivrutin inlagd, inga tillägg till den.
Citera
2017-03-04, 22:05
  #8
Medlem
3487s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Okej, ja, går detta att operera med i BIOS eller är det bara att dra fram plånboken för en ny?
Du får köpa en ny i så fall, men jag rekommenderar att du prövar med en annan psu innan för att försäkra dig om att den är den det är fel på. Det kan vara något helt annat som är problemet. Laggar datorn bara inne i spel? i så fall kan det till exempel vara ett överhettat grafikkort eller liknande.
Citera
2017-03-09, 17:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Du får köpa en ny i så fall, men jag rekommenderar att du prövar med en annan psu innan för att försäkra dig om att den är den det är fel på. Det kan vara något helt annat som är problemet. Laggar datorn bara inne i spel? i så fall kan det till exempel vara ett överhettat grafikkort eller liknande.

Kan du läsa av tempen på grafikkort och processor?
GPU-z brukar läsa grafikkortet.
Kan ju vara bra att veta om det stiger före hackningen.
Citera
2017-03-09, 17:43
  #10
Medlem
Jag har aldrig sett Asus skriva ut "''Asus has detected a powersurge" men eftersom både Asus moderkort och Asus grafikkort kan mäta alla matningsspänningar så gissar jag att moderkort eller grafikkort mätte en för hög spänning - dvs nätaggregatet gjorde inte vad det skulle utan spänningen börjar ändras när nätaggregatet blir varmare.

Du kan ju plotta spänningarna till moderkortet med t ex SpeedFan och se om de är stabila från att du slår igång datorn och sedan när du börjar spela. Själva matningen till CPU och GFX kommer givetvis att gå upp när du lastar, men inkommande 3V3, 5V, 12V från nätaggregatet skall hålla sig stabila.
Citera
2017-03-09, 23:11
  #11
Medlem
3487s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Kan du läsa av tempen på grafikkort och processor?
GPU-z brukar läsa grafikkortet.
Kan ju vara bra att veta om det stiger före hackningen.
Det finns hur många program som helst för att mäta diverse temperaturer i datorn, googla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback