Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-03, 02:26
  #13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Tönis Kolk nämns i del 7 av Mikael Hylins Palme, Träsket och mordrättegångarna, i samband med diskussionen om banden från telefonavlyssningarna mot Sigge Cedergren.

Banden från 1986 utgjorde bevis mot Kolk och sparades därför enligt beslut av åklagare Solveig Riberdahl medan han höll sig undan misstänkt för narkotikabrott. Kolk dömdes inte för detta förrän 1994 enligt dokumentären.

Handlingar om Kolk som borde finnas i arkivet hos polisen finns inte längre kvar där och banden tycks numera raderade, vilket de kanske inte borde vara då de var en del av Palmeutredningen, men som annars skall vara rutin.

Kolk hade alltså då affärer hop med Cedergren? Kolk skall som beskrivs ovan enligt vissa uppgifter ha sålt en Magnumrevolver till Christer Pettersson - något som Hylins dokumentär inte går in på. Hylins tes är att Christer Pettersson var rädd för att Cedergren skulle försöka få honom mördad pga stora knarkskulder och ville förekomma detta genom att mörda Cedergren, men istället tog han fel och sköt Palme.
Citera
2018-05-03, 02:50
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Jag vet inte om detta kan vara en oerhörd slump, eller vad det beror på men det finns en person som heter exakt samma som mordoffret, och är född 1940 som bor i Ekerö:
https://www.solidinfo.se/person/T%C3...9bcf038e00abfa

Kanske är det ett väldigt vanligt namn i Estland?
Citera
2018-05-03, 09:02
  #15
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stort tack, scissorhands, för att du delar med dig av dessa intressanta uppgifter. Undrar varför Kolk försvann plötsligt? Fängelsevistelse? Nu kan man ju försvinna plötsligt av många anledningar, men i Kolks fall ligger fängelsestraff nära till hands?
Vet du vilket av Kolks två förnamn som var tilltalsnamnet? Eller om han hade något öknamn?

1970 var Kolk skriven hemma hos sina föräldrar i Täby. Senare verkar han, med undantag för senare år, ha uppehållit sig i Stockholms city. 1980 så bodde Kolk på Birger Jarlsgatan. Enligt Bombmannens testamente bodde han vintern 1985 på Drottninggatan. 1990 bodde han på Dalagatan. Vid sin död maj 2006 var han skriven på anrika Kärsö gård på Ekerö.
I samband med Kolks död maj 2006, började ett stuteri disponera Kärsö gårds lokaler. Vet ej om detta har något samband?

Önskar, precis som du, också mer uppgifter om detta intressanta fall.
Hm,.. Menhammar stuteri då kanske som också verkar vara verksam där nu. Undrar om kolk ägde sitt boende på Kärsö eller var hyresgäst,eller bara var "skriven där".
Citera
2018-05-03, 10:32
  #16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag vet inte om detta kan vara en oerhörd slump, eller vad det beror på men det finns en person som heter exakt samma som mordoffret, och är född 1940 som bor i Ekerö:
https://www.solidinfo.se/person/T%C3...9bcf038e00abfa

Kanske är det ett väldigt vanligt namn i Estland?
Det där är mordoffret.
Citera
2018-05-03, 16:30
  #17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det där är mordoffret.

Jag såg sedan att bolaget är avregistrerat.
Citera
2018-05-03, 23:08
  #18
Medlem
WGASs avatar
Är det ingen som reagerar på att Tönis Helmut Kolk och Antti Avasan är landsmän?
Citera
2018-05-05, 01:08
  #19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Är det ingen som reagerar på att Tönis Helmut Kolk och Antti Avasan är landsmän?
Tipsa Sven Anér. Han blir nog djupt tacksam för denna iakttagelse.
Citera
2021-03-24, 00:55
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Tack för info. Denno Kolk hade ihop det med en släkting till mig på 70 och 80-talen. Han försvann plötsligt och utan att någon vuxen ville tala om det (själv var jag väldigt ung vid tiden) ... fortsätt gärna att fylla på med mer intressanta inlägg. Spelhålor och smuggling minns jag att det talades om, fräna bilar och ett glatt humör minns jag också.

Vet du om Tönis kanske kände Tomas Tarendi?
Citera
2021-11-14, 01:25
  #21
Medlem
Inte en susning.
Citera
2022-12-13, 13:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tipsa Sven Anér. Han blir nog djupt tacksam för denna iakttagelse.


Vet vi mer om vem denne Henry kan vara?

Det har nämligen dykt upp en person som i media hade ett smeknamn "Henrik" men som inom ramen för Palmeutredningen även skall ha haft ett annat smeknamn. Som ju skulle kunna vara Henry (Henry = Henrik...). Denne Henrik har även bott i Florida och är involverad i PU gällande vapen som dumpats i Albysjön... Har varit lyst och hållit sig undan pga olika skattebrottsliga saker.
__________________
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-12-13 kl. 13:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback