Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 14:14
  #1
Medlem
Har en bekant, eller mer än bekant, som är gravid och knarkar lite... Vi har en, minst sagt, konstig relation och pratar i princip aldrig. Vet inte om jag ska lägga mig i denna situationen eller inte. Vågar inte ta upp det direkt med henne:/ Men vem kan man då säga det till? Pappan?

Mvh Osäker
__________________
Senast redigerad av sopppotatis 2017-03-03 kl. 14:22.
Citera
2017-03-03, 14:25
  #2
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Ring anonymt eller skicka ett brev där du skriver något i stil med att: Du kanske inte ser det som en stor grej att ta droger samtidigt som du är gravid men socialen gör det inte. Jag vill inte gå den vägen utan ser gärna att du själv inser allvaret och slutar med det, i alla fall tills efter förlossningen..

Budskapet borde gå fram i alla fall och förhoppningsvis så tar din bekanta sitt förnuft till fånga och lägger av. Onödigt att dra in andra personer och myndigheter enligt mig, i varje fall direkt. Men du kan för all del hota med det.
Citera
2017-03-03, 14:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ring anonymt eller skicka ett brev där du skriver något i stil med att: Du kanske inte ser det som en stor grej att ta droger samtidigt som du är gravid men socialen gör det inte. Jag vill inte gå den vägen utan ser gärna att du själv inser allvaret och slutar med det, i alla fall tills efter förlossningen..

Budskapet borde gå fram i alla fall och förhoppningsvis så tar din bekanta sitt förnuft till fånga och lägger av. Onödigt att dra in andra personer och myndigheter enligt mig, i varje fall direkt. Men du kan för all del hota med det.

Vad är det för droger vi snackar om här?
Citera
2017-03-03, 14:59
  #4
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopppotatis
Har en bekant, eller mer än bekant, som är gravid och knarkar lite... Vi har en, minst sagt, konstig relation och pratar i princip aldrig. Vet inte om jag ska lägga mig i denna situationen eller inte. Vågar inte ta upp det direkt med henne:/ Men vem kan man då säga det till? Pappan?

Mvh Osäker
Orosanmälan till socialtjänsten omgående.
Citera
2017-03-03, 15:10
  #5
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrunk
Vad är det för droger vi snackar om här?

Vill med gärna veta detta då jag finner det ha hög relevans.

Kaffe är en drog, eller är det heroin vi pratar om?
Citera
2017-03-03, 15:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ring anonymt eller skicka ett brev där du skriver något i stil med att: Du kanske inte ser det som en stor grej att ta droger samtidigt som du är gravid men socialen gör det inte. Jag vill inte gå den vägen utan ser gärna att du själv inser allvaret och slutar med det, i alla fall tills efter förlossningen..

Budskapet borde gå fram i alla fall och förhoppningsvis så tar din bekanta sitt förnuft till fånga och lägger av. Onödigt att dra in andra personer och myndigheter enligt mig, i varje fall direkt. Men du kan för all del hota med det.

Vill inte dra in myndigheter. Tack för tipsen, ska klura lite innan jag gör nåt.
Citera
2017-03-03, 15:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkmannenkna
Vill med gärna veta detta då jag finner det ha hög relevans.

Kaffe är en drog, eller är det heroin vi pratar om?

Förstår. Receptbelagda tabletter, lugnande.
Citera
2017-03-03, 15:36
  #8
Medlem
milkmannenknas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopppotatis
Förstår. Receptbelagda tabletter, lugnande.

Om du någonsin ser henne ta dessa piller igen så fråga henne varför hon gör det, om det verkligen är okej under graviditet osv. Skaffa lite mer kött på benen.
Nu ska jag inte säga att jag är ett proffs inom receptbelagda lugnande medel men det kanske möjligen finns några som är okej att använda under graviditet? Men det är bara en ren spekulation.
Citera
2017-03-03, 15:36
  #9
Medlem
Slicemenice0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopppotatis
Har en bekant, eller mer än bekant, som är gravid och knarkar lite... Vi har en, minst sagt, konstig relation och pratar i princip aldrig. Vet inte om jag ska lägga mig i denna situationen eller inte. Vågar inte ta upp det direkt med henne:/ Men vem kan man då säga det till? Pappan?

Mvh Osäker
Du har sagt det till oss. Så nu är ditt problem ur välden.
Citera
2017-03-03, 15:36
  #10
Medlem
Ska prata direkt med henne så är det över. Säga att jag bryr mig om henne o sånt. Vill inte ha vetskapen om detta egentligen..
Citera
2017-03-03, 16:13
  #11
Medlem
Troligen är det nån bensodiazepin det är fråga om. om dessa skriver Läkemedelsverket:

Citat:
Bensodiazepiner bör undvikas under graviditet annat än enstaka doser/för tillfälligt bruk. Man har vid en metaanalys inte funnit några hållpunkter för allvarlig teratogen effekt av bensodiazepiner men i fall–kontrollstudier har en liten, men signifikant, riskökning påvisats för läpp-gomspalt. Behandling med bensodiazepiner under den sista trimestern kan medföra symtom hos det nyfödda barnet, t ex muskulär hypotoni, letargi, dålig temperaturreglering och dålig cirkulation 31. Behandling under amningsperioden innebär generellt mindre problem eftersom överföringen via bröstmjölk är väsentligen lägre än passagen via placenta. Man kan dock inte utesluta negativa effekter, framför allt hos prematurfödda barn och spädbarn yngre än två månader eftersom de bryter ned läkemedel långsammare.
Citera
2017-03-03, 17:17
  #12
Medlem
Crimxons avatar
Om hon är beroende av benso, frågan är vad som är mest skadligt för fostret, substansen i sig eller avtändning och medföljande stress.

Oavsett, blir rätt pissed av att veta att jag antagligen kommer få betala för kvinnans handlingar i framtiden i form av ökade sjukvårdskostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback