Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-04, 10:20
  #1
Medlem
Har Bahnhof via stadsnätet, 500/500
Vid mätn på Bredbandskollen så får jag ung 490 Mbit/s ner/320-330 Mbit/s upp.
Tyckte att upload kunde vara bättre.
Gjort mätn direkt i uttaget,ej via router och med olika datorer.Har ej fiber.
Ringde supporten,killen där var verkligen hjälpsam,kollade en massa olika alt,tyckte att min upload var för dålig och till slut så resulterade det i en felanmälan ang upload.
Tog bara en liten stund så fick jag svar på mail:

*Hej
Jag har sett över ditt ärende och tyvärr kommer vi inte kunna felanmäla hastigheten då alla tjänster över 100Mbit är så kallade "Best effort" tjänster där det inte finns någon garanti för vilken hastighet man kan få ut. Kollar vi utifrån branchstandardens garantier på 100Mbit-tjänster så är hastighetsgarantin 60% av den beställda tjänsten vilket i fallet med 500Mbit skulle bli 300Mbit så går det inte att felanmäla utifrån det heller.*

Känns som lite falsk marknadsföring ang hastighet även fast det framgår att det är hastighet UPP till.....
Varför kör inte alla bolag med hastighetsgaranti,en del gör ju det.Är det för att spara bandbredd?
Citera
2017-03-04, 10:32
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
De flesta leverantörer har en hastighetsgaranti på runt 60-70% av utlovad hastighet, antar att det finns felkällor längs vägen mellan leverantör och kund som gör att det inte blir en exakt vetenskap.

Istället för att ge dig själv och supporten huvudvärk för det där, fundera istället över hur begränsad du blir av att bara få ut 320mbit/s och fundera på hur mycket krut det är värt att offra på att bråka om det.

//Tripportreat
Citera
2017-03-05, 03:24
  #3
Medlem
Jag kommer inte att gå vidare i detta.Var bara en liten reflektion och tanke på ämnet.Gör ingen större skillnad,tar bara lite längre tid.
Citera
2017-03-05, 09:40
  #4
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas10
Jag kommer inte att gå vidare i detta.Var bara en liten reflektion och tanke på ämnet.Gör ingen större skillnad,tar bara lite längre tid.
Får jag fråga vad du sysslar med som innebär att du märke skillnad på 320 och 500mbit/s i uppladdningshastighet? Brukar du skicka filer på flera gigabyte?
Citera
2017-03-05, 10:44
  #5
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
De flesta leverantörer har en hastighetsgaranti på runt 60-70% av utlovad hastighet, antar att det finns felkällor längs vägen mellan leverantör och kund som gör att det inte blir en exakt vetenskap.

Istället för att ge dig själv och supporten huvudvärk för det där, fundera istället över hur begränsad du blir av att bara få ut 320mbit/s och fundera på hur mycket krut det är värt att offra på att bråka om det.

//Tripportreat
Bahnhof har ingen hastighetsgaranti när det gäller hastigheter över 100Mbit/s om jag inte missminner mig.
Citera
2017-03-05, 11:28
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas10
Har ej fiber.

Vad har du om inte fiber?
Citera
2017-03-06, 08:13
  #7
Medlem
Jag sysslar inte med något speciellt.
Tog kontakt med Bahnhof efter mätn på Bredbandskollen eftersom det var ganska stor variation på DL/UP.Var mer av nyfikenhet.Inget jag kommer att undersöka mer på.
Bor i lgh.Fiber till hus,cat5 till lgh. Stadsnät
Citera
2017-03-06, 09:59
  #8
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoddas10
Jag sysslar inte med något speciellt.
Tog kontakt med Bahnhof efter mätn på Bredbandskollen eftersom det var ganska stor variation på DL/UP.Var mer av nyfikenhet.Inget jag kommer att undersöka mer på.
Bor i lgh.Fiber till hus,cat5 till lgh. Stadsnät
Jag förstår att man blir fundersam och vill kolla upp varför hastigheten man har är nästan 200mbit/s lägre än vad den på pappret ska vara, vad jag reagerade på var att du sa "tar bara lite längre tid".

För normalanvändaren så kommer bandbredden på servrar man befinner sig på begränsa långt innan 320mbit/s gör det(framförallt då det är upload vi pratar om, du kommer troligtvis inte märka nån som helst skillnad.

//Tripportreat
Citera
2017-03-07, 01:12
  #9
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad har du om inte fiber?

LAN-uttag Cat5/6 naturligtvis?

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback