Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-21, 18:18
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det är som du själv skriver ett företagskrav. Annars är det föreskriften AFS 2006:6 som gäller jämte tillverkarens användarmanual.
ja och jag har ALDRIG hävdat annat än att FÖRETAG ofta ställer krav. Jag skiter i lagen för den är bara lägsta nivån. Visste du att Skanska minskade sjukfrånvaron med 90% när man införde ett tvång på skyddsglasögon.... Lagen säger inget om detta - men företagen har ofta mer långtgående krav just för att man tjänar på det ekonomiskt. Så vad lagen säger är ointressant - vad reglerna på arbetsplatsen säger är det intressanta.
Citera
2017-04-21, 19:36
  #50
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja och jag har ALDRIG hävdat annat än att FÖRETAG ofta ställer krav. Jag skiter i lagen för den är bara lägsta nivån. Visste du att Skanska minskade sjukfrånvaron med 90% när man införde ett tvång på skyddsglasögon.... Lagen säger inget om detta - men företagen har ofta mer långtgående krav just för att man tjänar på det ekonomiskt. Så vad lagen säger är ointressant - vad reglerna på arbetsplatsen säger är det intressanta.
Kan vi vara lite noggrannare än så om jag får be, tror nämligen inte att sjukfrånvaron beroende på fallolyckor, klämskador, skärskador och influensa sjönk med 90 % för att dom införde krav på skyddsglasögon. Har du kollat hur många sjukskrivningsdagar pga nackbesvär de har orsakat med obligatorisk hjälmanvändning för ex plattsättare som arbetar i färdiga utrymmen?

Det är inte för inte det finns krav på riskbedömning. Det bland andra SKANSA har gort genom sina generella krav är att helt enkelt strunta i att riskbedöma och har på så sätt försämrat arbetsmiljön för flera av deras UE, framförallt de inom installation som arbetar i nästan färdiga lokaler. Ta på dig hjälmen, ställ dig på alla 4 och fundera på det resten av kvällen.

Ps. Det är mycket sannolikt att frånvaron på grund av ögonskador sjönk med 90% när man införde skyddsglasögontvång. Skyddsglasögon är naturligtvis bra och ytterst få riskanalyser om dessa skulle visa större risk med glasögon än utan, till skillnad från ex hjälmkrav som ofta kan förvärra en annars helt ok arbetssituation.
__________________
Senast redigerad av Brain Damage 2017-04-21 kl. 19:39.
Citera
2017-04-21, 20:03
  #51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja och jag har ALDRIG hävdat annat än att FÖRETAG ofta ställer krav. Jag skiter i lagen för den är bara lägsta nivån. Visste du att Skanska minskade sjukfrånvaron med 90% när man införde ett tvång på skyddsglasögon.... Lagen säger inget om detta - men företagen har ofta mer långtgående krav just för att man tjänar på det ekonomiskt. Så vad lagen säger är ointressant - vad reglerna på arbetsplatsen säger är det intressanta.
Då kan du väl berätta exakt vad det aktuella företagets regler säger (eller minimikrav i lag om sådant är relevant) och exakt vad den omkomne gjorde då han bröt mot regeln. Att bara säga "arbete över x m över marken" är inget giltigt svar. Att gå på ett vanligt våningsplan 10 m över marken kräver förstås ingen säkerhetssele utan du behöver vara mer specifik.
Citera
2017-09-07, 23:30
  #52
Medlem
Företag kritiseras efter dödsolycka
Citat:
Det var i mars som mannen arbetade på 18 meters höjd på A6-området när han föll handlöst ner och omkom.

Mannen föll när han tog ett steg bakåt och trampade på en lös träskiva som låg över ett hål. Arbetsmiljöverket kritiserar att det saknades säkerhetsutrustning i form av säkerhetssele, enligt tidningen.

Dessutom hade ingen riskbedömning gjorts för arbetet på hög höjd. Och de som arbetade under hålet visste inte att arbete pågick ovanför dem.
...
Utredningen visar att olyckan orsakades av ett handhavandefel, men att det också fanns flera brister i säkerheten hos företaget
...
Nu ska Arbetsmiljöverket besluta om åtgärder mot företaget. Det pågår även en polisutredning om olyckan
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6773333
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback