Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 19:23
  #1
Medlem
Varför väljer vissa att dölja sina vänner på Facebook? Är det något de döljer eller varför? Är det så jobbigt att ha det öppet? I alla fall för de som redan är vän med personen på Facebook tänker jag.
Citera
2017-03-03, 19:31
  #2
Medlem
Eftersom att vissa människor - hur mycket man än må tycka om dom och uppskatta dom som vänner - beter sig väldigt efterblivet på sociala medier.

Jag har kanske 220 vänner. Jag har nog dolt över 150 av dessa eftersom de rör sig om bekanta i olika grader och jag är inte tillräckligt känslomässigt involverad i dessa för att det ska vara intressant att följa deras vardag in i minsta detalj.

Facebook är således mer av en vänskapspolitisk plattform eller ett statement numera. Du har en bekant som vän för att signalera för denne att du accepterar och välkomnar denne in i din gemenskap. Detta är kutym bland bekanta, kollegor, vänner, släkt osv. Tar du däremot bort någon så blir det däremot en ganska stark signal om att du inte släpper in personen i din gemenskap, hur än sorgligt det må vara att människor i 2000-talet idag låter sådana tekniska detaljer styra över relationer men men..
Citera
2017-03-03, 19:34
  #3
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Eftersom att vissa människor - hur mycket man än må tycka om dom och uppskatta dom som vänner - beter sig väldigt efterblivet på sociala medier.

Jag har kanske 220 vänner. Jag har nog dolt över 150 av dessa eftersom de rör sig om bekanta i olika grader och jag är inte tillräckligt känslomässigt involverad i dessa för att det ska vara intressant att följa deras vardag in i minsta detalj.

Facebook är således mer av en vänskapspolitisk plattform eller ett statement numera. Du har en bekant som vän för att signalera för denne att du accepterar och välkomnar denne in i din gemenskap. Detta är kutym bland bekanta, kollegor, vänner, släkt osv. Tar du däremot bort någon så blir det däremot en ganska stark signal om att du inte släpper in personen i din gemenskap, hur än sorgligt det må vara att människor i 2000-talet idag låter sådana tekniska detaljer styra över relationer men men..
Tror du missuppfattade TS, men ditt resonemang är intressant. Hur ser du på Instagram och Snapchat?

Jag har valt att dölja min vänlista på Facebook, och det är därför att det inte angår andra vilka jag är vän med där. Alla mina inlägg är offentliga, men vilka jag är vän med döljer jag.
Citera
2017-03-03, 19:45
  #4
Avstängd
Finns flera olika anledningar. Personligen gör jag det eftersom jag har pinsamt få vänner.
Citera
2017-03-03, 19:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Tror du missuppfattade TS, men ditt resonemang är intressant. Hur ser du på Instagram och Snapchat?

Jag har valt att dölja min vänlista på Facebook, och det är därför att det inte angår andra vilka jag är vän med där. Alla mina inlägg är offentliga, men vilka jag är vän med döljer jag.
Jaha, jag visste inte att det gick att dölja sitt innehåll för sina vänner. Men så är jag inte heller helt synkad med Facebook.

Då förstår jag TS linje något mer, men jag om jag förstått Facebook-funktionen korrekt så angränsar väl det till mitt resonemang om olika cirklar med vänner. Den innersta cirkeln av nära och kära är den man normalt sett följer (och inte döljer dessa) och vice versa borde väl då råda?

Gällande Instagram/Snapchat så har det väl skett en förskjutning och parallellt med att dessa appar släppts så har det även skett en naturlig sållning. Jag har 200 vänner på Facebook - som kom först av alla, kanske 30-40 som följer mig på Instagram - som kom därefter- och säg 15 pers på snapchat, som är den app som jag senast reggade mig på.
Citera
2017-03-03, 20:05
  #6
Avstängd
Mertillens avatar
Man gillar inte andra människors snokande.
Citera
2017-03-03, 20:07
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crno
Varför väljer vissa att dölja sina vänner på Facebook? Är det något de döljer eller varför? Är det så jobbigt att ha det öppet? I alla fall för de som redan är vän med personen på Facebook tänker jag.

Jag har gjort så mycket jag kan privat. Kommer från en liten jäkla by och där är folk så förbannat nyfikna. Så tycker att det är bättre att folk inte får det "nöjet" av att se vad jag pysslar med. Och dom behöver inte heller därför se vilka jag är vän med.
Citera
2017-03-03, 20:15
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Offrets vänlista är den första grejen man utnyttjar vid utpressning, manipulation och bedrägerier
Citera
2017-03-03, 20:52
  #9
Medlem
NovaOculuss avatar
Mycket beror på vilka vänner man har, men också vem man är som person.

Är en majoritet av ens vänner fula så är det kanske inte så bra om alla ser det, samtidigt kan det vara så att de ändå uppfyller något slags ändamål eller en funktion till exempel. Min kompis Kajsa ser rätt dålig ut men hon brukar bjuda på lunch varannan onsdag så jag behåller henne tillsvidare.

Motsatt gäller också, har man istället många snygga vänner så bör dessa visas upp.
__________________
Senast redigerad av NovaOculus 2017-03-03 kl. 21:02.
Citera
2017-03-03, 21:57
  #10
Medlem
brutalares avatar
Jag gör det för att jag gillar att hålla en låg profil på sociala medier och även skydda min personliga integritet. Alla behöver inte veta vilka jag känner. Helst skulle jag inte ha Facebook alls men det går knappt att vara utan idag tyvärr.
Citera
2017-03-03, 23:34
  #11
Medlem
UlfGullivers avatar
Jag gillar inte snokare och det finns en liten utpressningsrisk.

Ingen bryr sig om någon har få eller fula vänner på Facebook, ni behöver inte känna er tvingade att dölja för de anledningarna.
__________________
Senast redigerad av UlfGulliver 2017-03-03 kl. 23:37.
Citera
2017-03-04, 11:17
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UlfGulliver
Jag gillar inte snokare och det finns en liten utpressningsrisk.

Ingen bryr sig om någon har få eller fula vänner på Facebook, ni behöver inte känna er tvingade att dölja för de anledningarna.
Jo, är man en ung person med runt 50 vänner så kommer folk tro att du är efterbliven på något sätt. Jag skulle säga att när man passerat 100-vännerstrecket så är det lugnt att ha en synlig vänlista.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback