• 1
  • 2
2017-03-03, 16:47
Medlem
Det svenska pensionssystemet som länge ansetts som det bästa i världen får nu stark kritik från många håll. Vissa kallar upplägget för ren bluff. Pensionsmyndigheten menar i ny prognos att den aldrig varit starkare och att framtiden ser ljus ut för blivande pensionärer.

Kommer vi att arbeta betydligt längre än våra mor/farföräldrar och därför inte vara i lika stort behov av pensionen?

Kommer framtidens pensionssystem att se helt annorlunda ut och vara upp till individen att sköta?
Citera
2017-03-03, 17:00
Medlem
skojar du?
kommer inte att finnas nåt pensionssytem kvar när alla raket forskare fått sitt
Citera
2017-03-03, 17:00
Medlem
Stark kritik från många håll? Var då?
Citera
2017-03-03, 17:03
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin

Exempelvis från pensionärerna själva, där många lever under EUs definition av fattigdomsgräns.
Citera
2017-03-03, 17:05
Medlem
Citat:

På riktigt? Läs 'Pensionsbluffen' för ett axplock av institutioner och experter som rakt av förnedrar pensionssystemets arkitektur.
Citera
2017-03-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
skojar du?
kommer inte att finnas nåt pensionssytem kvar när alla raket forskare fått sitt

Nej jag skojar inte. Ok, jag tolkar det som att du menar att den extremt oansvariga masstillförseln av immigranter kommer att plundra stadskassan? Jag är med dig så här långt. Det är en vedertagen teori. Utveckla ditt påstående är du snäll.
Citera
2017-03-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Nej jag skojar inte. Ok, jag tolkar det som att du menar att den extremt oansvariga masstillförseln av immigranter kommer att plundra stadskassan? Jag är med dig så här långt. Det är en vedertagen teori. Utveckla ditt påstående är du snäll.

Men då är det väl bra att pensionssystemet avskaffas i sverige? Borde väl helst ha skett igår.

Annars lockas ju fler mörka främlingar hit, där våra svaga politiker ger dem guld och matar dem med färdigstekta sparvar?
Citera
2017-03-03, 17:18
Medlem
Couplets avatar
Jag räknar kallt med 0 kr i pension. Det kommer inte bli fett, men jag vet med säkerhet att jag kommer klara mig. Om jag inte gör det kommer jag dö för egen (eller annans) hand.

Jag tror att nån kommer göra kaoz med pensionerna, börsen kommer krascha och reglerna ändras. Jag ser om mitt hus i dag och hoppas att jag hinner rädda upp situationen med bolån innan det är dags.

Mitt jobb inbjuder icke att jobba till 75. Vi lyfter tungt (3-4 ton/pass) och går mycket. Om kropen inte håller är man körd.
Citera
2017-03-03, 17:22
Medlem
Citat:
Men då är det väl bra att pensionssystemet avskaffas i sverige? Borde väl helst ha skett igår.

Annars lockas ju fler mörka främlingar hit, där våra svaga politiker ger dem guld och matar dem med färdigstekta sparvar?

Ja. Det kommer absolut inte att locka folk att komma hit om man inte erbjuds livslång försörjning.
Jag tänker mest på oss andra som jobbar och gör rätt för oss. Kan kan vi förvänta oss av framtiden och vad bör vi redan nu göra för att gardera oss mot det vi tror kommer att hända?
Citera
2017-03-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag räknar kallt med 0 kr i pension. Det kommer inte bli fett, men jag vet med säkerhet att jag kommer klara mig. Om jag inte gör det kommer jag dö för egen (eller annans) hand.

Jag tror att nån kommer göra kaoz med pensionerna, börsen kommer krascha och reglerna ändras. Jag ser om mitt hus i dag och hoppas att jag hinner rädda upp situationen med bolån innan det är dags.

Mitt jobb inbjuder icke att jobba till 75. Vi lyfter tungt (3-4 ton/pass) och går mycket. Om kropen inte håller är man körd.

Intressant sätt att se det på. Förväntar man sig 0 kr i pension så kan man knappast bli besviken när man väl 'går i pension'.
0 kr: Vad var det jag sa?
xxxx kr: Nämen, där ser man, lite bonuspengar.

Du tänker betala av din bostad så fort som möjligt? Förstod jag dig rätt?
Citera
2017-03-03, 18:12
Medlem
En person i 20ars aldern idag kan forvanta sig runt 40% av sin slutlon i pension.

Ja givetvis maste "allah" vara med och jobba for att du ska fa ut sapass mycket. Gor inte "allah" det uran drar runt studerar ar arbetslosa har sjukpension osv sa kommer pensionen givetvis bli mindre.

Nagon skrev 0kr. Jag tror det ar ratt intelligent att rakna med den summan om man har 35-45ar kvar i arbetslivet.
Dvs den som inte sparar ihop sin egen pension/kapital kommer formodligen vara tvungen att arbeta till dodsdagen av krasst ekonomiska skal. Om man inte har godhjartade slaktingar eller nojer sig med en sang i sovsal for gamla och mat fran soppkok/valgorenhet.
Citera
2017-03-04, 09:31
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Intressant sätt att se det på. Förväntar man sig 0 kr i pension så kan man knappast bli besviken när man väl 'går i pension'.
0 kr: Vad var det jag sa?
xxxx kr: Nämen, där ser man, lite bonuspengar.

Du tänker betala av din bostad så fort som möjligt? Förstod jag dig rätt?
Haha, ja precis! När det kommer till ekonomi är jag dödscynisk och räknar med att jag aldrig får något som jag har rätt till.

Huset (ett i sammanhanget relativt billigt hus för området, men inte gratis) amorteras stenhårt på, jag tror det är min endaste chans.

Edit: kapitalsparar också, men inte så mycket som jag lägger på huset.
Senast redigerad av Couplet 2017-03-04 kl. 09:33. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in