Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 14:16
  #1
Medlem
NilsTheMan1971s avatar
hej!
Ber om ursäkt om de här hamna i fel tråd, men men

Min processor är en Intel(R) Core(TM) i5-4460 3,20GHz
När jag köra CS så ligger min Processoranvändning på 85-99%
Sliter inte de ganska mycket på processorn?
borde jag skaffa en lite bättre?
Ge gärna tips på vilken i så fall!
Citera
2017-03-04, 17:04
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsTheMan1971
hej!
Ber om ursäkt om de här hamna i fel tråd, men men

Min processor är en Intel(R) Core(TM) i5-4460 3,20GHz
När jag köra CS så ligger min Processoranvändning på 85-99%
Sliter inte de ganska mycket på processorn?
borde jag skaffa en lite bättre?
Ge gärna tips på vilken i så fall!
Att det skulle slita på processorn behöver du inte oroa dig över.

Du lär ju ha en 200 FPS?
Såvida det inte emellanåt segar ner så mycket att du tycker att det är störande tycker jag inte att du skall byta processor för CS:GO.

Om Intel släpper en sexkärnig Coffee lake när de släpper nästa generations processorer kan du väl fundera på det då istället? Då får du ju både snabbare kärnor, sex kärnor istället för fyra och hyper-threading så då blir det ju kanske något ungefär eller drygt dubbelt så bra.

Beroende på vad du har för moderkort är det ju i7 4790 eller i7 4790K som är vettigast för det du har men de är riktigt dyra och den nyaste i7 7700K är ju såklart lite bättre med kräver nytt moderkort och RAM. Men sålänge du inte lider med det du har tycker jag inte du skall uppgradera nu.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-03-04 kl. 17:07.
Citera
2017-03-04, 17:31
  #3
Medlem
NilsTheMan1971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Att det skulle slita på processorn behöver du inte oroa dig över.

Du lär ju ha en 200 FPS?
Såvida det inte emellanåt segar ner så mycket att du tycker att det är störande tycker jag inte att du skall byta processor för CS:GO.

Om Intel släpper en sexkärnig Coffee lake när de släpper nästa generations processorer kan du väl fundera på det då istället? Då får du ju både snabbare kärnor, sex kärnor istället för fyra och hyper-threading så då blir det ju kanske något ungefär eller drygt dubbelt så bra.

Beroende på vad du har för moderkort är det ju i7 4790 eller i7 4790K som är vettigast för det du har men de är riktigt dyra och den nyaste i7 7700K är ju såklart lite bättre med kräver nytt moderkort och RAM. Men sålänge du inte lider med det du har tycker jag inte du skall uppgradera nu.

okej, jag har hört att processorn kan ta skada om den jobbar för mycket men det kanske inte är sant
Citera
2017-03-04, 18:45
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsTheMan1971
hört att processorn kan ta skada om den jobbar för mycket
En processor tål att köras på 100% dygnet runt i flera år, det sliter inte på den.
Däremot är det viktigt att den får bra kylning, för alltför höga temperaturer kan skada processorn. De flesta klockar ner sig själva när det blir alldeles för hett, jag tror (något osäker) det är ca 100 grader på den där, men se helst till att med mycket goda marginaler hålla dig under den temperaturgränsen, förslagsvis under 70.
Citera
2017-03-04, 19:18
  #5
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag har en I5-2500K och den fungerar fortfarande strålande för alla spel jag testat. Oroa dig inte.
Citera
2017-03-04, 19:52
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Om man ställer in en högre spänning (volt) på processorn än vad den normalt körs med för att man vill överklocka den ännu högre så kan det förkorta livslängden på den också men det är inget du har gjort med din i5 4460.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback